0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Pobierz fragment
Wybierz format pliku:
Pobierz

Muzyka na peryferiach uwagi

(eBook)

Od "musique d’ameublement" do audiomarketingu

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2021

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Sylwia Makomaska

  • Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

  • Formaty:
    ePub mobi PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 25,60 zł
Najniższa cena z 30 dni: 27,09 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

23,04 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Muzyka na peryferiach uwagi

Co łączy Erika Satie, firmę Muzak, Briana Eno i audiomarketing? Na czym polega percepcyjny efekt „tapety akustycznej”? W jaki sposób muzyka ulokowana na peryferiach uwagi odbiorcy może stać się narzędziem ukrytej perswazji a nawet manipulacji? To wybrane pytania, które kształtują oś dyskursu wokół problematyki inżynierii akustycznej w przestrzeni publicznej i wybranych koncepcji muzyki tła (artystycznych i funkcjonalnych).

Książka stanowi próbę interdyscyplinarnego spojrzenia na kulturę muzyczną XX i XXI wieku przez pryzmat „tapety akustycznej”. Autorka wskazuje powiązania między koncepcjami funkcjonalnymi, w których muzyka tła jest instrumentem społecznego wpływu (Muzak i audiomarketing), a koncepcjami artystycznymi ( Erik Satie i musique d’ameublement, Brian Eno i muzyka ambient) w zamyśle kompozytorskim nastawionymi na tworzenie neutralnego tła. Podejmuje problematykę inżynierii akustycznej w przestrzeni publicznej, łącząc trzy zasadnicze perspektywy badawcze: muzykologiczną, psychologiczną i marketingową, z uwzględnieniem podejścia teoretycznego, historycznego i empirycznego.

Autorka adresuje swoją publikację do studentów i badaczy zainteresowanych psychologią muzyki, muzykologią i marketingiem, praktyków poszukujących czynników odpowiadających za skuteczność bądź fiasko strategii nadawcy, a także samych odbiorców, którzy chcą zrozumieć mechanizmy wpływu peryferyjnych bodźców muzycznych na swoje zachowania w życiu codziennym.

[…] książka stanowi oryginalne i pod wieloma względami wręcz unikalne studium […] obejmujące szerokie spektrum zagadnień koncentrujących się wokół psychologicznie i marketingowo warunkowanych form komunikowania o wyraźnie instrumentalnym charakterze […]. Autorka ukazuje rzadko spotykaną umiejętność zespolenia różnych, niekiedy odległych od siebie płaszczyzn analityczno-interpretacyjnych. (Z recenzji dr hab. Justyny Humięckiej-Jakubowskiej, prof. UAM)

[…] Autorka stawia […] wiele ważnych pytań badawczych dotyczących sposobu zarządzania przez nadawcę uwagą słuchową odbiorcy znajdującego się w określonym miejscu w celu osiągnięcia tzw. efektu „tapety akustycznej”, roli relacji pomiędzy właściwościami strukturalnymi muzyki, historyczno-społecznym kontekstem oraz zakładanymi przez nadawcę funkcjami muzyki tła w tym procesie, czy wreszcie tego, czy efekt muzyki tła to rezultat docelowy, czy też element procesu perswazji lub wręcz manipulacji. (Z recenzji prof. dr hab. Edyty Rudawskiej)

*********

Music on the Periphery of Attention. From Musique d’ameublement to Audiomarketing

The book is an attempt to obtain the interdisciplinary insight into the musical culture of the 20th and 21st centuries through the prism of " acoustic wallpaper". The author indicates the connections between functional concepts, in which background music is an instrument of social influence (Muzak and audiomarketing), and artistic concepts (Erik Satie and musique d'ameublement, Brian Eno and ambient music) intended to create a neutral background filling the public space. She deals with the issues of acoustic engineering in the public space, combining three basic research perspectives: musicological, psychological and marketing, taking into account theoretical, historical and empirical approaches.

*********

Sylwia Makomaska – adiunkt w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, absolwentka muzykologii na UW (2002) oraz politologii w Collegium Civitas (2003). Stopień doktora nauk humanistycznych (2008) uzyskała na podstawie dysertacji na temat słuchu absolutnego.
Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół szeroko rozumianej psychologii muzyki oraz roli muzyki w komunikacji społecznej rozpatrywanej z perspektywy interdyscyplinarnej. Autorka ponad 40 artykułów naukowych i popularnonaukowych. W latach 2017-2021 kierownik projektu badawczego „» Tapeta akustyczna« w przestrzeni publicznej – od musique d’ameublement do audiomarketingu”, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki.

---------

Sylwia Makomaska – an assistant professor at the Institute of Musicology at the University of Warsaw.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Sztuka
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Kulturoznawstwo
  • ISBN: 978-83-235-5085-3
  • ISBN druku: 978-83-235-5077-8
  • Liczba stron: 364
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp 11

ROZDZIAŁ 1
Efekt „tapety akustycznej” jako strategia nadawcy 23
   1.1. Pomiędzy słuchaniem a słyszeniem – typologia 
   bodźców słuchowych a rodzaje i cechy uwagi 23
   1.2. Odbiór muzyki w perspektywie modelu „wzajemnych 
   zależności” 33
   1.3. Droga do efektu „tapety akustycznej” 45
   1.4. Wokół strategii inżynierii akustycznej 48
      1.4.1. Model społecznego wzmocnienia muzyki (Brown 
      2006) 50
      1.4.2. Model szans rozpracowania przekazu 
      (Cacioppo i Petty 1981) 55

ROZDZIAŁ 2
Erik Satie i koncepcja musique d’ameublement – od teorii do praktyki 61
   2.1. Wprowadzenie 61
   2.2. Musique d’ameublement – w poszukiwaniu źródeł 
   inspiracji 63
   2.3. Musique d’ameublement w praktyce 77
      2.3.1. Tapisserie en fer forgé i Carrelage 
      phonique (1917) 78
      2.3.2. Wokół Sons industriels (1920) 83
      2.3.3. Tenture de cabinet préfectoral (1923) 91
   2.4. Musique d’ameublement jako „tapeta akustyczna” 
   93
   2.5. Podsumowanie 99

ROZDZIAŁ 3
Muzak i „naukowa” koncepcja programowania muzyki (tła) 103
   3.1. Wprowadzenie 103
   3.2. Firma Muzak – geneza i rozwój 104
      3.2.1. Wpływ koncepcji „naukowego zarządzania” i 
      psychologii przemysłowej 109
   3.3. Stimulus Progression – pomiędzy teorią a 
   praktyką 127
   3.4. Podsumowanie 148

ROZDZIAŁ 4
Muzak w wersji avant-garde – Brian Eno i muzyka ambient 155
   4.1. Wprowadzenie 155
   4.2. Muzyka ambient – główne założenia i źródła 
   inspiracji 157
   4.3. Wokół Music for Airports (1978) 169
   4.4. Podsumowanie 180

ROZDZIAŁ 5
Audiomarketing – teoria, badania, praktyka 185
   5.1. Wprowadzenie 185
   5.2. Audiomarketing w perspektywie teorii marketingu 
   189
      5.2.1. Philip Kotler (1973–1974) i koncepcja 
      atmosferyki 190
      5.2.2. Mary Jo Bitner (1992) i koncepcja 
      przestrzeni usługowej 195
      5.2.3. Marketing doświadczeń i marketing 
      sensoryczny 198
   5.3. Wpływ muzyki na reakcje konsumentów w miejscu 
   sprzedaży – od kierowanej stymulacji do krosmodalnych 
   doświadczeń. Przegląd wybranych badań 203
   5.4. Audiomarketing w praktyce na przykładzie 
   działalności firmy IMS S.A. 211
   5.5. Koncepcja „(współ)dzielonego znaczenia” w 
   strategii audiomarketingu 217

ROZDZIAŁ 6
Musicscape współczesnego centrum handlowego – badania własne 223
   6.1. Wprowadzenie 223
   6.2. Metoda badań, charakterystyka obiektów 
   handlowych i uczestników badań 225
   6.3. Muzyka (tła) jako „forma architektury” – 
   perspektywa słuchacza/"tajemniczego klienta" 235
      6.3.1. Przykładowe poziomy analizy – od dżingla do 
      stref akustycznych 237
      6.3.2. (Pozorna) cisza w centrum handlowym – 
      strategia czy przypadek? 250
      6.3.3. Zjawiska schizofonii i kakofonii 261
   6.4. Musicscape jako element pozytywnego bądź 
   negatywnego doświadczenia z miejsca sprzedaży 267
      6.4.1. Musicscape a efekt dążenia 273
      6.4.2. Musicscape a efekt unikania 279
   6.5. Odbiorca wobec musicscape’u – typologia postaw. 
   Od habituacji do buntu 286
      6.5.1. Habituacja 287
      6.5.2. Postawa pozytywna i niejednolita 289
      6.5.3. Od krytycyzmu do buntu 291
      6.5.4. Nietypowe postawy: odbiorca/kompozytor i 
      odbiorca/pracownik 295
   6.6. Dyskusja 298

Zakończenie 309

Bibliografia 317

Spis przykładów nutowych, tabel i rysunków 339

Aneks 1
Szczegółowy wykaz najważniejszych albumów demonstracyjnych wydanych przez Muzak Corporation w latach 1969–1984 345

Aneks 2
Wykaz cytowanych utworów muzycznych wraz z adresami URL
(dostęp: 14.11.2020) 349

Indeks nazwisk 355

Inni Klienci oglądali również

11,69 zł 12,99 zł
Do koszyka

100 przebojów muzyki klasycznej

Wiesz, jak powstawały największe przeboje muzyki klasycznej? Robert Ginalski odkrywa tajemnice melodii znanych na całym świecie. Nie musisz być melomanem! Dzięki tej wyjątkowej książce, dasz porwać się historiom, które zrywają ze stereotypem muz...
17,10 zł 19,00 zł
Do koszyka

Centra peryferie w literaturze polskiej XX i XXI wieku

NOWY REGIONALIZM W BADANIACH LITERACKICH. Tom 3Dawno minęły czasy, kiedy termin literatura regionalna oznaczał twórczość przeważnie minorową, w najrozmaitszych znaczeniach tego przymiotnika. Niniejszy tom odwołuje się zresztą do tamt...
41,58 zł 46,20 zł
Do koszyka

Wartości w muzyce. T. 5: Interpretacja w muzyce jako proces twórczy

Celem niniejszego tomu jest ukazanie wieloaspektowego i złożonego problemu interpretacji w muzyce w jej współczesnym szerokim rozumieniu, tj. począwszy od koncepcji kompozytora, przez interpretatora muzyki, którym jest wykonawca (wykonawc...
44,80 zł 64,00 zł
Do koszyka

Psychologia muzyki

Ostatni podręcznik psychologii muzyki ukazał się w Polsce w 1970 roku. Psychologia muzyki stanowi pierwsze od półwiecza interdyscyplinarne kompendium psychologii muzyki, pisane z perspektywy psychologii, muzykologii, akustyki, neurologii, pedago...
16,20 zł 18,00 zł
Do koszyka

Poetyckie prowincje i peryferia. Jerzy Harasymowicz i inni

Na pewno nowe odczytanie Harasymowicza jest potrzebne i oczekiwane – w zmienionych kontekstach, w innej perspektywie współczesnych języków humanistyki. Poszerza się więc spectrum pytań, które należy zadać tekstom poetyckim Ha...
11,70 zł 13,00 zł
Do koszyka

Muzyka w literaturze

Książka ta jest próbą ujęcia związków literatury z muzyką w świetle najnowszych propozycji komparatystów i teoretyków intertekstualności, zarazem także próbą diagnozowania aktualnego stanu komparatystyki jako dziedzin...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!