Kwartalnik Pedagogiczny 2023/1 (267)
Na numer składają się artykuły poświęcone twórczości naukowej Profesor Ireny Wojnar (1924–2021) – twórczyni polskiej szkoły wychowania przez sztukę, której celem jest uwrażliwianie człowieka oraz rozwijanie jego osobistej kultury rozumianej jako sposób życia.
Irena Wojnar, uczona, humanistka, reprezentantka pedagogiki kultury, była przez całe swoje życie zawodowe silnie związana z Uniwersytetem Warszawskim, a zwłaszcza z Wydziałem Pedagogicznym od momentu jego utworzenia w 1953 roku. Zebrane w niniejszym tomie artykuły pokazują myśl pedagogiczną Pani Profesor, wskazują na jej aktualność, uniwersalność i obecność w polskim i międzynarodowym życiu naukowym. Powstały na podstawie badań biograficznych, analizy materiałów źródłowych oraz wspomnień własnych autorek i autorów tekstów. Analizują ważne dla Profesor Wojnar kategorie pojęciowe, ujawniające humanistyczną wrażliwość uczonej oraz podkreślające umiejętność rozróżniania świata rzeczy i świata wartości.
Wśród autorów artykułów są: Krystyna Milczarek-Pankowska, Mirosława Zalewska-Pawlak, Adam Fijałkowski Agnieszka Izabela Piejka, Wiesław Żardecki, Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz, Mariusz Samoraj, Justyna Żak-Szwarc. Wstęp do tomu przygotowały Krystyna Milczarek-Pankowska i Joanna Madalińska-Michalak.
Krystyna Milczarek-Pankowska i Joanna Madalińska-Michalak – Wprowadzenie 7
ARTYKUŁY
Krystyna Milczarek-Pankowska – Alternatywa pedagogiczna w teorii wychowania estetycznego Ireny Wojnar 13
Mirosława Zalewska-Pawlak – O teorii wychowania estetycznego Ireny Wojnar. Aspekt historyczny i autobiograficzny 25
Adam Fijałkowski – Edukacja humanistyczna w myśli Ireny Wojnar – inspiracje i ich interpretacje 37
Agnieszka Izabela Piejka – Kultura pokoju w myśli pedagogicznej Ireny Wojnar. Główne inspiracje 47
Wiesław Żardecki – Od wychowania teatralnego do pedagogiki teatru (w kontekście teorii wychowania estetycznego Ireny Wojnar) 65
Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz – Irena Wojnar o potencjale edukacyjnym sztuki nowoczesnej. Koncepcja pedagogiczna z lat 60. XX wieku 79
Mariusz Samoraj – Działalność Ireny Wojnar na forum organizacji międzynarodowych InSEA i UNESCO 91
Justyna Żak-Szwarc – Muzeum jako trwanie obecności i jego edukacyjne możliwości 105
Noty o Autorach 117
*********
Krystyna Milczarek-Pankowska i Joanna Madalińska-Michalak – Introduction 7
ARTICLES
Krystyna Milczarek-Pankowska – A pedagogical alternative in the theory of aesthetic education by Irena Wojnar 13
Mirosława Zalewska-Pawlak – On Irena Wojnar’s theory of aesthetic education. Historical and autobiographical aspects 25
Adam Fijałkowski – Humanistic education in the thought of Irena Wojnar. Inspirations and their interpretations 37
Agnieszka Izabela Piejka – The culture of peace in the pedagogical thought of Irena Wojnar. Main inspirations 47
Wiesław Żardecki – From theatre education to theatre pedagogy (in the context of Irena Wojnar’s theory of aesthetic education) 65
Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz – Irena Wojnar on the educational potential of modern art. A pedagogical concept from the 1960s 79
Mariusz Samoraj – Irena Wojnar’s involvement in international organisations: InSEA and UNESCO 91
Justyna Żak-Szwarc – Museum as a duration of presence and its educational possibilities 105
Contributors to this issue 117