Kwartalnik Pedagogiczny 2023/2 (268)
Numer zawiera interesujące artykuły poświęcone edukacji, kształceniu nauczycieli i badaniom edukacyjnym. Autorzy artykułów podkreślają rolę nauczycieli w tworzeniu lepszej przyszłości dla społeczeństwa, które musi stawić czoła nowym wyzwaniom. Opisują także różne aspekty badań edukacyjnych i praktyczne rozwiązania, które mają na celu poprawę jakości nauczania i uczenia się. Prace przedstawiają także inspirujące propozycje łączenia teorii edukacji z działaniem nauczycieli w praktyce, rozwijania umiejętności badawczych nauczycieli czy korzystania z narzędzi takich jak portfolio edukacyjne. Artykuły zachęcają do refleksji nad znaczeniem badań, analizy danych i doskonalenia praktyk edukacyjnych.
Joanna Madalińska-Michalak, Jolanta Sujecka-Zając – Wprowadzenie 7
ARTYKUŁY
Bogusława Dorota Gołębniak – Badania w działaniu w pedagogicznym komponencie kształcenia nauczycieli. Refleksje z praktyki 9
Agnieszka Janiak-Jasińska – Kompetencje badawcze w kształceniu przyszłych nauczycieli – projektowanie programów studiów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela 29
Grażyna Czetwertyńska – Portfolio w przygotowaniu nauczycieli do zawodu na podstawie doświadczeń Szkoły Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego 41
Kinga Białek, Magdalena Swat-Pawlicka – Projekt „Krytyczne czytanie ze Szkołą Edukacji” – od koncepcji edukacyjnej do wdrożenia 63
Bartłomiej Walczak – Dlaczego warto uczyć nauczycielki i nauczycieli ewaluacji? Perspektywy teoretyczne i praktyczne 85
Joanna Dobkowska, Barbara Murawska – Wykorzystywanie wyników monitorowania umiejętności uczniów z języka polskiego w praktyce szkolnej 101
Monika Jakubowska-Mirek, Ewa Stożek – Monitorowanie osiągnięć uczniów z matematyki jako metoda doskonalenia zawodowego nauczycieli 121
Noty o Autorach 141
*********
Joanna Madalińska-Michalak, Jolanta Sujecka-Zając – Introduction 7
ARTICLES
Bogusława Dorota Gołębniak – Action research in pre-service teacher education in the field of pedagogy. Reflections from practice 9
Agnieszka Janiak-Jasińska – Research competences in educating future teachers – designing study programmes thatprepare students for the teaching profession 29
Grażyna Czetwertyńska – Portfolio as a means to prepare teachers for their career, basing on experiences of the School of Education of Polish-American Freedom
Foundation and University of Warsaw 41
Kinga Białek, Magdalena Swat-Pawlicka – “Critical reading with the School of Education”: from concept to implementation 63
Bartłomiej Walczak – Why is it a good idea to teach teachers about evaluation? Theoretical and practical perspectives 85
Joanna Dobkowska, Barbara Murawska – Using the results of the monitoring of students’ Polish language skills in school practice 101
Monika Jakubowska-Mirek, Ewa Stożek – Monitoring students’ achievements in mathematics as a method of teachers’ professional development 121
Contributors to this issue 141