Kwartalnik Pedagogiczny 2020/3 (257)
Numer poświęcony m.in. efektywności dydaktyki akademickiej („kłączownie” czy Bildung), kształceniu specjalistów resocjalizacji, świadomemu i przypadkowemu wyborowi studiów pedagogicznych. W zeszycie Czytelnik znajdzie również artykuł opisujący metody pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie w Republice Dziecięcej Williama Rubena George’a, tekst o roli teatru i performansu w budowaniu społeczeństwa otwartego na przykładzie działalności The Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards, a także analizę zjawiska stereotypizacji, uprzedzeń i dyskryminacji „eurosierot”.
ARTYKUŁY
Dariusz Stępkowski – Kłączowanie czy Bildung? Dydaktyka akademicka na rozdrożu 7
Jolanta Świątek-Gruszka – Biblioterapia w procesie socjoterapeutycznym dzieci i młodzieży – wykorzystanie potencjału 23
Bartosz Kułan – Republika Dziecięca Williama Rubena George’a – jako przykład pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie w Stanach Zjednoczonych 34
Joanna Żeromska-Charlińska – Nieprzypadkowy specjalista resocjalizacji – empowerment w akademickim procesie edukacji 50
COLLOQUIA
Dorota Mackenzie – Theatre and performance as healing forces – saving the Open Society? A case study of The Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards and
Subpoetics performative endeavours as ways of enhancing empathy and building intercultural dialogue in the light of critical pedagogy 66
MATERIAŁY I SPRAWOZDANIA Z BADAŃ
Barbara Wąsik – Zajęcia z filozofii dla najmłodszych w opinii edukatorów 85
Beata Mydłowska – Świadomy vs. przypadkowy wybór kierunku studiów pedagogicznych – analiza porównawcza 111
Sławomir Trusz – Zjawisko stereotypizacji, uprzedzeń i dyskryminacji „eurosierot” w świetle wyników ośmiu badań eksperymentalnych i podsumowującej metaanalizy 129
RECENZJE
Andrei Ahapau – Anna Więcławska, Panorama problematyki współczesnego ojcostwa 150
Joanna Dobkowska – Jolanta Bonar, Anna Buła, Edukacyjna wartość dziecięcych pytań 154
Noty o Autorach 159
ARTICLES
Dariusz Stępkowski – Rhizoming or Bildung? Academic teaching at a crossroads 7
Jolanta Świątek-Gruszka – Bibliotherapy in the social therapeutic process of children and young people – using the potential 23
Bartosz Kułan – Junior Republic of William Ruben George (1866–1936) – as an example of work with socially maladjusted youth in the United States 34
Joanna Żeromska-Charlińska – A noncontingent social rehabilitation expert – empowerment in the academic educational process 50
COLLOQUIA
Dorota Mackenzie – Theatre and performance as healing forces – saving the Open Society? A case study of The Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards and
Subpoetics performative endeavours as ways of enhancing empathy and building intercultural dialogue in the light of critical pedagogy 66
MATERIALS AND RESEARCH REPORTS
Barbara Wąsik – Philosophy classes for the youngest learners in the opinion of teachers 85
Beata Mydłowska – Intentional vs. accidental choice of pedagogical studies – comparative analysis 111
Sławomir Trusz – The phenomenon of stereotyping, prejudices and discrimination of “Euro-orphans”. The results of a meta-analysis of eight experimental studies
129
REVIEWS
Andrei Ahapau – Anna Więcławska, Panorama problematyki współczesnego ojcostwa 150
Joanna Dobkowska – Jolanta Bonar, Anna Buła, Edukacyjna wartość dziecięcych pytań 154
Contributors to this issue 159