Kontrola administracji publicznej
Autor całościowo analizuje zagadnienia kontroli administracji publicznej w Polsce, w tym m.in. ogólne teoretyczne i prawne aspekty kontroli administracji, a także kontrolę: zewnętrzną nad administracją, wewnątrzadministracyjną oraz wewnętrzną w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej.
W podręczniku kompleksowo przedstawiono prawny system kontroli administracji publicznej z uwzględnieniem aktualnego stanu prawnego, w tym najnowszych unormowań dotyczących wykonywania kontroli w administracji rządowej. Omówiono także nowe aspekty systemu kontroli, takie jak kontrola zarządcza czy audyt wewnętrzny. Wskazano międzynarodowe, zwłaszcza unijne, czynniki tendencji rozwojowych systemu kontroli. Rozważania prowadzone są z wykorzystaniem obszernej literatury przedmiotu oraz regulacji prawnych i orzecznictwa.
Adresaci:Publikacja jest przeznaczona dla studentów prawa i administracji, praktyków zajmujących się problematyką kontroli, urzędników organów kontroli oraz do wszystkich zainteresowanych funkcjonowaniem kontroli administracji publicznej.
Wykaz skrótów | str. 9
Uwagi wstępne | str. 11
Rozdział I
Ogólne teoretyczne i prawne aspekty kontroli administracji | str. 17
1. Pojęcie i istota kontroli | str. 17
2. Kontrola w wymiarze prawnym | str. 29
3. Kontrola a nadzór. Kontrola jako komponent innych funkcji | str. 40
4. Kontrola a inne zbliżone (pokrewne) funkcje | str. 66
5. Rodzaje i kryteria kontroli | str. 72
6. Wykonywanie kontroli i problem procedur kontrolnych | str. 90
7. Zagadnienie jakości kontroli. Cechy i wyznaczniki dobrej kontroli | str. 105
8. Prawny system kontroli administracji publicznej | str. 120
Rozdział II
Kontrola zewnętrzna nad administracją | str. 133
1. Uwagi wprowadzające | str. 133
2. Kontrola parlamentarna | str. 134
3. Kontrola Trybunału Stanu i Trybunału Konstytucyjnego | str. 144
4. Kontrola Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 151
5. Kontrola Najwyższej Izby Kontroli (tzw. kontrola państwowa) | str. 156
5.1. Pojęcie kontroli państwowej | str. 156
5.2. Kształtowanie się pozycji NIK | str. 159
5.3. Podstawy prawne i pozycja NIK | str. 165
5.4. Postępowanie kontrolne | str. 179
6. Kontrola sądowa | str. 189
6.1. Pojęcie i istota kontroli sądowej | str. 189
6.2. Rozwój sądowej kontroli administracji w Polsce | str. 194
6.3. Kontrola sądów administracyjnych w świetle obowiązujących przepisów | str. 196
6.4. Kontrola sprawowana przez inne sądy | str. 199
7. Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy i Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych | str. 201
8. Kontrola społeczna (obywatelska) | str. 206
8.1. Uwagi ogólne | str. 206
8.2. Pojęcie, istota i cechy kontroli społecznej (obywatelskiej) | str. 209
8.3. Formy kontroli | str. 216
9. Kontrola prokuratorska | str. 231
10. Uwaga końcowa | str. 234
Rozdział III
Kontrola wewnątrzadministracyjna | str. 237
1. Uwagi wprowadzające | str. 237
2. Kontrola w administracji rządowej | str. 242
2.1. Kontrola ogólnoadministracyjna | str. 243
2.1.1. Kontrola rządowa | str. 245
2.1.2. Kontrola w ramach działów administracji rządowej (kontrola działowa, resortowa) | str. 248
2.1.3. Kontrola terenowa | str. 256
2.2. Kontrola specjalistyczna | str. 262
2.2.1. Kontrola inspekcji specjalnych (nadzorów, dozorów) | str. 263
2.2.2. Kontrola sprawowana przez niektóre inne wyspecjalizowane organy, służby i straże | str. 272
2.2.3. Niektóre inne rodzaje kontroli specjalistycznej | str. 275
2.3. Kontrola wykonywana przez Centralne Biuro Antykorupcyjne | str. 278
2.4. Zasady i tryb przeprowadzania kontroli w administracji rządowej | str. 284
3. Kontrola w administracji samorządowej | str. 300
Rozdział IV
Kontrola wewnętrzna w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej | str. 309
1. Kategoria kontroli wewnętrznej sensu stricto | str. 309
2. Problem regulacji prawnej | str. 314
3. Kontrola zarządcza w jednostkach organizacyjnych | str. 319
4. Audyt wewnętrzny i jego regulacja prawna | str. 336
Rozdział V
Refleksje końcowe | str. 351
Wykaz wybranej literatury | str. 359
Skorowidz | str. 367