0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Konstruowanie wiedzy geograficznej w klasach gimnazjalnych

(eBook)

Możliwości i zaniedbania

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Kraków, 2009

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Teresa Sadoń-Osowiecka

  • Wydawca: Impuls

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 38,00 zł
34,20 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Konstruowanie wiedzy geograficznej w klasach gimnazjalnych

Edukacja jest powiązana ze zjawiskami kulturowymi, społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi. Czas zmian politycznych w latach dziewięćdziesiątych wywołał też rewolucję w systemie oświaty. Do tej pory toczą się dyskusje nad kierunkiem reformy, nad kształtem podstawy programowej, wynikające z przeobrażeń w pojmowaniu istoty problemu i pluralizmu ujęć zagadnienia oraz dowodzące, jak wiele jest ideologii edukacyjnych.

W literaturze dotyczącej edukacji geograficznej w gimnazjum przedstawia się raczej przypadkowe aspekty kształcenia geograficznego, głównie dotyczące treści kształcenia oraz metod i technik stosowanych na lekcjach, wyrażanych w formie wskazań, postulatów i zaleceń aplikacyjnych. Mało jest badań nad „codziennością” lekcji geografii i refleksji na temat charakteru wiedzy, którą one z sobą niosą. Niniejsze badania mają na celu, choć częściowe wypełnienie tej luki.

Dwa pierwsze rozdziały pracy dotyczą ujęć teoretycznych edukacji. Na ich tle w następnym rozdziale zostały ukazane aspekty dydaktyczne geografii w szkole. W rozdziale trzecim zawarto wyjaśnienia i uzasadnienia podjętej strategii badawczej, zmierzającej do odpowiedzi na postawione pytania:

1. W jaki sposób konstruowana jest wiedza geograficzna na lekcjach w gimnazjum?

2. Jaka jest rola poznawcza i koncepcyjna ucznia i nauczyciela w procesie uczenia się geografii?

3. Jakie teorie dydaktyczne i ideologie wychowania (uświadamiane lub nie) leżą u podstaw kształcenia geograficznego w gimnazjum?

Po przedstawieniu założeń teoretycznych w kolejnych rozdziałach przedstawiono losy edukacji geograficznej w szkole. Autorka zaczęła od analizy programów, podręczników i innych materiałów metodycznych, starając się dociec na ich podstawie, ku jakiej edukacji kierują one ucznia i nauczyciela. Następne rozdziały dotyczą już tego, co dzieje się na lekcjach geografii w klasach gimnazjalnych. Przeprowadzono analizę z różnych perspektyw: odnoszących się do charakteru wiedzy geograficznej w gimnazjum, komunikowania się na lekcjach geografii i strategii nauczania na obserwowanych lekcjach. Badanie umożliwiło wyciągnięcie wniosków dotyczących zaniedbań i możliwości konstruowania wiedzy geograficznej w gimnazjum.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7850-227-2
  • ISBN druku: 978-83-7587-179-1
  • Liczba stron: 272
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp	7
Podziękowania	11
1. Podejścia do edukacji w dydaktyce ogólnej – między przekazywaniem znaczeń a samodzielnością uczenia się	13
	1.1. Statyzm i dynamizm dydaktyczny a edukacja monologowa i dialogowa	14
	1.2. Pedagogiczne ideologie przekazu versus ideologie konstrukcji wiedzy	28
2. Zmiany w myśleniu o procesach uczenia się – inspiracje psychologiczne	41
	2.1. Uczenie się w teorii behawiorystycznej i jej wpływ na dydaktykę szkolną	41
	2.2. Uczenie się w teorii konstruktywistycznej – ku zmianie modelu edukacji	50
3. Nauczanie geografii w świetle myśli dydaktycznej	69
	3.1. Poglądy na istotę wiedzy geograficznej	70
	3.2. Rekonstrukcja celów i treści edukacji geograficznej w perspektywie współczesnych teorii nauczania	80
4. Założenia metodologiczne badań własnych	103
	4.1. Przedmiot i cel badań oraz ich uzasadnienie	103
	4.2. Wybór strategii badawczej	107
	4.3. Problematyka badawcza	121
	4.4. Metody i techniki badawcze	129
	4.5. Organizacja i przebieg badań	139
5. Procesy konstruowania wiedzy geograficznej w klasach gimnazjalnych w świetle badań własnych	141
	5.1. Metody i strategie nauczania geografii w materiałach dydaktycznych jako przejawy ideologii edukacyjnych	141
		5.1.1. Nauczanie początkowe	144
		5.1.2. Szkoła podstawowa – przyroda	150
		5.1.3. Geografia w gimnazjum	158
			5.1.3.1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego	158
			5.1.3.2. Programy nauczania, poradniki i inne materiały	163
	5.2. Dominacja geograficznej wiedzy nazewniczej w gimnazjum	173
	5.3. Porozumiewanie się na lekcjach geografii	197
	5.4. Strategie działań dydaktycznych i teorie je legitymizujące	218
6. Zaniedbania i możliwości gimnazjalnej edukacji geograficznej	247
	6.1. Obszary zaniedbań gimnazjalnej edukacji geograficznej	248
	6.2. Obszary niewykorzystanych możliwości – sugestie dla praktyki	253
Bibliografia	261

Inni Klienci oglądali również

22,41 zł 24,90 zł
Do koszyka

Die blaue Hand

Die junge Eunice Weldon nimmt eine Stellung als Sekretärin der reichen Mrs. Groat an und zieht in deren Haus ein. Zurück bleibt eine Karte mit einem blauen Handabdruck und einer geheimnisvollen Warnung: „Jemand, der Dich liebt, bittet D...
3,51 zł 3,90 zł
Do koszyka

Ćwiczenia ortograficzne dla klas II-III

Zbiór różnorodnych i bardzo ciekawych zadań do ćwiczenia ortografii dla uczniów klasy drugiej i trzeciej szkoły podstawowej. Poprzez zabawę dziecko utrwali z pewnością skuteczniej i szybciej zasady pisowni oraz wyjątki ortograficzne.
38,70 zł 43,00 zł
Do koszyka

Zawodoznawstwo. Wiedza o współczesnej pracy

Książka zawiera treści odnoszące się do aktualnych i najnowszych tendencji na współczesnym rynku pracy. Przedstawia problematykę środowiska pracy w całej złożoności.Treścią podręcznika jest wiedza interdyscyplinarna z zakresu społecznego podz...
20,70 zł 23,00 zł
Do koszyka

Transakty Między sztuką nauką i technologią Nowe strategie performowania wiedzy

Jacek Wachowski – teoretyk performansu i widowisk; profesor zwyczajny w Katedrze Teatru i Sztuki Mediów na Wydziale Antropologii i Kulturoznawstwa UAM. Zajmuje się badaniem performansów posttechnologicznych, a także nowych strategii...
54,00 zł 60,00 zł
Do koszyka

Wiedza i komunikacja w innowacyjnych organizacjach. Komunikacja elektroniczna

Zakres tematyczny niniejszej publikacji obejmuje szerokie spektrum zagadnień, wśród których dominuje problematyka inżynierii wiedzy i zarządzania komunikacją biznesową oraz technologii teleinformatycznych w innowacyjnych organizacjach, problemy bezpiec...
55,30 zł 79,00 zł
Do koszyka

Świat ze wzorców. Globalna historia wiedzy

Jakimi drogami podążała ludzka wiedza, aby rozwijać się od skromnych początków przez liczne objazdy i ślepe zaułki do współczesnego stanu? Nasze poszukiwania wzorców i zasad rozpoczęły się 40 000 lat temu, kiedy na kościach mamutów wyryto paski, aby ś...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!