Etyka w systemie edukacji w Polsce
Autorzy publikacji prezentując obraz nauczania etyki w polskich szkołach skupili się na kwestiach:
etyki jako przedmiotu nauczania w szkołach: podstawa programowa, cele kształcenia, prowadzenie lekcji, etyka a religia
wykonywania zawodu nauczyciela etyki: charakterystyka, kształcenie i ocena pracy,
miejsca etyki w systemie edukacji w Polsce oraz czynników wspierających i ograniczających nauczanie etyki.
Podstawą zaprezentowanych w książce rozważań są przeprowadzone wyniki ogólnopolskich badań wśród nauczycieli etyki szkół różnego typu i stopnia edukacji, które zostały zrealizowane w latach 2015-2016 r. Adresaci:Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli etyki, dyrektorów szkół, pracowników Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz pracowników nadzoru pedagogicznego. Zainteresuje również naukowców zajmujących się problematyką szkoły, procesami nauczania i uczenia się w szkole, a także studentów pedagogiki, filozofii i kierunków nauczycielskich.
Wstęp
1. Etyka w systemie edukacji w Polsce – wprowadzenie
2. Metodologia badania
3. Etyka w szkołach – ujęcie statystyczne
3.1. Etyka w szkołach podstawowych (ISCED 1) i gimnazjach (ISCED 2)
Rok szkolny 2014/15
Rok szkolny 2015/16
3.2. Etyka w liceach ogólnokształcących i technikach (ISCED 3)
Rok szkolny 2014/15
Rok szkolny 2015/16
4. Podstawa programowa a nauczanie etyki w szkole
4.1.Etyka – cele kształcenia
4.2. Etyka – treści kształcenia
4.3. Etyka – zalecane sposoby realizacji przedmiotu i warunki
5. Realizacja programu nauczania etyki
5.1. Podręczniki
5.2. Materiały edukacyjne
5.3. Materiały ćwiczeniowe
6. Nauczanie etyki w szkole – wyzwania
6.1. Etyka a religia i wiedza o religiach
7. Nauczyciele etyki
7.1. Charakterystyka – obraz statystyczny
7.2. Pożądane cechy i umiejętności
7.3. Przygotowanie nauczycieli do nauczania etyki w szkole
7.4. Kształcenie nauczycieli etyki – wyzwania
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel i wykresów