Edukacja w wolności
W książce zostały zaprezentowane poglądy i praktyczne oferty dydaktyczne, które stały się dla Autora źródłem inspiracji i wsparcia w promowaniu koncepcji kształcenia wczesnoszkolnego bez odwoływania się do elementów przemocy strukturalnej i symbolicznej w postaci stopni szkolnych i selekcji. Zamieszczone w książce przykłady pracy z dziećmi poprzez stymulowanie i odwoływanie się do ich zainteresowań oraz twórczego myślenia można wykorzystać także w tradycyjnym kształceniu, wzbogacając o nie indywidualizację nauczania w szkole i w domu. Autor sądzi, że każdy może znaleźć w tej książce coś dla siebie i swoich podopiecznych. Żywi przy tym nadzieję, że pomogła ona nie tylko przetrwać ówczesny trudny okres „nędzy" materialnej, ale i zaowocuje kolejnymi inspiracjami i eksperymentami w naszym szkolnictwie. Szkołę nie tylko można, ale i trzeba permanentnie zmieniać, by radość uczenia się wszystkich związanych z nią osób — zarówno uczniów, jak i ich rodziców oraz nauczycieli i władz oświatowych - stanowiła jeden z ważnych czynników wartości i skuteczności jej oddziaływań. Wolność w edukacji nie rozwiązuje wszystkich związanych z nią problemów, niezależnie od tego, jak byśmy ją definiowali. Ona je dopiero stwarza, a dzięki temu pozwala każdemu z nas podejmować samodzielnie decyzje dotyczące własnej strategii kształcenia innych i samokształcenia.
Edukacja w wolności jest wyzwaniem szczególnego rodzaju dla tych pedagogów, którym tak trudno rozstać się z autorytetem wzorem jego urzeczywistnienia.
Wprowadzenie
Bogusław Śliwerski
Nauczycielka wolności
Bogusław Śliwerski
Klasy autorskie - realia i nadzieje
Bogusław Śliwerski
Dlaczego edukacja bez stopni?
Wiesława Śliwerska, Bogusław Śliwerski
Psychopedagogiczne założenia klasy autorskiej w nauczaniu początkowym w Szkole Podstawowej nr 37 w Łodzi
Wiesława Śliwerska, Bogusław Śliwerski
Krótki bilans dokonań w klasie autorskiej w roku szkolnym 1990/1991 w Szkole Podstawowej nr 37 w Łodzi
Część II
Helena Rodak
Nauczanie bez tradycyjnych ocen
Franz Josef Kuhn
Dziecko w drodze ku samodzielności.
O wewnętrznej reformie szkoły
Jórg Ramseger
Szkoły oporu. Radykalne szkoły reform w praktyce
Bogusław Śliwerski
Szwajcarskie doświadczenia edukacji w wolności i demokracji
Wydział Wychowania Plastycznego
Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Łodzi
Projekt zadań pracowni wizualnych metod nauczania
z myślą o wspieraniu edukacji w wolności
Wiesława Śliwerska
Wybrane oferty zadań dydaktycznych
Wiesława Śliwerska
Dzień Edukacji Narodowej (miniatura sceniczna dla klas I—III)
Anna Sowińska
Edukacja poprzez stymulowanie zainteresowań
Agnieszka Kaźmierczak
Nauczanie przez stymulowanie aktywności twórczej