Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Pierwsza na rynku kompleksowa publikacja na temat wpływu procesów globalizacyjnych na zachowania konsumentów. Jest wynikiem współpracy naukowców i praktyków z wiodących polskich ośrodków naukowych: Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Akademii Leona Koźmińskiego, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Uniwersytetu Łódzkiego, a także Uniwersytetu Warszawskiego.
Przedmiotem zainteresowań autorów jest konsument, jego decyzje i działanie w warunkach rozwoju nowych technologii, szerokiego dostępu do internetu, kryzysów, a także ekspansji przedsiębiorstw na rynki zagraniczne. Głębokiej analizie poddane zostały najnowsze tendencje w zachowaniach konsumentów pod wpływem zmieniającego się otoczenia oraz zachodzących w nich procesów.
W książce zaprezentowano zmiany, jakie zachodzą w konsumentach podczas podejmowania przez nich decyzji zakupowych. Modyfikacje te są spowodowane zarówno użytkowaniem mediów społecznościowych, usług mobilnych, zmianą w stylu życia, jak i działaniami przedsiębiorstw. Wskazano współczesne problemy oraz przedstawiono specyfikę segmentów konsumentów charakteryzujących rynki rozwinięte.
Monografia stanowi bogate źródło wiedzy dla studentów ekonomii, socjologii, marketingu oraz nauk o zarządzaniu. Adresowana jest również do naukowców, badaczy i praktyków.
Informacja o autorze/ redaktorze:
dr hab. Małgorzata Bartosik - Purgat, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Jej zainteresowania naukowe i badawcze koncentrują się przede wszystkim wokół kulturowych uwarunkowań biznesu międzynarodowego, zachowań konsumentów na rynku międzynarodowym oraz międzynarodowych strategiach przedsiębiorstw.
Wstęp 9 1. Konsument oraz proces decyzyjny w warunkach globalizacji (Agata Linkiewicz, Małgorzata Bartosik-Purgat) 13 1.1. Konsument, zachowanie konsumenta – ujęcie definicyjne 15 1.2. Konsument w świetle zmian w otoczeniu 18 1.3. Zmiany w procesie decyzyjnym konsumenta 21 2. Trendy w zachowaniach konsumentów (Urszula Grzega, Ewa Kieżel) 29 2.1. Trendy globalne w otoczeniu konsumenta 31 2.2. Innowacje społeczne w konsumpcji (potrzebą XXI wieku) 36 2.3. Konsumpcjonizm a dekonsumpcja i ekokonsumpcja 41 2.4. Inne trendy w zachowaniach współczesnych konsumentów – wybrane przykłady 47 3. Etnocentryzm i Efekt Kraju Pochodzenia w zachowaniach konsumentów i przedsiębiorstw (Małgorzata Bartosik-Purgat, Katarzyna Wysocka) 53 3.1. Postawy etnocentryczne w zachowaniach konsumentów 55 3.2. Efekt Kraju Pochodzenia a zachowania konsumentów 62 3.3. Czynniki określające kraj pochodzenia produktów 65 3.4. Identyfikacja pochodzenia produktu w działaniach marketingowych przedsiębiorstw 68 3.4.1. Identyfikacja kraju pochodzenia w strategii produktu – marka, opakowanie 69 3.4.1.1. Korzystne/niekorzystne dopasowanie – marka 69 3.4.1.2. Korzystne/niekorzystne dopasowanie – opakowanie 73 3.4.2. Identyfikacja kraju pochodzenia w strategii promocji – kampanie reklamowe 74 3.5. Efekt Kraju Pochodzenia Marki efektem hybrydyzacji produktowej 76 4. Wiedza o konsumentach z perspektywy ekonomii behawioralnej (Henryk Mruk, Agnieszka Jankowiak-Kaczmarek) 79 4.1. Zmiany w otoczeniu i metodyce badań 81 4.2. Racjonalne a emocjonalne przesłanki zachowań 85 4.3. Wiedza o procesach decyzyjnych konsumenta 88 4.4. Emocjonalne przesłanki wyborów konsumenta 91 4.5. Nowa wiedza wsparciem dla wspólnego dobra 94 5. E-commerce a zachowania konsumentów (Bogdan Gregor, Beata Gotwald-Feja, Anna Łaszkiewicz) 99 5.1. Rozwój e-commerce w Polsce i na świecie na tle ekspansji internetu 102 5.2. E-konsument – jego profil i zachowania rynkowe 108 5.3. Od e-commerce do mobile i social commerce 116 5.4. Omnicommerce – odpowiedź na nowy profil konsumenta hybrydowego 119 6. Media społecznościowe w zachowaniach konsumentów (Marcin Awdziej, Jolanta Tkaczyk) 127 6.1. Istota i rodzaje mediów społecznościowych 129 6.2. Uwarunkowania korzystania z mediów społecznościowych przez konsumentów 132 6.3. Motywacje do korzystania z mediów społecznościowych 134 6.4. Model zachowań nabywców w mediach społecznościowych – AISAS 137 6.5. Rodzaje aktywności konsumentów w mediach społecznościowych 138 6.6. E-WOM jako szczególny obszar zastosowania mediów społecznościowych w zachowaniach konsumentów 142 7. Zachowania konsumentów w obliczu kryzysu (Tomasz Zalega) 147 7.1. Kryzys gospodarczy 150 7.1.1. Kryzys gospodarczy – podstawowe pojęcia 150 7.1.2. Przyczyny kryzysu gospodarczego lat 2008–2011 151 7.1.3. Skutki kryzysu gospodarczego dla gospodarki światowej 153 7.2. Sytuacja dochodowa i zmiany w wydatkach konsumpcyjnych gospodarstw domowych w świetle kryzysu gospodarczego lat 2008–2011 156 7.3. Zmiany w zachowaniach konsumentów w okresie kryzysu gospodarczego lat 2008–2011 159 8. Seniorzy i single jako przykłady segmentów konsumentów charakterystycznych dla współczesnych społeczeństw (Julita Czernecka, Tomasz Zalega) 171 8.1. Zachowania konsumenckie seniorów 174 8.1.1. Pojęcie osoby starszej 174 8.1.2. Styl życia seniorów 175 8.1.3. Styl życia a zachowania konsumenckie seniorów 177 8.1.4. Wybrane alternatywne trendy konsumenckie a zachowania konsumenckie seniorów 178 8.1.4.1. Wirtualizacja konsumpcji jako wyznacznik zachowań konsumenckich seniorów 179 8.1.4.2. Domocentryzm a zachowania konsumenckie seniorów 180 8.1.4.3. Sprytne zakupy a zachowania konsumenckie seniorów 182 8.1.4.4. Świadoma konsumpcja a zachowania konsumenckie badanych seniorów 183 8.1.4.5. Konsumpcja współpracująca a zachowania nabywcze seniorów 184 8.1.4.6. Etnocentryzm konsumencki a zachowania konsumenckie seniorów 185 8.2. Zachowania konsumenckie singli 187 8.2.1. Definicja pojęcia singiel 187 8.2.2. Styl życia singli 189 8.2.3. Charakterystyka singli jako konsumentów 193 9. Znaczenie i rozwój usług a zachowania współczesnego konsumenta (Jadwiga Berbeka, Agata Niemczyk) 197 9.1. Rola usług w kształtowaniu zachowań konsumentów 199 9.2. Konsument na rynku usług kulturalnych 203 9.3. Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i na świecie 212 9.4. Usługi na rynku sportowym a zachowania konsumentów 218 10. Segmentacja rynku – analiza krytyczna (Anna Olejniczuk-Merta, Lechosław Garbarski) 225 10.1. Segmentacja rynku jako podstawa działań marketingowych 227 10.2. Zmiany w zachowaniu konsumentów na rynku oraz ich uwarunkowania 230 10.3. Segmentacja tradycyjna i jej niedoskonałości 236 10.4. Segmentacja rynku bazująca na wartościach 241 10.5. Inne źródła informacji o konsumentach i ich zachowaniu 244 Zamiast zakończenia – inne obszary i kierunki badań nad zachowaniem konsumentów (Małgorzata Bartosik-Purgat, Henryk Mruk) 247 Bibliografia 255 Spis tabel 280 Spis rysunków 281