0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Pobierz fragment
Wybierz format pliku:
Pobierz

Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży

(eBook)
3.30  (4 oceny)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: 2020

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Seria / cykl: Praktyka Pediatry

  • Redakcja naukowa: Barbara Remberk

  • Wydawca: PZWL

  • Formaty:
    ePub mobi (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 184,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 119,60 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

110,40 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży

Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży” to druga pozycja w serii Praktyka Pediatry. W kolejnych częściach podręcznika omówiono: zasady przeprowadzania procesu diagnozy, rozpoznawanie i leczenie poszczególnych zaburzeń psychicznych (w tym zaburzenia osobowości oraz problemy z obszaru rozwoju psychoseksualnego – zagadnienia rzadko omawiane w podręcznikach psychiatrii wieku rozwojowego), postępowanie w stanach nagłych oraz zagadnienia organizacyjne i prawne.

Praktyka Pediatry to seria stworzona z myślą o lekarzach pierwszego kontaktu, stanowiąca praktyczne źródło wiedzy na temat wybranych zagadnień, z którymi lekarze najczęściej mają do czynienia.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Medycyna
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Medycyna »
    3. Pediatria
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Medycyna »
    3. Psychiatria
  • Redakcja: Barbara Remberk
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-200-6194-9
  • ISBN druku: 978-83-200-6149-9
  • Liczba stron: 760
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Autorzy V
Przedmowa XI
CZĘŚĆ I. DIAGNOZA 1
1. Diagnoza psychologiczna dziecka – Natalia Józefacka 3
	1.1. Wprowadzenie 3
	1.2. Etapy postępowania w diagnozie klinicznej 4
		1.2.1. Prediagnoza 5
		1.2.2. Rozmowa i obserwacja 5
		1.2.3. Metody testowe i kwestionariuszowe 16
	Piśmiennictwo 25
2. Kliniczna diagnoza psychologiczna dzieci starszych i młodzieży – Agnieszka Kałwa 27
	2.1. Wprowadzenie 27
	2.2. Cel i kontekst diagnozy klinicznej 28
	2.3. Metody diagnozy psychologicznej 30
		2.3.1. Wywiad kliniczny 31
		2.3.2. Obserwacja zachowania badanego 31
		2.3.3. Testy standaryzowane, analiza ilościowa i jakościowa 32
		2.3.4. Skale oceny inteligencji 33
		2.3.5. Wybrane metody diagnozy funkcji poznawczych 37
		2.3.6. Ocena objawów psychopatologicznych 43
		2.3.7. Badanie osobowości 44
	2.4. Podsumowanie 48
	Piśmiennictwo 49
3. Badanie psychiatryczne małego dziecka – Izabela Łucka 51
	Piśmiennictwo 58
4. Badanie psychiatryczne dziecka w wieku szkolnym i adolescenta – Anna Bogucka-Bonikowska 59
	4.1. Wprowadzenie 59
	4.2. Wstępna część badania psychiatrycznego 60
	4.3. Wywiad od rodziców/opiekunów 62
	4.4. Wywiad diagnostyczny od dziecka w wieku szkolnym i nastolatka 64
	4.5. Ocena stanu psychicznego 67
	4.6. Informacje ze szkoły i z innych źródeł 69
	4.7. Wywiad medyczny i ocena stanu fizycznego – badanie fizykalne i neurologiczne 69
		4.7.1. Badanie skóry, włosów i paznokci 70
		4.7.2. Badanie głowy, oczu, nosa i gardła 71
		4.7.3. Badanie szyi, klatki piersiowej i brzucha 72
		4.7.4. Badanie narządów płciowych 72
		4.7.5. Badanie neurologiczne 72
		4.7.6. Badania diagnostyczne 72
	4.8. Postawienie diagnozy klinicznej i konceptualizacja 73
	4.9. Psychoedukacja i plan leczenia 74
	4.10. Podsumowanie 75
	Piśmiennictwo 75
5. Badania dodatkowe w psychiatrii – Agnieszka Jarząbek-Cudo, Barbara Remberk 77
	5.1. Wprowadzenie 77
	5.2. Badanie przedmiotowe 78
	5.3. Podstawowe badania laboratoryjne . 78
	5.4. Ocena układu krążenia – badanie EKG i ECHO serca 79
	5.5. Badanie EEG 80
	5.6. Badania neuroobrazowe 81
	5.7. Pogłębienie diagnozy i wykluczenie przyczyn somatycznych prezentowanych objawów 82
		5.7.1. Pogłębienie diagnozy pediatrycznej 83
		5.7.2. Pogłębienie diagnozy neurologicznej 84
		5.7.3. Pogłębienie diagnozy w zakresie schorzeń uwarunkowanych genetycznie 84
	5.8. Monitorowanie leczenia 85
	Piśmiennictwo 85
CZĘŚĆ II. LECZENIE ZABURZEŃ 87
6. Screening i pierwsza interwencja w gabinecie pediatrycznym – Natalia Józefacka 89
	6.1. Wprowadzenie 89
	6.2. Autyzm 90
		6.2.1. Małe dziecko z autyzmem – funkcjonowanie 91
		6.2.2. Grupa ryzyka 93
		6.2.3. Rozpoznawanie autyzmu – postępowanie 94
	6.3. Depresja poporodowa 96
	Piśmiennictwo 98
ZAŁĄCZNIK NR 1 99
7. Zespoły genetyczne z manifestacją psychiatryczną – Maja Krefft 103
	7.1. Wprowadzenie 103
	7.2. Zespół Downa 104
		7.2.1. Charakterystyka zespołu 104
		7.2.2. Zaburzenia psychiczne u pacjentów z zespołem Downa 105
	7.3. Zespół mikrodelecji 22q11.2 106
		7.3.1. Charakterystyka zespołu 106
		7.3.2. Zaburzenia psychiczne towarzyszące zespołowi mikrodelecji 22q11.2 106
	7.4. Zespół łamliwego chromosomu X 107
		7.4.1. Charakterystyka zespołu 107
		7.4.2. Zaburzenia psychiczne występujące w zespole łamliwego chromosomu X 108
	7.5. Zespół Pradera–Willego 109
		7.5.1. Charakterystyka zespołu 109
		7.5.2. Zaburzenia psychiczne występujące w zespole Pradera–Willego 109
	7.6. Zespół Williamsa–Beurena 110
		7.6.1. Charakterystyka zespołu 110
		7.6.2. Zaburzenia psychiczne występujące w zespole Williamsa–Beurena 111
	7.7. Podsumowanie 112
	Piśmiennictwo 118
8. Postępowanie w zaburzeniach psychicznych o podłożu organicznym – Joanna Brągoszewska, Anna Gralewicz . 119
	8.1. Wpływ zaburzeń organicznych na funkcjonowanie psychiczne dziecka i jego rodziny 119
	8.2. Postępowanie w przypadku badania dziecka z podejrzeniem współwystępowania choroby neurodegeneracyjnej lub somatycznej – przyczyny zaburzeń psychicznych 122
		8.2.1. Wywiad 122
		8.2.2. Badanie pacjenta 123
		8.2.3. Farmakoterapia 126
		8.2.4. Wsparcie pacjenta w poszukiwaniu pomocy 127
	Piśmiennictwo 128
9. Postępowanie w przypadku uzależnień i nadużywania substancji psychoaktywnych – Katarzyna Weterle-Smolińska, Zbigniew Michalczyk 129
	9.1. Dane statystyczne 129
	9.2. Klasyfikacja 130
	9.3. Podział substancji psychoaktywnych . 132
	9.4. Nowe substancje psychoaktywne 132
	9.5. Uzależnienie jako proces. Główne pojęcia w psychiatrii związane z zażywaniem SPA 134
	9.6. Działanie substancji psychoaktywnych na organizm. Szkody zdrowotne związane z używaniem narkotyków 136
	9.7. Przyczyny i postępowanie w przypadku zażywania SPA . 137
		9.7.1. Przyczyny używania SPA . 138
		9.7.2. Postępowanie w przypadku używania SPA 139
	9.8. Przyczyny uzależnienia od SPA . 141
	9.9. Postępowanie w przypadku uzależnienia od SPA 142
	9.10. Postępowanie w przypadku zażycia / ostrego zatrucia SPA 145
	Piśmiennictwo 145
10. Zaburzenia psychotyczne – Barbara Remberk, Katarzyna Wójcicka 149
	10.1. Definicja 149
	10.2. Objawy charakterystyczne dla schizofrenii 151
	10.3. Inne zaburzenia psychotyczne 154
	10.4. Diagnoza różnicowa zaburzeń psychotycznych 155
	10.5. Badania dodatkowe 156
	10.6. Leczenie zaburzeń psychotycznych . 157
		10.6.1. Farmakoterapia 157
		10.6.2. Oddziaływania niefarmakologiczne 161
		10.6.3. Wybór miejsca leczenia 162
	10.7. Wpływ choroby na funkcjonowanie szkolne i możliwe interwencje 163
	10.8. Przebieg schizofrenii i rokowanie 163
	10.9. Objawy i leczenie katatonii 164
	10.10. Zaburzenia psychotyczne spoza spektrum schizofrenii 165
	Piśmiennictwo 165
11. Zaburzenia afektywne – Anna Zofia Antosik-Wójcińska 167
	11.1. Definicja 167
	11.2. Rozpoznawanie zaburzeń afektywnych 168
		11.2.1. Rozpoznanie depresji według ICD-10 170
		11.2.2. Choroba afektywna dwubiegunowa 172
	11.3. Leczenie zaburzeń afektywnych w populacji dzieci i młodzieży 174
		11.3.1. Leczenie epizodu depresyjnego 174
		11.3.2. Leczenie choroby afektywnej dwubiegunowej 177
	11.4. Leczenie podtrzymujące 179
	11.5. Rokowanie 180
	Piśmiennictwo 181
12. Zaburzenia lękowe: lęk separacyjny, lęk uogólniony, fobie – Anita Bryńska 183
	12.1. Wprowadzenie 183
	12.2. Lęk przed separacją w dzieciństwie 184
	12.3. Uogólnione zaburzenie lękowe 185
	12.4. Zaburzenia lękowe w postaci fobii 187
	Piśmiennictwo 189
13. Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne – Anita Bryńska 191
	13.1. Klasyfikacja 191
	13.2. Obraz kliniczny 192
	13.3. Epidemiologia 193
	13.4. Etiologia 193
	13.5. Leczenie 195
	Piśmiennictwo 197
14. Zaburzenie stresowe pourazowe – Łukasz Konowałek 199
	14.1. Czym jest PTSD? 199
	14.2. Co powinno wzbudzić podejrzenia? 201
	14.3. Trudności w kontakcie z pacjentem z doświadczeniem traumy 203
	14.4. Leczenie PTSD – planowanie i wdrożenie 205
	Piśmiennictwo 206
15. Zaburzenia adaptacyjne – Anna Borowska 207
	15.1. Istota zaburzenia 207
	15.2. Rozpoznanie 207
		15.2.1. Kryteria diagnostyczne 207
		15.2.2. Kwestionariusz ADNM-20 212
	15.3. Czynniki ryzyka 215
	15.4. Rozpowszechnienie 216
	15.5. Obraz kliniczny 217
	15.6. Leczenie 218
	Piśmiennictwo 219
16. Zaburzenia konwersyjne u dzieci i młodzieży – Mariola Skowrońska 221
	16.1. Wprowadzenie 221
	16.2. Etiologia 224
	16.3. Model bio-psycho-społeczny 225
		16.3.1. Czynniki biologiczne 225
		16.3.2. Czynniki psychologiczne 226
		16.3.3. Czynniki społeczne 228
	16.4. Rozpowszechnienie zaburzeń konwersyjnych 229
	16.5. Objawy 229
	16.6. Diagnoza i terapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami konwersyjnymi 230
	Piśmiennictwo 231
17. Jadłowstręt psychiczny – Gabriela Jagielska 233
	17.1. Wprowadzenie 233
	17.2. Kryteria diagnostyczne jadłowstrętu psychicznego według ICD-10 i DSM-5 236
	17.3. Proces diagnostyczny 237
	17.4. Ocena stanu somatycznego . 240
	17.5. Ocena stanu odżywienia 241
	17.6. Diagnoza różnicowa 243
	17.7. Przebieg zaburzeń odżywiania 244
	17.8. Powikłania 246
	17.9. Leczenie 248
		17.9.1. Postępowanie w początkowym okresie leczenia 248
		17.9.2. Kwalifikacja do miejsca leczenia 250
		17.9.3. Rehabilitacja żywieniowa 253
		17.9.4. Realimentacja 254
		17.9.5. Suplementacja mikroelementów i witamin 260
		17.9.6. Monitorowanie stanu pacjenta 260
		17.9.7. Psychoterapia 262
		17.9.8. Farmakoterapia 264
	Piśmiennictwo 265
18. Żarłoczność psychiczna i zespół napadowego objadania się – Gabriela Jagielska 269
	18.1. Wprowadzenie 269
	18.2. Kryteria diagnostyczne 270
	18.3. Proces diagnostyczny 272
		18.3.1. Ocena stanu somatycznego 272
		18.3.2. Ocena stanu odżywienia 273
		18.3.3. Diagnoza różnicowa 273
	18.4. Przebieg żarłoczności psychicznej i psychogennego przejadania się 274
	18.5. Leczenie 276
		18.5.1. Postępowanie w początkowym okresie leczenia 276
		18.5.2. Kwalifikacja do miejsca leczenia 276
		18.5.3. Rehabilitacja żywieniowa 276
		18.5.4. Monitorowanie stanu pacjenta 277
		18.5.5. Psychoterapia 278
	18.5.6. Farmakoterapia 279
	Piśmiennictwo 280
19. Zaburzenia snu u dzieci – Marcin Żarowski 283
	19.1. Wprowadzenie . 283
	19.2. Zaburzenia snu – charakterystyka i terapia 285
		19.2.1. Bezsenność 285
		19.2.2. Hipersomnie pochodzenia centralnego 286
		19.2.3. Zaburzenia rytmu okołodobowego 291
		19.2.4. Parasomnie 293
	Piśmiennictwo 301
20. Zaburzenia osobowości w adolescencji – Anna Bogucka-Bonikowska 305
	20.1. Wprowadzenie 305
	20.2. Diagnoza 308
	20.3. Przebieg 310
	20.4. Zaburzenia współwystępujące 311
	20.5. Etiologia 312
	20.6. Leczenie 312
		20.6.1. Psychoterapia 312
		20.6.2. Leczenie farmakologiczne 313
	20.7. Podsumowanie 315
	Piśmiennictwo 315
21. Zagadnienia rozwoju psychoseksualnego dzieci i młodzieży – norma i patologia – Justyna Holka-Pokorska 317
	21.1. Wprowadzenie 317
	21.2. Modele rozwoju psychoseksualnego według Sigmunda Freuda i Erika Eriksona 318
	21.3. Ekspresja seksualna w młodszym wieku 320
		21.3.1. Masturbacja dziecięca 321
		21.3.2. Zachowania orientacyjne 322
		21.3.3. Zachowania interakcyjne 322
		21.3.4. Twórczość dziecięca 323
	21.4. Zjawiska rozwoju psychoseksualnego okresu dorastania (adolescencji) 323
	21.5. Zaburzenia rozwoju psychoseksualnego 328
		21.5.1. Erotyzacja dziecka 328
		21.5.2. Seksualizacja dzieci i młodzieży 329
		21.5.3. Patologiczna aktywność masturbacyjna 329
		21.5.4. Fetyszyzm 330
		21.5.5. Wykorzystanie seksualne 330
		21.5.6. Homoseksualizm młodzieńczy 331
		21.5.7. Zaburzenia ze spektrum autyzmu a seksualność 331
		21.5.8. Zaburzenia identyfikacji płciowej w dzieciństwie 333
		21.5.9. Dysforia płci u dzieci – zaburzenia tożsamości płciowej (302.6 według DSM-5) 334
	21.6. Ocena ekspresji seksualnej pod kątem normy rozwojowej 335
	Piśmiennictwo 338
22. Niepełnosprawność intelektualna – Anna Gralewicz, Joanna Brągoszewska 339
	22.1. Definicje 339
	22.2. Diagnostyka 340
	22.3. Częstość występowania 343
	22.4. Etiologia 343
	22.5. Objawy 344
	22.6. Współwystępowanie 345
	22.7. Postępowanie w razie podejrzenia niepełnosprawności intelektualnej 346
	22.8. Diagnoza różnicowa 346
	22.9. Funkcjonowanie na pograniczu normy intelektualnej 347
	22.10. Postępowanie 348
		22.10.1. Leczenie przyczynowe 349
		22.10.2. Zachowania trudne . 349
		22.10.3. Leczenie farmakologiczne 351
		22.10.4. Edukacja 352
		22.10.5. Fizjoterapia, terapia zajęciowa 353
		22.10.6. Terapia mowy 353
		22.10.7. Wsparcie i edukacja rodziny 354
		22.10.8. Podsumowanie 355
	Piśmiennictwo 357
23. Zaburzenia ze spektrum autyzmu (całościowe zaburzenia rozwojowe) – Ewa Łukowska, Ewa Urbanowicz 359
	23.1. Definicje 359
	23.2. Etiopatogeneza 360
	23.3. Objawy 360
	23.4. Rozpoznanie 365
	23.5. Rozpoznanie różnicowe 367
	23.6. Terapia 368
		23.6.1. Zalecenia ogólne 368
		23.6.2. Leczenie farmakologiczne 369
	Piśmiennictwo 371
24. Podstawy leczenia zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) / zaburzenia hiperkinetycznego – Artur Wiśniewski 373
	24.1. Definicje i rozpoznanie 373
	24.2. Częstotliwość występowania 374
	24.3. Etiologia i objawy 375
	24.4. Metody niefarmakologiczne w leczeniu zespołu hiperkinetycznego 376
	24.5. Miejsce farmakoterapii w leczeniu ADHD 379
		24.5.1. Leczenie farmakologiczne pierwszego rzutu 380
		24.5.2. Leczenie farmakologiczne drugiego rzutu 387
		24.5.3. Leczenie farmakologiczne trzeciego rzutu 388
	24.6. ADHD i zaburzenia współistniejące 389
	Piśmiennictwo 390
25. Zaburzenia zachowania – Artur Kołakowski 391
	25.1. Wprowadzenie . 391
	25.2. Trudne zachowania i zachowania agresywne niespełniające kryteriów diagnostycznych 392
	25.3. Zaburzenia zachowania w klasyfikacjach ICD-10 i DSM-5 393
	25.4. Diagnoza behawioralna problemów z zachowaniem 396
	25.5. Diagnoza różnicowa, współchorobowość 397
	25.6. Wytyczne dotyczące leczenia, farmakoterapia 400
		25.6.1. Praca z rodzicami. Warsztaty umiejętności rodzicielskich 401
		25.6.2. Terapia z dzieckiem lub nastolatkiem 401
		25.6.3. Inne oddziaływania 402
		25.6.4. Farmakoterapia 403
	Piśmiennictwo 404
26. Zaburzenia psychiczne u małych dzieci – Izabela Łucka 407
	26.1. Wprowadzenie. Klasyfikacja DC:0–5 407
	26.2. Wybrane zaburzenia kliniczne opisane na Osi I, podsumowanie kryteriów 411
		26.2.1. Zaburzenia neurorozwojowe 411
		26.2.2. Zaburzenia związane z przetwarzaniem bodźców sensorycznych 412
		26.2.3. Zaburzenia lękowe w niemowlęctwie i we wczesnym dzieciństwie 415
		26.2.4. Zaburzenia nastroju 418
		26.2.5. Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne i powiązane 420
		26.2.6. Zaburzenia dotyczące snu, jedzenia i płaczu 421
		26.2.7. Zaburzenia odżywiania we wczesnym dzieciństwie 422
		26.2.8. Zaburzenia związane z doświadczeniem traumatycznym, stresem i deprywacją 424
		26.2.9. Zaburzenia tworzenia relacji 430
	26.3. Podsumowanie 430
	Piśmiennictwo 432
27. Zaburzenia więzi – Olga Zaucha, Lidia Popek 433
	27.1. Definicja 433
	27.2. Etiologia i patogeneza 434
	27.3. Objawy zaburzeń więzi 435
	27.4. Rozpoznanie i rozpoznanie różnicowe 436
	27.5. Leczenie 439
	Piśmiennictwo 439
28. Mutyzm wybiórczy – Ewa Brzóska-Konkol, Agnieszka Lorek-Groniewska, Natalia Orlecka 441
	28.1. Definicja, kryteria diagnostyczne w skrócie 441
	28.2. Obraz kliniczny 442
		28.2.1. Objawy typowe, podstawowe, patognomoniczne 442
		28.2.2. Objawy towarzyszące i mniej typowe 443
		28.2.3. Diagnoza różnicowa 443
		28.2.4. Najczęstsze zaburzenia współistniejące 444
		28.2.5. Stany nagłe 445
	28.3. Badania dodatkowe 445
	28.4. Leczenie 445
		28.4.1. Leczenie niefarmakologiczne 445
		28.4.2. Leczenie farmakologiczne 447
	28.5. Wpływ choroby na funkcjonowanie szkolne. Możliwe interwencje 447
	28.6. Przebieg choroby i rokowanie 448
	Piśmiennictwo 448
29. Postępowanie w zaburzeniu tikowym – Paulina Miłkowska-Pindor 451
	29.1. Definicja 451
	29.2. Podział zaburzeń tikowych i częstotliwość występowania 451
	29.3. Zespół Tourette’a 453
	29.4. Współchorobowość 453
	29.5. Diagnoza różnicowa 454
	29.6. Etiologia 454
	29.7. Leczenie 454
		29.7.1. Psychoedukacja i terapia behawioralna 454
		29.7.2. Leczenie farmakologiczne 455
	Piśmiennictwo 460
30. Encopresis – zanieczyszczanie kałem – Agata Wawrzyniak, Urszula Szymańska 463
	30.1. Definicja 463
	30.2. Rozpoznanie 464
	30.3. Epidemiologia 465
	30.4. Patogeneza 465
	30.5. Diagnostyka 466
		30.5.1. Badanie podmiotowe 466
		30.5.2. Badanie przedmiotowe 467
		30.5.3. Badania dodatkowe 467
	30.6. Metody leczenia 468
	30.7. Związek encopresis z zaburzeniami emocjonalnymi 469
	30.8. Rokowanie 471
	Piśmiennictwo 471
31. Enuresis – moczenie nocne – Katarzyna Jobs, Urszula Szymańska 473
	31.1. Definicje 473
	31.2. Epidemiologia 475
	31.3. Patogeneza – współczesne poglądy 475
	31.4. Diagnostyka 478
	31.5. Metody postępowania 480
		31.5.1. Wstępne postępowanie niefarmakologiczne – uroterapia 480
		31.5.2. Etap drugi – wybór dalszej metody leczenia 482
		31.5.3. Wybór miejsca leczenia 483
	31.6. Rokowanie 484
	31.7. Związek moczenia nocnego z zaburzeniami zachowania i inne zaburzenia współistniejące 484
	31.8. Wpływ choroby na funkcjonowanie szkolne/społeczne. Możliwe interwencje 485
	Piśmiennictwo 486
32. Leki stosowane w psychiatrii dzieci i młodzieży – Barbara Remberk, Piotr Niwiński 489
	32.1. Informacje ogólne 489
	32.2. Rejestracja leków 489
	32.3. Monitorowanie bezpieczeństwa leczenia 499
	Piśmiennictwo 503
CZĘŚĆ III. STANY NAGŁE 505
33. Postępowanie w przypadku zagrożenia samobójstwem – Łukasz Szostakiewicz 507
	33.1. Wprowadzenie 507
	33.2. Samobójstwo jako problem zdrowia publicznego 510
	33.3. Czynniki ryzyka prób samobójczych 511
	33.4. Postępowanie z pacjentem zagrożonym samobójstwem – diagnoza 513
		33.4.1. Postępowanie w sytuacji, gdy o próbie/zamiarach samobójczych dowiaduje się lekarz pierwszego kontaktu w swoim gabinecie 513
		33.4.2. Postępowanie w przypadku ujawnienia myśli samobójczych w szkole 518
		33.4.3. Konsultacja psychiatryczna . 519
	33.5. Postępowanie z pacjentem zagrożonym samobójstwem – interwencja 525
	33.6. Postępowanie z pacjentem zagrożonym samobójstwem – psychoterapia 526
	33.7. Postępowanie z pacjentem zagrożonym samobójstwem – farmakoterapia 527
	38.8. Podsumowanie 528
	Piśmiennictwo 529
34. Pobudzenie psychoruchowe i zaburzenia świadomości – Łukasz Szostakiewicz 533
	34.1. Wprowadzenie 533
	34.2. Pobudzenie psychoruchowe u dzieci i młodzieży 534
	34.3. Zaburzenia świadomości 544
	Piśmiennictwo 548
35. Ocena stanu psychicznego w przypadku samookaleczeń – Barbara Remberk 551
	Piśmiennictwo 553
36. Chirurgiczne stany nagłe na oddziale psychiatrycznym – Paweł Białek 555
	36.1. Wprowadzenie 555
	36.2. Rany 555
		36.2.1. Rany powierzchowne 556
		36.2.2. Rany głębokie 557
	36.3. Oparzenia 557
	36.4. Zapalenia tkanek miękkich 558
		36.4.1. Zanokcica 559
		36.4.2. Zastrzał 559
		36.4.3. Zapalenie wału paznokciowego palucha / wrastający paznokieć 559
		36.4.4. Ropień w torbieli epidermalnej (zakażony kaszak) 560
		36.4.5. Ropień w torbieli włosopochodnej 560
		36.4.6. Zapalenie w miejscu dostępu naczyniowego 560
	36.5. Ból brzucha 561
		36.5.1. Diagnostyka 561
		36.5.2. Ostre zapalenie wyrostka robaczkowego 564
		36.5.3. Niedrożność przewodu pokarmowego 565
		36.5.4. Ostre zapalenie trzustki (OZT) 566
		36.5.5. Połknięte ciało obce 567
	36.6. Choroby odbytu 567
		36.6.1. Guzki krwawnicze i żylaki odbytu 568
		36.6.2. Szczelina odbytu 568
		36.6.3. Świąd odbytu 569
		36.6.4. Ropień i przetoka okolicy odbytu 569
	36.7. Krwawienia w obrębie przewodu pokarmowego 569
		36.7.1. Krwawienie do górnego odcinka przewodu pokarmowego 569
		36.7.2. Krwawienie do dolnego odcinka przewodu pokarmowego 570
	36.8. Żylna choroba zakrzepowo-zatorowa 571
37. Ostre zatrucia i inne stany nagłe w pediatrii – Teresa Jackowska 575
	37.1. Anafilaksja 575
		37.1.1. Objawy i rozpoznanie 576
		37.1.2. Leczenie ostrej anafilaksji 577
	37.2. Biegunka 578
	37.3. Drgawki 579
	37.4. Hiperamonemia 580
	37.5. Gorączka . 582
		37.5.1. Objawy towarzyszące i diagnostyka 582
		37.7.2. Leki przeciwgorączkowe 583
	37.6. Zatrucie paracetamolem (acetaminofenem) 585
	37.7. Stan upojenia alkoholowego 588
	37.8. Stan po spożyciu narkotyków 589
		37.8.1. Marihuana 590
		37.8.2. Amfetamina 590
		37.8.3. Ecstasy (metylenodioksymetamfetamina, MDMA) 591
	37.9. Podejrzenie zatrucia nowymi substancjami psychoaktywnymi (NSP) – tzw. dopalaczami 591
		37.9.1. Charakterystyka i objawy 592
		37.9.2. Mefedron 593
		37.9.3. Jak pomagać osobie pod wpływem „dopalaczy” 594
		37.9.4. Postępowanie z pacjentem pod wpływem „dopalaczy” 594
	Piśmiennictwo . 596
38. Stan po próbie samobójczej przez powieszenie. Podstawy resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) – Grzegorz Michalak 597
	38.1. Wprowadzenie  597
	38.2. Mechanizm śmierci w następstwie powieszenia 597
	38.3. Postępowanie 599
		38.3.1. Co należy zrobić? 599
		38.3.2. Kiedy wezwać pomoc? 606
	38.4. Skutki związane z powieszeniem 606
	Piśmiennictwo 607
39. Przemoc w rodzinie, przemoc seksualna wobec dzieci, postępowanie wobec ofiar przemocy – Anita Bryńska 609
	39.1. Definicje 609
	39.2. Rodzaje przemocy, rozpowszechnienie zjawiska 611
		39.2.1. Przemoc fizyczna 611
		39.2.2. Zaniedbanie 613
		39.2.3. Przeniesiony zespół Münchhausena 614
		39.2.4. Przemoc seksualna 615
		39.2.5. Przemoc psychiczna (emocjonalna) 617
	39.3. Rozpoznanie 617
	39.4. Czynniki ryzyka . 619
	39.5. Konsekwencje w obszarze zdrowia psychicznego . 620
	39.6. Postępowanie wobec ofiar przemocy 623
	39.7. Procedury zakładania „Niebieskiej Karty” 629
	Piśmiennictwo 630
CZĘŚĆ IV. ZAGADNIENIA ORGANIZACYJNE I PRAWNE 631
40. Organizacja systemu opieki zdrowotnej – Barbara Remberk, Anna Rozetti 633
	40.1. System psychiatrycznej opieki zdrowotnej 633
	40.2. Opieka koordynowana 637
	40.3. Podsumowanie 638
	Piśmiennictwo 642
41. Organizacja pomocy dla dzieci w ramach wczesnej interwencji – Sylwia Wrona 643
	41.1. Wprowadzenie 643
	41.2. Czym jest wczesna interwencja? 644
	41.3. Resort zdrowia – wczesna interwencja 645
	41.4. Resort oświaty – wczesne wspomaganie rozwoju 646
	41.5. Ośrodki koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńcze 647
	Piśmiennictwo 648
42. Organizacja systemu szkolnego – Elżbieta Kucińska, Renata Janik 651
	42.1. Wprowadzenie . 651
	42.2. Edukacja obowiązkowa 651
	42.3. Struktura systemu oświaty 652
	42.4. Ochotnicze Hufce Pracy (OHP) 653
	42.5. Edukacja domowa 654
	42.6. Formy nauczania dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 654
	42.7. Możliwości korzystania przez uczniów z pomocy psychologiczno- -pedagogicznej 656
	42.8. Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ucznia – wskazówki praktyczne 656
	Piśmiennictwo 659
43. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji – Magdalena Wałachowska 661
	43.1. Zarys polskiego systemu kształcenia specjalnego . 661
	43.2. Definiowanie i klasyfikowanie niepełnosprawności intelektualnej 666
	43.3. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim – charakterystyka psychopedagogiczna 668
	43.4. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i znacznym – charakterystyka psychopedagogiczna 671
	43.5. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim – charakterystyka psychopedagogiczna 674
	43.6. Podsumowanie 678
	Piśmiennictwo 680
44. Przemoc szkolna – postępowanie – Elżbieta Kucińska, Renata Janik 683
	44.1. Wprowadzenie . 683
	44.2. Kontekst przemocy szkolnej 683
	44.3. Definicja przemocy i źródła przemocy szkolnej 684
	44.4. Rodzaje przemocy szkolnej 686
	44.5. Przemoc rówieśnicza 687
	44.6. Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży – przepisy i strategie 687
	44.7. Postępowanie i rekomendacje 689
	Piśmiennictwo 690
45. System pieczy zastępczej – Anna Nowicka-Skóra 693
	45.1. Wprowadzenie 693
	45.2. Rodziny zastępcze 694
	45.3. Instytucjonalna piecza zastępcza 697
	Piśmiennictwo 700
46. Uprawnienia sądu rodzinnego – Piotr Sierakowski 701
	46.1. Wprowadzenie 701
	46.2. Leczenie małoletnich 702
	46.3. Leczenie nieletnich 704
	Piśmiennictwo 706
47. Zgoda na leczenie, brak zgody na leczenie i przymus bezpośredni – Piotr Niwiński, Barbara Remberk 707
	47.1. Zgoda na leczenie 707
	47.2. Przymus bezpośredni 713
		47.2.1. Podstawa prawna 713
		47.2.2. Rodzaje przymusu bezpośredniego – definicje 713
		47.2.3. Kiedy można stosować przymus bezpośredni i jakiego rodzaju 713
		47.2.4. Kto decyduje 714
		47.2.5. Kto wykonuje 717
		47.2.6. Przebieg 717
		47.2.7. Dokumentacja 719
		47.2.8. Kontrola 720
	Piśmiennictwo 720
48. Tajemnica lekarska – Piotr Niwiński 721
	48.1. Definicje 721
	48.2. Zakres tajemnicy lekarskiej i psychiatrycznej 722
	48.3. Odstąpienie od tajemnicy lekarskiej i psychiatrycznej 723
	48.4. Prawa opiekuna faktycznego 727
	48.5. Przesłuchanie małoletniego 728
Piśmiennictwo 728
Skorowidz 731

Barbara Remberk

Dr hab. n. med. Barbara Remberk jest kierownikiem Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. Jest członkiem zarządu sekcji psychiatrii dzieci i młodzieży Polskiego Towarzystwa psychiatrycznego i oddziału warszawskiego tegoż Towarzystwa. W latach 2017 – 2021 pełniła funkcję konsultanta krajowego w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.

Inni Klienci oglądali również

19,76 zł 21,95 zł
Do koszyka

Klasyka dla dzieci. Miłość i przyjaźń

Pięknie ilustrowana seria klasycznych książek Jane Austen, w adaptacjach dla dzieci. Tom 7. „Miłość i przyjaźń”. Laura wiodła bajkowe życie, dopóki do drzwi jej domu nie zapukał obcy człowiek. Wtedy rozpoczęła się przygoda i zaczęły ...
18,00 zł 20,00 zł
Do koszyka

Dzieci w Biblii

W książce zawarte jest sześć opowiadań dotyczących postaci dzieci zarówno ze Starego jak i z Nowego Testamentu. Narracja obejmuje relację z Pisma Świętego, jak i interpretację wydarzeń dokonaną przez autorkę.W przykładach biblijnych ...
11,61 zł 12,90 zł
Do koszyka

Zrób to sam. Zabawki dla nauczycieli, rodziców i dzieci 5-10 lat

Doskonała zabawa dla dzieci i dorosłych! Praktyczny poradnik – jak samodzielnie wykonać atrakcyjne i niebanalne zabawki w domu lub szkole. Autorka wyjaśnia w prosty sposób oraz przedstawia na licznych zdjęciach, jak zrobić np. laleczkę, my...
26,91 zł 29,90 zł
Do koszyka

Kocham Polskę. Elementarz dla dzieci

Wielkie, zbiorcze wydanie na zakończenie pierwszej edycji jednej z najbardziej popularnych serii wydawniczej dla dzieci "Kocham Polskę". "Kocham Polskę" to propozycja dla rodziców, którzy swoim pociechom chcą przekazać...
37,80 zł 54,00 zł
Do koszyka

Rusz głową! Gimnastyka mózgu dla dzieci

Czy kiedykolwiek myślałeś o tym, że mózg ludzki rozwija się najbardziej intensywniew pierwszych latach życia? Dzieci uwielbiają się uczyć i rozwijać swój umysł! W chwili narodzin są kłębkiem możliwości wypełnionym jeszcze nieznanymi...
27,00 zł 30,00 zł
Do koszyka

By dziecko było geniuszem

Pojawiające się do tej pory różnego rodzaju książki, podręczniki czy poradniki dotyczące rozwoju zdolności, talentu czy geniuszu człowieka miały – oczywiście nie wszystkie – jedną zasadniczą wadę: kurczowo trzymały się bądź to jednej...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!