Prezentowana książka jest wynikiem ze wszech miar interesującego, oryginalnego, solidnie przygotowanego i obiecującego przedsięwzięcia naukowego. Dokonano w niej wiarygodnego zdiagnozowania analizowanej rzeczywistości w zakresie oceny wielowymiarowych efektów organizowania wielkich wydarzeń (igrzysk olimpijskich i wystaw światowych EXPO). Wywód poprowadzono logicznie i przekonująco. (…)
Niezależnie od swojej wartości epistemologicznej praca Marka W. Kozaka powinna także pomagać w rozwiązywaniu praktycznych problemów istotnych w polityce regionalnej i lokalnej. Jej celem jest jednocześnie wyjaśnienie różnorodności oraz konsekwencji wynikających z przeprowadzenia globalnych wydarzeń masowych, a kompleksowe rozwiązanie epistemologiczne w formie modelu: „Mechanizm – główni aktorzy (interesariusze) i powiązania” stanowi podstawę do zrozumienia realnego świata organizacji wielkich wydarzeń.
z recenzji prof. Jacka Kaczmarka (UŁ)
Marek W. Kozak
Dr hab., prof. UW, pracownik Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG). Ukończył Uniwersytet Warszawski (1980). Doktorat zrobił w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN (1986), a habilitację w Instytucie Studiów Politycznych PAN (2009). W latach 1991–2014 był pracownikiem administracji centralnej i instytucji skarbu państwa. Od 2012 r. profesor UW. Wykłada politykę regionalną (i spójności) UE, ewaluację oraz turystykę w rozwoju. Jest członkiem Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Regional Studies Association, Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, a także ekspertem UE, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz różnych instytucji badawczych. Współkoordynuje sieć badawczą Regional Studies Association „Turystyka i Rozwój Regionalny”. Kierował zespołem EUROREG w ramach projektu międzynarodowego HORIZON 2020 COHESIFY. Autor przeszło 200 krajowych i zagranicznych publikacji naukowych.
Wprowadzenie 9 Rozdział 1 Efekty wielkich wydarzeń według literatury światowej: krótko- i długookresowe 27 Wprowadzenie 27 1.1. Koszty i korzyści wydarzenia 30 1.2. Aspekt ekonomiczny 31 1.3. Efekty krotkookresowe 34 1.4. Efekty długookresowe 37 1.5. Aspekt społeczny 45 1.6. Aspekt promocyjny 48 1.7. Aspekt planistyczno-infrastrukturalny i rewitalizacyjny 51 Wnioski 54 Rozdział 2 Czynniki sukcesu wielkich wydarzeń: studia przypadku za granicą 58 Wprowadzenie 58 2.1. Barcelona: miasto podawane jako wzor wykorzystania wielkiej imprezy 59 2.1.1. Organizacja prac 63 2.1.2. Efekty krotkookresowe 63 2.1.3. Rezultaty długookresowe 65 2.2. Wystawa światowa EXPO w Sewilli 67 2.2.1. Organizacja 70 2.2.2. Rezultaty krótkookresowe 71 2.2.3. Rezultaty długookresowe 72 2.3. Wystawa światowa EXPO w Lizbonie 74 2.3.1. Organizacja i kontekst 75 2.3.2. Motywacje i mechanizm 77 2.3.3. Realizacja 79 2.3.4. Rezultaty krótkookresowe 81 2.3.5. Rezultaty długookresowe 81 Wnioski 85 Rozdział 3 Euro 2012 w Polsce: wybory, kontekst, przygotowania 88 Wprowadzenie 88 3.1. Przygotowania 88 3.2. Wielkie wydarzenie 92 3.3. Efekty przygotowań 100 3.4. Raporty zamawiane 101 3.5. Prace niezależne (niezamawiane) w Polsce 106 3.6. Rezultaty krotko- i długookresowe oraz podejście strategiczne 107 3.6.1. Efekty krotkoterminowe 108 3.6.2. Efekty długookresowe 110 Wnioski 112 Rozdział 4 Euro 2012 po trzech latach w świetle badań empirycznych 115 Wprowadzenie 115 4.1. Wyniki kwestionariuszy 2014–2015 – opinie przedsiębiorcow (właścicieli i kadry) 117 4.2. Ocena rezultatow przez przedsiębiorcow 118 4.3. Opinie mieszkańcow okolic stref kibica i stadionow 124 4.4. Wywiady pogłębione 132 4.5. Opinie mieszkańcow ośrodka pobytowego na temat Euro 2012 135 4.6. Opinie turystow zagranicznych o związkach przyjazdu z Euro 2012 137 Wnioski 138 Rozdział 5 Dane statystyczne dotyczące efektów Euro 2012 w Polsce 140 Wprowadzenie 140 5.1. Efekty ekonomiczne 141 5.2. Efekty społeczne 145 5.3. Efekty promocyjne 146 5.4. Efekty infrastrukturalne i planistyczno-rewitalizacyjne 147 Wnioski 149 Rozdział 6 Mechanizm wielkiej imprezy 151 Wprowadzenie 151 6.1. Administracja (administracje) i politycy 154 6.2. Organizacja i „rodzina” organizacji 157 6.3. Przedsiębiorcy krajowi 162 6.4. Mieszkańcy 162 Wnioski 165 Zakończenie 166 Bibliografia 174 Aneks 189 1. Instrumenty badawcze 2014–2015 189 2. Struktura raportu ze studium przypadku (Barcelona, Sewilla, Lizbona) 199 Summary 201 Indeks nazwisk 204 Spis rycin i tabel 209