Transformacja cyfrowa - perspektywa marketingu
Transformacja cyfrowa, której wyrazem jest przenikanie technologii cyfrowych przez wszystkie aspekty działania organizacji i aktywności jej reprezentantów oraz klientów, to jedno z kluczowych zjawisk opisujących współczesną rzeczywistość gospodarczą. Pozwala osiągnąć zwiększoną wydajność i sprawność działania organizacji, ale również wymusza silne skupienie się na kliencie oraz ułatwia powstawanie nowych źródeł zysku. Ogromną rolę w procesach transformacyjnych odgrywa marketing, który także – za sprawą internetu i rozwiązań cyfrowych – ulega głębokim przeobrażeniom.
Książka ma na celu zidentyfikowanie całokształtu zmian jakie wywołuje technologia cyfrowa na koncepcję, instrumenty i działania marketingowe. Najnowsza wiedza teoretyczna przeplata się z licznymi przykładami z praktyki gospodarczej. Opisane zostały także badania na wybitnych, światowej klasy ekspertach od technologii i marketingu oraz menedżerach i specjalistach marketingu z polskich przedsiębiorstw. To wszystko stanowi przyczynek do głębszej dyskusji oraz pogłębionej analizy nad rolą marketingu i współczesnego menedżera marketingu w organizacji.
Cechą publikacji, stanowiącą o jej szczególnej wartości i przydatności jest holistyczne, kompleksowe, całościowe i logiczne ujęcie skomplikowanego zagadnienia, jakim jest transformacja cyfrowa gospodarki koncentrujące się na jej obszarze mikroekonomicznym – biznesowym. Autor przedstawia istotę i dokonuje charakterystyki transformacji cyfrowej, charakteryzuje technologie transformacyjne (media społecznościowe, sztuczna inteligencja, internet rzeczy, wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, technologie mobile, big data i technologie chmurowe) i ich wpływ na marketing, by w końcowej części zwrócić uwagę na konsekwencje transformacji cyfrowej dla marketingu. Podstawowym celem książki jest autorskie spojrzenie na problematykę transformacji cyfrowej, technologii ją determinujących i wpływu opisywanych zjawisk na marketing – jego istotę, koncepcję oraz zarządzanie.
Prof. dr hab. Andrzeja Sznajdera, Szkoła Główna Handlowa
Książka powinna być obowiązkową pozycją w kształceniu na kierunkach ekonomicznych, a w szczególności na specjalnościach z zakresu zarządzania, marketingu, badań marketingowych, komunikacji społecznej i komunikacji w biznesie, technologii informacyjnych, inteligentnych systemów wspomagania decyzji. Najnowsza książka Grzegorza Mazurka, uznanego eksperta z zakresu transformacji cyfrowej organizacji i marketingu internetowego, jest niezwykle wartościową pozycją w najnowszej literaturze ekonomicznej. Tym, co wyróżnia ją na rynku wydawniczym, jest przedstawienie w sposób kompleksowy, ugruntowany faktycznej istoty, wymiarów i poziomów transformacji cyfrowej z podkreśleniem wpływu na modele biznesowe współczesnych organizacji. Przyjęcie przez Autora perspektywy marketingowej pozwoliło na pokazanie kierunków oddziaływania transformacji cyfrowej, zarówno na koncepcje zarządzania marketingiem, jak i organizację działań marketingowych oraz stosowane narzędzia i praktyki marketingowe. Autor wskazał na cenne funkcjonalności i zakres wykorzystania najnowszych technologii transformacyjnych, takich jak: media społecznościowe, big data i chmura obliczeniowa, internet rzeczy, technologie mobilne i noszone oraz sztuczna inteligencja. Pokazał wpływ technologii wirtualnej rzeczywistości na wybrane branże, a także możliwości, jakie stwarza rozszerzona rzeczywistość jako technologia integrująca świat rzeczywisty i wirtualny. Niezwykle istotne są wskazywanie w niniejszej książce zmiany potencjału generowanych informacji w świecie internetu rzeczy. Oparcie prowadzonych analiz i rozważań na głębokich studiach najnowszej, zwłaszcza zagranicznej literatury problemu, a także na opiniach wybitnych, światowej klasy ekspertów i menedżerów z zakresu technologii i marketingu pozyskanych w toku przeprowadzonych przez Autora szerokich badań ilościowych i jakościowych, stworzyło bardzo dobrą podstawę do formułowania kluczowych tez i wniosków dotyczących tego, jak transformacja cyfrowa wpływa na funkcjonowanie podmiotów na rynku, a w szczególności jak zmienia marketing. Autor, wskazując na konsekwencje zarządcze rozwoju technologii transformacyjnych przedstawił kierunki zmian w koncepcjach i organizacji marketingu oraz podkreślił nowe wyzwania dla marketingu przyszłości rozpatrywane na poziomach strategicznym i operacyjnym. Książka ma istotne walory naukowe oraz aplikacyjne, które czynią ją niezwykle interesującą i wartościową zarówno dla przedstawicieli świata nauki jak i praktyki.
Prof. dr hab. Krystyny Mazurek-Łopacińskiej, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu