Technokultura i jej manifestacje artystyczne
Książka dotyczy zagadnień technokultury, zjawiska dotychczas bardzo rzadko prezentowanego w piśmiennictwie polskim w kontekście strategii artystycznych, które stanowią jej artystyczne manifestacje. Wychodząc od teoretycznych rozważań dotyczących współczesnej kultury zdominowanej przez praktyki medialne o charakterze
hybrydycznym, w czasach
posthumanizmu i
transhumanizmu, Autor stara przedstawić własną wykładnię medialnego świata hybryd i hybrydyzacji. Czyni to na wybranych przykładach twórców i dzieł zaliczanych do kanonu współczesnych dokonań w zakresie sztuki nowych mediów: Kena Godberga, Stelarca, Christy Sommerer i Laurenta Mignonneau, Ryoji Ikedy oraz wielu innych artystów reprezentujących tzw. sztukę hybrydyczną. Pozycja ta z pewnością może spotkać się z odzewem nie tylko w środowisku akademickim, ale również wśród szerokiego grona czytelników zainteresowanych problematyką współczesnej technokultury oraz sztuki nowych mediów. Jej adresatami są kulturoznawcy, medioznawcy oraz osoby zainteresowane najnowszymi trendami w sztuce wykorzystującej nowe media i technologie medialne. Może ona również być rodzajem podręcznika akademickiego na studiach kulturoznawczych, medioznawczych i w uczelniach artystycznych.
Spis treści
Wprowadzenie / 7
Część I Technokultura i rzeczywistość bio-techno-logiczna
Rozdział 1. Dylematy sztuki oraz kultury w czasach posthumanizmu i transhumanizmu / 18
Część II Medialny świat hybryd i hybrydyzacji
Rozdział 2. Teoretyczne aspekty współczesnej kultury i sztuki jako zjawisk hybrydycznych / 58
Rozdział 3. Nowe media i sztuka nowych mediów w epoce postcyfrowej / 70
Rozdział 4. Hybrydy, hybrydyzacja i hybrydyczność. W stronę teorii hybryd postmedialnych / 104
Część III Manifestacje artystyczne technokultury
Rozdział 5. Ken Goldberg. Teleobecność i sztuka teleobecności. Telegarden – natura versus (?) technokultura / 136
Rozdział 6. Stelarc. Kim jest i co nam mówi? / 158
Rozdział 7. Christa Sommerer i Laurent Mignonneau. Interfejs – sztuka interfejsu – „Interface Culture” / 192
Rozdział 8. Ryoji Ikeda. Sztuka danych – sonowizulane stymulanty doświadczeń polisensorycznych / 216
Rozdział 9. Sztuka hybrydyczna. Znak(i) czasu przełomu technokulturowego / 254
Indeks osobowy / 300
Nota edytorska / 307
Bibliografia / 308
Spis ilustracji / 321
Summary / 324
Zusammenfassung / 326