Kabaret – poważna sprawa?
Kabaret – poważna sprawa? to kolejna publikacja poświęcona rozważaniom nad kabaretem jako znaczącym zjawiskiem najnowszej kultury. Znalazły się w niej artykuły oświetlające kabaret pod różnym kątem, sytuujące go w różnych sferach współczesnego życia. Zaczynamy – tak w końcu wypada – od historii; co znamienne – od historii lokalnych, od dziejów kabaretowych scenek działających niezwykle prężnie w takich miastach jak Łódź, Gdańsk i Lwów. Następnie, analizując historyczną rolę
konferansjera kabaretowego, płynnie przechodzimy do jego współczesnych wcieleń, co stanowi tło dla dyskusji o kabarecie dzisiejszym. Od próby usystematyzowania całego zjawiska, jakim ostatnio jest popularność warszawskiego Pożaru w Burdelu, poprzez polityczność kabaretu OT.TO oraz kulturotwórczy potencjał trójmiejskiej formacji Limo, aż po obecność współczesnego kabaretu w mediach społecznościowych oraz jego strategie autopromocyjne – staraliśmy się ukazać współczesny kabaret w jego wieloaspektowości, nie zapominając jednocześnie o jego podstawowej funkcji rozrywkowej, której mechanizmy usiłujemy zgłębić na przykładzie
dowcipu językowego w tekstach kabaretu Paranienormalni. Wreszcie, skupiamy się na tym, jak estetyka kabaretu (czy raczej kabaretów) wpływa na polski teatr – bardziej i mniej współczesny. Recenzja książki ukazała się na stronach czasopisma internetowego „Sprawy Nauki” nr 4 (209) kwiecień 2016 (recenzja dostępna pod adresem: http://www.sprawynauki.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3298:kabaret-powana-sprawa&catid=286&Itemid=30).
Spis treści
Wstęp: Kabaret – na poważnie? (Dorota Fox, Jacek Mikołajczyk) / 7
Część I. Historyczne reminiscencje: jak to drzewiej bywało
Anna Kuligowska-Korzeniewska
Kabaret w „złym mieście” podczas Wielkiej Wojny / 13
Mariola Szydłowska
Gwiazdy i meteory lwowskiego „Ula” / 39
Jan Ciechowicz
Kabaret a początki teatru studenckiego w PRL-u (sekwencja gdańska) / 51
Dorota Fox
Konferansjer – persona (non) grata kabaretu współczesnego / 59
Część II. Kabaret w przestrzeni kultury: między polityką, zabawą a marketingiem
Jacek Mikołajczyk
Podpalacze: „Pożar w Burdelu” i powrót kabaretu politycznego / 75
Bogna M. Dominiak
„Co jest ważniejsze i co dłużej przetrwa – władza czy sztuka?” – apolityczny kabaret „OT.TO” o polityce / 87
Agnieszka Tarwacka-Dama
Kabareciarz – twórca w okowach, czyli kilka uwag o kulturotwórczej funkcji kabaretu (na podstawie niektórych projektów trójmiejskiej formacji „Limo”) / 99
Karolina Bożek
Mechanizmy dowcipu językowego w tekstach kabaretu „Paranienormalni” / 121
Robert Pysz
Komunikacja autoreklamowa współczesnych polskich kabaretów – na przykładzie plakatu / 137
Katarzyna Walotek-Ściańska
„Kabaret Moralnego Niepokoju” w przestrzeni sieci / 149
Część III. W teatrze jak w kabarecie: kabaretowe transgresje
Ewa Łubieniewska
„Cabaret Voltaire” – zakopiańska Atlantyda / 165
Aneta Głowacka
Transpozycje kabaretowe w teatrze Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego / 177
Marek Bielacki
Estetyka widowiska kabaretowego w „Listach śpiewających” Skaldów i Agnieszki Osieckiej / 195
Indeks nazwisk / 211
Noty o autorach / 219
Summary / 223
Zusammenfassung / 225