0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Superwizja - jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: 2024

  • Autor: Beata Mańkowska

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 59,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 56,05 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

53,10 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Superwizja - jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia

Superwizja pracy zawodowej stanowi formę profesjonalnego wsparcia i rozwoju w miejscu pracy poprzez systematyczny proces konsultacyjny. Jej celem jest poznanie źródeł osobistych trudności oraz znajdowanie optymalnych rozwiązań dla problemów powstających i rozwijających się w środowisku pracy.

Z książki można dowiedzieć się:

co to jest superwizja i dlaczego warto z niej korzystać;
czym superwizja różni się od innych form wsparcia;
kim powinien być superwizor;
co oznaczają dobre lub złe praktyki superwizyjne.


Autorka przedstawia szerokie możliwości i zakresy zastosowań superwizji w różnych środowiskach zawodowych, zachęcając do powszechnej i regularnej praktyki. Drugie wydanie wzbogacone jest o refleksje związane z czasem pandemii COVID-19 – okresem szczególnie trudnym i potęgującym ryzyko wypalenia. Autorka przytacza wyniki badań w tym zakresie oraz różne praktyki radzenia sobie ze stresem, w tym najnowsze własne doświadczenia superwizyjne.

„Celem książki, jak podaje sama Autorka, jest „wyprowadzenie idei superwizji z zaciszy gabinetów psychoterapii w otwartą przestrzeń aktywności zawodowej”, co jest szczególnie istotne w okresie postcovidowym. Znalazło to potwierdzenie w wynikach licznych badań empirycznych, do których Autorka się odwołuje w II wydaniu swojej książki. Już sam ten fakt przemawia na korzyść ponownego jej wydania, zwłaszcza że dalekosiężne skutki długotrwałej izolacji społecznej związanej z Covid-19, dotyczą w praktyce groźnych konsekwencji, przejawiających się wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, dla których superwizja stanowi skuteczną pomoc psychologiczną w postaci zachowania zapału do pracy i jej podmiotowości opartej na szacunku relacji międzyludzkich, jako niezbędnych warunków utrzymania dobrostanu psychospołecznego, który według nowego nurtu tzw. Psychologii Pozytywnej jest synonimem.”

Prof. dr hab. Jan F. Terelak, emerytowany profesor UKSW w Warszawie

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Wydawnictwa prawnicze
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-8358-870-4
  • ISBN druku: 978-83-8358-727-1
  • EAN: 9788383588704
  • Liczba stron: 200
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Spis treści

Od autorki ...............................................................................................11

Wstęp .......................................................................................................13

Rozdział I

Mity i fakty na temat superwizji – na początek  .....................................19

1.1.  Superwizja – co to takiego?  ..................................................19

1.2.  Dla kogo przeznaczona jest superwizja?  ................................20

1.3.  Po co poddawać swą pracę superwizji?  ..................................21

1.4.  Co dzieje się podczas superwizji? – słów parę o zjawiskach tam omawianych  .................................................22

1.4.1.  Przeniesienie – cóż to takiego i jak je rozpoznać w codziennych relacjach?  ..........................................22

1.4.2.  Przeciwprzeniesienie – czym się przejawia i kogo dotyczy?  ....................................................................23

1.5.  Jakie warunki uczestnictwa mogą zapewnić powodzenie superwizji?  ...........................................................................24

1.6.  Czy superwizja pełni funkcję ochronną wobec wypalenia zawodowego?  .......................................................................25

1.7.  Co lepsze – superwizja czy coaching? ....................................26

1.8.  Czy udział w superwizji własnej pracy wymaga szczególnych przygotowań? ...................................................27

Rozdział II

Istota superwizji – pojęcie, rodzaje i obszary zastosowań  ......................29

2.1.  Ewolucja zakresu znaczeniowego pojęcia „superwizja”  ..........29

2.2.  Rodzaje superwizji oraz obszary jej zastosowań  .....................33

Rozdział III

Wsparcie w miejscu pracy jako czynnik ochrony przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia  ..................................................................45

3.1.  Profesjonalne wsparcie w miejscu pracy jako strategia w redukcji stresu i jego konsekwencji  ...................................46

3.2.  Zdrowotne skutki stresu  .......................................................50

3.3.  Wypalenie zawodowe jako konsekwencja chronicznego stresu w miejscu pracy  ..........................................................54

3.4.  Pandemia COVID-19 jako źródło stresu i wypalenia zawodowego – doniesienia z badań oraz z frontu praktyk  .....60

3.5.  Superwizja jako profesjonalna forma wsparcia i ochrony przed wypaleniem zawodowym – przegląd badań  .................64

Rozdział IV

Superwizja konsultacyjna jako ciągły i pogłębiony proces psychoedukacyjny  .......................................................................69

4.1.  Cele superwizji konsultacyjnej jako formy zapobiegania wypaleniu zawodowemu  ......................................................70

4.2.  Czym różni się pogłębiona psychoedukacja od zwykłej edukacji?  ..............................................................................72

4.3.  Zjawiska i procesy będące przedmiotem pogłębionej analizy superwizyjnej  ............................................................75

4.3.1.  Przeniesienie – pojęcie, rodzaje, możliwości rozpoznania  ..............................................................76

4.3.2.  Przeciwprzeniesienie – istota, przejawy, źródła pochodzenia  .............................................................81

4.4.  Przebieg sesji superwizyjnej – czyli czego po kolei można się spodziewać?  .........................................................84

4.5.  Grupa Balinta jako szczególna forma analitycznej superwizji konsultacyjnej  .....................................................90

Rozdział V

Prawo polskie wobec ochrony zdrowia osób aktywnych zawodowo ......92

5.1.  Prawo polskie wobec superwizji jako formy ochrony zdrowia i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu  ...........101

Rozdział VI

Dobre i złe praktyki superwizyjne – słów parę z doświadczeń superwizora  ...........................................................................................107

6.1.  Możliwe źródła niepowodzeń superwizji  .............................107

6.1.1.  Nieufność uczestników superwizji – co ją rodzi?  .....108

6.1.2.  Niechęć pracowników do rozwoju i doskonalenia zawodowego  ...........................................................110

6.1.3.  Przymus uczestnictwa w superwizji  .........................114

6.1.4.  Chaos organizacyjny w fi rmie  .................................116

6.1.5.  Superwizor jako źródło niepowodzenia superwizji ...116

6.1.6.  Incydentalność superwizji  .......................................119

6.2.  Czynniki sprzyjające powodzeniu superwizji  ......................120

6.2.1.  Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa uczestnikom superwizji  ...........................................120

6.2.2.  Budowanie zaufania pomiędzy superwizantami i superwizorem  .......................................................121

6.2.3.  Przestrzeganie zasady dyskrecji – czyli wzajemna lojalność stron  ........................................................122

6.2.4.  Dojrzałość pracownika i chęć rozwoju osobistego  ...122

6.2.5.  Dobrowolność uczestnictwa w superwizji  ...............123

6.3.  Przykłady dobrych praktyk – z doświadczeń superwizora  ...124

Rozdział VII

Kompetentny superwizor – co znaczy trafi ć w dobre ręce? ..................147

7.1.  Wiedza i umiejętności, czy coś więcej? Co buduje profesjonalizm superwizora?  ...............................................148

7.2.  Standardy etyczno-moralne superwizora jako fundament w budowaniu autorytetu  ....................................................153

7.3.  Superwizor czy coach? – w służbie odpowiedzialności i w trosce o bezpieczeństwo  ................................................156

7.3.1.  Dylematy wokół istoty oraz rodzajów coachingu .....156

7.3.2.  Wątpliwości w zakresie metod wykorzystywanych przez coachów  ........................................................160

7.3.3.  Model kompetencji profesjonalnego coacha według ICF  ............................................................163

7.3.4.  Wątpliwości natury etycznej oraz formalno-prawnej dotyczące coachingu  .................................166

7.4. Na co warto uważać, decydując się na wybór formy superwizji oraz osoby superwizora?  .....................................168

Rozdział VIII

Czy jesteś gotów do poddania swej pracy superwizji?  ..........................172

Zakończenie  ..........................................................................................179

Bibliografia  ............................................................................................183

Spis rycin  ...............................................................................................197
Słowa kluczowe: wypalenie zawodowe

Inni Klienci oglądali również

152,10 zł 169,00 zł
Do koszyka

Środki obrony pozwanego w postępowaniu przed sądem I instancji

Zagadnienie prawem dozwolonych form obrony pozwanego jest niezwykle doniosłe praktycznie, ponieważ od przyjętej in concreto linii obrony procesowej zależeć będzie nie tylko czas trwania i przebieg postępowania, ale także efekt finalny w postaci rozstrz...
37,80 zł 42,00 zł
Do koszyka

Postępowanie cywilne. Przed egzaminem

Opracowanie zawiera kompleksowe omówienie zagadnień z zakresu postępowania cywilnego z wykorzystaniem metody nauki poprzez pytania i zawarte w książce odpowiedzi. Jest to nowoczesny niezbędnik do nauki i powtórki przed egzaminem – c...
28,80 zł 32,00 zł
Do koszyka

Psychologia - Medycyna - Zdrowie Tom 2

Jest to kolejna monografia powstała w związku z jubileuszem 55-lecia psychologii na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Niniejszy tom w przeważającej części poświęcono zagadnieniom stresu oraz strategii radzenia sobie z nim. Stres jest rozpatrywany tu...
36,00 zł 40,00 zł
Do koszyka

Edukacja i zdrowie w dobie globalizacji

Skutki globalizacji noszą znamiona przełomu cywilizacyjnego, przenikając do wszystkich sfer aktywności współczesnego człowieka. Uwzględnianie kontekstu tego faktu w analizach procesów edukacji stało się więc nie tylko potrzebne, ale jest ...
53,10 zł 59,00 zł
Do koszyka

Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu nauczycieli

Książka ma na celu umożliwienie zdiagnozowania poziomu wypalenia i poszukania jego potencjalnych źródeł w codziennej pracy nauczyciela. Stanowi próbę odpowiedzi na takie pytania:jak skutecznie wzmacniać chęć do działan...
17,96 zł 19,95 zł
Do koszyka

Nauczyciel w lustrze refleksji. Rola twórczości pedagogicznej w kształceniu i praktyce zawodowej

Inspiracją do badań nad tożsamością twórczo-pedagogiczną nauczyciela przedszkola w oparciu o teorię refleksyjno-transformacyjnego kształcenia było portfolio. Podjęty temat jest wsparciem dla badań nad jego rolą w kształceniu nauczycieli w kieru...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!