Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Prowadzenie firmy rodzinnej jest nie tylko wielką sztuką, ale też wielką szansą. Przedsiębiorstwa rodzinne mają ogromny wkład w tworzenie nowych miejsc pracy, w kształcenie zawodowe, wpływają na eksport i rozwój gospodarki narodowej. Są uosobieniem „kapitalizmu z ludzką twarzą": opłacalnego ekonomicznie i odpowiedzialnego społecznie. Styk biznesu i rodziny prowadzi jednak do szczególnych zależności. Dlatego uwzględnienie interakcji zachodzących w przedsiębiorstwie podczas procesu budowy strategii i podejmowania bieżących decyzji może przyczynić się do uniknięcia klasycznych błędów zarządzania i osiągnięcia sukcesu ekonomicznego.
Książka będzie inspiracją dla każdego właściciela firmy rodzinnej do doskonalenia tych kompetencji zarządczych, które pozwolą zwiększyć szansę długofalowego rozwoju przedsiębiorstwa.
"Wartości, które od tysiącleci są przypisywane rodzinie, w tym m.in.: miłość, akceptacjo, empatia, szacunek, a także humor, stają się nieodłącznym elementem biznesu rodzinnego. Życzę, aby niezwykle wartościowa publikacja Petera Maya i Adrianny Lewandowskiej, zawierająca mnóstwo rad jak organizować firmy rodzinne, ogromnie znaczące dla gospodarki światowej, dotarta do jak najszerszego grona odbiorców."
Kazimierz Wierzbicki, założyciel i właściciel Grupy Trefl
"Doskonała pozycja nie tylko dla właścicieli firm rodzinnych, ale również dla menedżerów, którzy w swej codziennej praktyce zarządzania przykładają dużą wagę do zachowania najwyższych standardów etycznych i moralnych. Książka zawiera praktyczne wskazówki, jak zarządzać firmą, aby odnosiła sukcesy przez dziesięciolecia."
Marcin Ochnik, prezes zarządu OCHNIK SA
"Publikacja dotyka najważniejszych zjawisk, charakterystycznych dla firmy rodzinnej. Czyni to z niej szczególnie wartościowe kompendium wiedzy. Pojawienie się książki wypełniło dotkliwą lukę na rynku wydawniczym. Dotychczas brakowało wnikliwej analizy, ujmującej w szerokiej perspektywie specyfikę tego typu organizacji. Autorzy prowadzą czytelnika przez meandry zarządzania ukazując, jak aspekt rodzinności może przyczynić się do sukcesu lub upadku biznesu. Doskonały poradnik dla liderów i menadżerów nie tylko w przedsiębiorstwach o takiej proweniencji. Przydatny w procesie budowania strategii długofalowego rozwoju firmy, opartej na wartościach."
dr Adam Mokrysz, prezes zarządu Grupy Mokate
Wstęp 9 Przedmowa 13 CZĘŚĆ I. Strategia indywidualna – wszystko zależy od właściciela 17 Rozdział 1. Firmy rodzinne są inne, czyli czym tak naprawdę zarządzasz 18 1.1. Fakty i mity przedsiębiorczości rodzinnej 18 1.2. Firmy rodzinne to nie druga liga ani średnia klasa 21 1.3. Syndrom Buddenbrooków to wyzwanie nie tylko dla firm rodzinnych 27 1.4. Przedsiębiorstwa rodzinne nie są „dobre” tylko dlatego, że są rodzinne 29 Rozdział 2. Własność kluczem do odmienności 31 2.1. Własność dominująca 31 2.2. Rodzina 33 2.3. Aspekt wielopokoleniowy 34 2.4. Przedsiębiorstwa rodzinne a rodzina przedsiębiorców 37 Rozdział 3. Po co właścicielowi własna strategia? 39 3.1. Historia o drodze na szczyt i upadku rodziny 39 3.2. Strategie zarządzania przedsiębiorstwem to za mało 43 3.3. Przenikanie się dwóch światów 46 3.4. Strategia indywidualna właściciela 53 CZĘŚĆ II. Strategia rodziny 57 Rozdział 4. Jak „rodzinność” wpływa na biznes? 58 4.1. Odwagi! Rodzinne mogą być silniejsze niż nierodzinne! 58 4.2. Słabsze, bo… mają za sobą rodzinę! 62 4.3. Konflikt pryncypał – agent 64 4.4. Firmy rodzinne to maratończycy 67 4.5. Konkluzja 69 Rozdział 5. Trójwymiarowy model – punkt wyjścia do lepszego rozumienia przedsiębiorstw rodzinnych 71 5.1. Rodzaje własności rodzinnej (struktura własnościowa) 74 5.2. Sposób inwestowania rodziny (struktura przedsiębiorstwa) 78 5.3. Sposób ingerencji rodziny w sprawy firmy (struktura ładu) 85 5.4. Praca z trójwymiarowym modelem rozwoju przedsiębiorstwa rodzinnego 90 Rozdział 6. Strategie rodzinne – poszukaj własnych odpowiedzi 92 6.1. Ilu właścicieli może mieć jedna firma? 94 6.2. Kto może zostać właścicielem? 97 6.3. Kto jeszcze należy do rodziny właścicielskiej? 97 6.4. Czy warto być rodziną przedsiębiorców? 98 6.5. Priorytet interesów rodziny czy priorytet interesów firmy? 99 6.6. Specjalizacja czy dywersyfikacja? 103 6.7. Jakie przyjąć zasady polityki finansowo-operacyjnej? 106 6.8. Jak zorganizować zależności między firmą a rodziną? 107 6.9. Jak zorganizować zarządzanie firmą? 108 6.10. Jak sprawować kontrolę? 113 6.11. Jak przeprowadzić sukcesję? 114 Rozdział 7. Ład rodzinny 122 7.1. Wzajemne relacje 123 7.2. Reprezentowanie firmy na zewnątrz, spójność w zachowaniu 125 7.3. Sytuacje kryzysowe i łagodzenie konfliktów 126 7.4. Cztery obszary wspólnej aktywności 129 7.5. Role w rodzinie biznesowej 136 7.6. Uregulowanie wzajemnych stosunków między właścicielami 137 7.7. Znaczenie Konstytucji Firmy Rodzinnej 145 CZĘŚĆ III. Strategia biznesu 149 Rozdział 8. Biznes oparty na wartościach 150 8.1. Znaczenie wartości w firmie rodzinnej 150 8.2. Odkodowanie tego, co rzeczywiście ważne 155 8.3. Harmonizacja wartości 161 Rozdział 9. Strategiczna układanka w biznesie rodzinnym 165 9.1. Typowe atrybuty firm rodzinnych – strategiczna pozycja wyjściowa 165 9.2. Czy strategie biznesu w czasie chaosu są jeszcze potrzebne? 169 9.3. Strategiczne wyzwania firm rodzinnych 172 9.4. Interesariusze w procesie strategicznym 178 9.5. Operacjonalizacja strategii biznesowej 182 9.6. Czy firma rodzinna z opracowaną strategią jest skuteczna? 188 Rozdział 10. Praktyczne wskazówki zarządzania strategicznego w firmach rodzinnych 190 10.1. Zacznij od wartości i zdefiniuj kulturę organizacji 190 10.2. Określ wspólną wizję rozwoju 194 10.3. Wybierz odpowiedni rynek 195 10.4. Wykorzystaj walor własności 198 10.5. Bądź bliżej klienta 201 10.6. Łam zasady 205 10.7. Wypracuj atrybuty konkurencyjności, które trudno skopiować 210 10.8. Nigdy nie składaj broni 212 10.9. Przechytrz cykl życia 213 10.10. Pomnażaj zamiast przejmować 217 10.11. Dziel sukces, nie władzę 218 Rozdział 11. Wdrażanie strategii – struktury, zadania i sposób pracy 221 11.1. Dlaczego ład korporacyjny ma znaczenie? 221 11.2. Ład korporacyjny w przedsiębiorstwie rodzinnym 222 11.3. Członkowie rodzin na stanowiskach – przekleństwo czy błogosławieństwo? 227 11.4. Ciągłość zarządzania – ale nie za długo 229 11.5. Odpowiedni profil osobowościowy – przedsiębiorca i powiernik w jednej osobie 231 11.6. Narzędzia zarządzania – dobry przykład i systemy profesjonalne 233 11.7. Zabezpieczenie szans i ryzyka 234 11.8. Współdziałanie organów 236 Podsumowanie. Czas na zmianę paradygmatu 238 Bibliografia 243 O Autorach 257