0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2010

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Iwona Lindstedt

  • Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 16,70 zł
15,03 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku

Prezentowana książka jest pierwszą próbą całościowego ujęcia zagadnień związanych z problemem sonorystyki muzycznej, mającym kluczowe znaczenie dla poznania dziejów polskiej twórczości muzycznej w XX wieku, a także jej europejskich kontekstów. Objaśnia genezę, istotę, cechy i konsekwencje tego zjawiska z historyczno-estetycznego oraz teoretyczno-metodologicznego i analitycznego punktu widzenia.

Pierwsza część zawiera rozważania terminologiczne oraz zarys dziejów kompozytorskiego zainteresowania brzmieniem od baroku do drugiej połowy XX wieku. W odniesieniu do sonorystyki podejmuje także problematykę tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej lat 60. ubiegłego stulecia.

W części drugiej przedstawione są współczesne teorie brzmienia dzieła muzycznego i metod jego analizy, ze szczególnym uwzględnieniem teorii sonologii muzycznej stworzonej przez Józefa M. Chomińskiego.

Trzecia część rozprawy dotyczy autorskiej koncepcji analizy utworów sonorystycznych, zastosowanej do badania wybranych dzieł kompozytorów polskich (K. Pendereckiego, H.M. Góreckiego, W. Kilara, K. Serockiego, W. Szalonka, B. Schaeffera, W. Kotońskiego, A. Dobrowolskiego, T. Sikorskiego). Bazuje ona na wykorzystaniu trzech dopełniających się perspektyw wywiedzionych z trzech typów źródeł: partytury, nagrania i spektrogramu utworu.

Publikacja adresowana jest przede wszystkim do profesjonalistów: muzykologów, teoretyków muzyki i studentów tych kierunków, ale z pewnością zwróci uwagę wszystkich zainteresowanych muzyką XX wieku.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Sztuka
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Kulturoznawstwo
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-235-1002-4
  • ISBN druku: 978-83-235-0431-3
  • Liczba stron: 486
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wprowadzenie 9

I. Aspekty historyczno-estetyczne	13

Rozdział 1. Wokół pojęcia „sonorystyki muzycznej” 15

Rozdział 2. Emancypacja brzmienia w muzyce w perspektywie historycznej 27
2.1. Najwcześniejsze przejawy 27
2.2. Pierwsza połowa XX wieku 31
2.3. Druga połowa XX wieku 46

Rozdział 3. Historyczne i estetyczne przesłanki sonorystyki w twórczości kompozytorów polskich XX wieku 59

Rozdział 4. Sonorystyka a problem „polskiej szkoły kompozytorskiej” lat 60. XX wieku 77

II. Aspekty teoretyczno-metodologiczne	95

Rozdział 5. Teoria sonologii muzycznej Józefa Michała Chomińskiego 97
5.1. Geneza  97
5.2. Podstawy sonologii muzycznej 99
5.2.1. Problemy elementarne 104
5.2.2. Równorzędność materiału dźwiękowego 108
5.2.3. Wymiary czasu i szybkości 109
5.2.4. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 110
5.2.5. Modulacja sonorystyczna 118
5.2.6. Forma 121
5.3. Recepcja 132

Rozdział 6. Metody analizy sonorystycznego dzieła muzycznego 137
6.1. Koncepcje badania brzmienia dzieła muzycznego 137
6.2. W kręgu muzykologii empirycznej 144
6.3. Analiza akustyczna — wizualizacja sygnałów dźwiękowych 153
6.4. Analiza percepcyjna — psychoakustyka i psychologia percepcji 163
6.5. Model analizy muzyki sonorystycznej 169

III. Analizy utworów sonorystycznych	179
Uwagi wstępne 179

Rozdział 7. Utwory Krzysztofa Pendereckiego 181
7.1. Krzysztof Penderecki, Tren. Ofiarom Hiroszimy na 52 instrumenty smyczkowe (1960) 181
7.1.1. Materiał dźwiękowy 181
7.1.2. Regulacja czasu i szybkości 182
7.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 183
7.1.4. Forma 188
7.2. Krzysztof Penderecki, Quartetto per archi nr 1 (1960) 196
7.2.1. Materiał dźwiękowy 196
7.2.2. Regulacja czasu i szybkości 197
7.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 201
7.2.4. Forma 203
7.3. Krzysztof Penderecki, Polymorphia na 48 instrumentów smyczkowych (1961) 212
7.3.1. Materiał dźwiękowy 212
7.3.2. Regulacja czasu i szybkości 212
7.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 213
7.3.4. Forma 223
7.4. Krzysztof Penderecki, Kanon na orkiestrę smyczkową (52 instrumenty smyczkowe) i dwie taśmy (1962) 228
7.4.1. Materiał dźwiękowy 228
7.4.2. Regulacja czasu i szybkości 229
7.4.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 231
7.4.4. Modulacja sonorystyczna 232
7.4.5. Forma 232

Rozdział 8. Utwory Henryka Mikołaja Góreckiego 243
8.1. Henryk Mikołaj Górecki, Scontri op. 17 na orkiestrę (1960) 243
8.1.1. Materiał dźwiękowy 243
8.1.2. Regulacja czasu i szybkości 244
8.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 246
8.1.4. Forma 252
8.2. Henryk Mikołaj Górecki, Genesis, cz. I: Elementi per tre archi op. 19 nr 1 (1962) 269
8.2.1. Materiał dźwiękowy 269
8.2.2. Regulacja czasu i szybkości 270
8.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 276
8.2.4. Forma 281
8.3. Henryk Mikołaj Górecki, Genesis, cz. II: Canti strumentali per 15 esecutori op. 19 nr 2 (1962) 284
8.3.1. Materiał dźwiękowy 284
8.3.2. Regulacja czasu i szybkości 284
8.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 286
8.3.4. Forma 290

Rozdział 9. Utwory Wojciecha Kilara 299
9.1. Wojciech Kilar, Riff 62 na orkiestrę (1962) 299
9.1.1. Materiał dźwiękowy 299
9.1.2. Regulacja czasu i szybkości 300
9.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 301
9.1.4. Forma 305
9.2. Wojciech Kilar, G´en´erique na orkiestrę (1963) 313
9.2.1. Materiał dźwiękowy 313
9.2.2. Regulacja czasu i szybkości 314
9.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 316
9.2.4. Forma 318
9.3. Wojciech Kilar, Diphthongos na chór mieszany i orkiestrę (1963) 326
9.3.1. Materiał dźwiękowy 326
9.3.2. Regulacja czasu i szybkości 327
9.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 329
9.3.4. Forma 330
9.4. Wojciech Kilar, Springfield Sonnet na orkiestrę (1965) 338
9.4.1. Materiał dźwiękowy 338
9.4.2. Regulacja czasu i szybkości 339
9.4.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 342
9.4.4. Forma 346

Rozdział 10. Utwory Kazimierza Serockiego, Witolda Szalonka i Bogusława Schaeffera 355
10.1. Kazimierz Serocki, Segmenti na orkiestrę (1960–61) 355
10.1.1. Materiał dźwiękowy 355
10.1.2. Regulacja czasu i szybkości 356
10.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 357
10.1.4. Forma 363
10.2. Witold Szalonek, Improvisations sonoristiques na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1968) 369
10.2.1. Materiał dźwiękowy 369
10.2.2. Regulacja czasu i szybkości 374
10.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 377
10.2.4. Forma 379
10.3. Bogusław Schaeffer, Mała symfonia: „Scultura” na wielką orkiestrę (1960) 385
10.3.1. Materiał dźwiękowy 385
10.3.2. Regulacja czasu i szybkości 386
10.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 389
10.3.4. Forma 394

Rozdział 11. Muzyka elektroakustyczna 405
11.1. Włodzimierz Kotoński, Etiuda na jedno uderzenie w talerz (1959) 405
11.1.1. Materiał dźwiękowy 405
11.1.2. Regulacja czasu i szybkości 406
11.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 408
11.1.4. Modulacja sonorystyczna 413
11.1.5. Forma 414
11.2. Andrzej Dobrowolski, Passacaglia na 40 z 5 (1959) 419
11.2.1. Materiał dźwiękowy 419
11.2.2. Regulacja czasu i szybkości 421
11.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 423
11.2.4. Modulacja sonorystyczna 426
11.2.5. Forma 427
11.3. Tomasz Sikorski, Echa II (quasi improvisazione) na 1–4 fortepianów, perkusję i taśmę magnetofonową (1961–63) 431
11.3.1. Materiał dźwiękowy 431
11.3.2. Regulacja czasu i szybkości 432
11.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 433
11.3.4. Modulacja sonorystyczna 436
11.3.5. Forma 438

Zakończenie 445
Bibliografia 455
Spis tabel 471
Spis przykładów 473
Indeks osób i utworów muzycznych 479
Słowa kluczowe: kompozytor muzyka XX w.

Inni Klienci oglądali również

53,10 zł 59,00 zł
Do koszyka

Histora nauki polskiej Tom 10 Część 2 Instytucje

Część druga zawiera charakterystykę instytucji naukowych i wspierających naukę, znajdujących się w szeroko rozumianym kręgu języka i kultury polskiej. Cześć tę można podzielić na dwa odrębne działy, z których pierwszy przedstawia instytucje kraj...
16,65 zł 18,50 zł
Do koszyka

Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej

Temat monografii jest niezwykle aktualny, a całość zestawiona z 12 rozdziałów podejmuje dyskusję o efektywności edukacji włączającej i integracyjnej w Polsce.
153,00 zł 170,00 zł
Do koszyka

Partycypacja społeczna w samorządzie terytorialnym w Polsce i we Francji. Studium administracyjnoprawne na tle porównawczym

Monografia stanowi analizę pozycji prawnej uczestników społeczności lokalnej oraz jednostek samorządu terytorialnego w procesie wykorzystania poszczególnych instrumentów partycypacji społecznej. Informacje w niej zawarte pozwalają ...
43,11 zł 47,90 zł
Do koszyka

Kapitał intelektualny i compliance w procesach konstytuowania doskonałości systemów społecznej odpowiedzialności organizacji

Głównym celem pracy jest poznanie, zrozumienie i opis oraz wyjaśnienie specyfiki i znaczenia kapitału intelektualnego oraz integrującej roli instrumentu compliance w procesie dochodzenia do doskonałości społecznej odpowiedzialności przedsiębiors...
34,19 zł 37,99 zł
Do koszyka

Dziki ojciec. Jak wykorzystać moc inicjacji w wychowaniu

Dziki ojciec to nie jest książka tylko dla ojców. To książka dla rodziców, małżeństw i narzeczonych, którzy chcą rozwijać swój pomysł na rodzinę, na wychowanie. Rytuały inicjacyjne zawsze pełniły ważną rolę w życiu ludzi i s...
5,36 zł 5,96 zł
Do koszyka

Internacjonalizacja działalności badawczo-rozwojowej w kształtowaniu procesów innowacyjnych przedsiębiorstw w Polsce. Rozdział 3. Uwarunkowania internacjonalizacji działalności badawczo-rozwojowej i procesów innowacyjnych w Polsce

Konkurencja, krótki cykl życia produktów, postęp technologiczny spowodowały, że proces innowacyjny stał się bardziej kosztowny i ryzykowny. Wymusiło to na przedsiębiorstwach dzielenie się ryzykiem w pracach B + R oraz współpracę z ...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!