Publikacja porusza ważne dla glottodydaktyki akademickiej tematy: poznanie poprzez język, systemy komunikacji, zasady ewaluacji i oceniania, mediację kulturową, studia filologiczne, kształcenie nauczycieli – ujęte w formę 13 wywiadów przeprowadzonych ze znanymi specjalistami z zakresu glottodydaktyki i kształcenia filologicznego w Polsce. Tom ofiarowany Profesor Jolancie Sujeckiej-Zając przez jej dyplomantów jest przykładem wielopokoleniowej współpracy warszawskich neofilologów.
Prof. dr hab. Jolanta Sujecka-Zając – od 1988 roku zatrudniona w Instytucie Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, od 2019 roku na stanowisku profesora zwyczajnego; od 2020 roku przewodnicząca podkomisji nauk humanistycznych w Komisji Rektorskiej ds. Zatrudniania na Stanowiska Profesorów na UW. Autorka monografii naukowych: "Du communicatif au discursif. Apports de la pragmatique du discours à la didactique des langues étrangères" (Warszawa 2004, Instytut Romanistyki UW), "Kompetentny uczeń na lekcji języka obcego. Wyzwania dla glottodydaktyki mediacyjnej" (Lublin-Warszawa 2016, Wydawnictwo Werset-Instytut Romanistyki UW).
W dzisiejszym świecie naukowym, w którym coraz częściej wskazujemy na niezdrową rywalizację, projekt wydawniczy kierowany i realizowany przez warszawskich neofilologów, jest budującym przykładem wielopokoleniowej współpracy i dobrze pojętego długiego trwania akademickiej tradycji. Sama zaś idea ofiarowania prof. Jolancie Sujeckiej-Zając przez jej dyplomantów pamiątkowej publikacji podkreśla istotę relacji Uczeń-Mistrz, relacji pielęgnowanej przez obie strony akademickiego dialogu.
[…] Niewątpliwą wartością dodaną omawianej publikacji jest uniwersalność poruszanych w niej tematów: poznanie poprzez język,
komunikacja, ewaluacja i ocenianie, mediacja kulturowa, studia filologiczne, kształcenie nauczycieli - to tylko niektóre z poruszanych, omawianych, i co najważniejsze, dyskutowanych kwestii. Podkreślić tu należy, że zarówno oryginalność, jak i swoista „nośność” zawartych w tomie tekstów wynika z ich niezwykle żywej formy, naśladującej transkrypcję przeprowadzonych wywiadów. (Z recenzji dr. hab. Sebastiana Piotrowskiego)
*********
Talks About
Glottodidactics. Studies dedicated to Professor Jolanta Sujecka-Zając
The publication raises the issues important for academic glottodidactics: cognition through a language,
communication systems, evaluation and
assessment rules, cultural mediation, philological studies and teacher training, which take the form of 13 interviews with well-known specialists in glottodidactics and philological education. The book dedicated to professor Jolanta Sujecka-Zając by her students is an example of multi-generational collaboration of Warsaw philologists.
*********
Dr hab. Anna Jaroszewska (ORCID 0000-0003-2788-593X) – od 2006 roku adiunkt na Wydziale Neofilologii w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik Zakładu Glottodydaktyki.
Dr hab. Radosław Kucharczyk (ORCID 0000-0002-1861-1358) – od 2010 roku zatrudniony na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik Zakładu Dydaktyki Języków Romańskich w Instytucie Romanistyki UW.
Dr hab. Maciej Smuk (ORCID 0000-0002-0911-9046) – adiunkt Wydziału Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego, dyrektor Instytutu Romanistyki UW.
Dr hab. Krystyna Szymankiewicz (ORCID 0000-0002-8598-3418) – pracownik naukowo-dydaktyczny w Instytucie Romanistyki na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Tabula gratulatoria 9 Avant-propos, czyli o różnych funkcjach rozmowy Maciej Smuk 15 Podręcznikowy dialog. O idealnym dialogu i idealnym podręczniku do nauki języka francuskiego z Mieczysławem Gajosem rozmawia Karolina Wawrzonek 21 O glottodydaktyce francuskojęzycznej subiektywnie z Barbarą Głowacką rozmawia Anna Jaroszewska 35 O zadaniach i nauczaniu podczas pandemii z Iwoną Janowską rozmawia Sébastien Ducourtioux 67 O (meta)poznaniu, czytaniu i niezwykłych uczniach z Katarzyną Karpińską-Szaj rozmawia Krystyna Szymankiewicz 81 O janusowym obliczu oceniania z Hanną Komorowską rozmawia Małgorzata Molska 97 O komunikacji, czyli wszystko łączy się ze wszystkim z Wandą Krzemińską rozmawia Małgorzata Piotrowska-Skrzypek 117 O nauczycielu języków obcych jako mediatorze interkulturowym, jego kompetencjach zawodowych, osobistych, empatii, otwartości, wykształceniu i stojących przed nim wyzwaniach z Krystyną Mihułką rozmawia Anna Grabowska 135 O edukacji uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji z Małgorzatą Pamułą-Behrens rozmawia Tatiana Konderak 163 Quelques réflexions sur l’enseignement et l’apprentissage du FLE en Pologne interview d’Urszula Paprocka-Piotrowska menée par Christine Martinez 181 O inspiracji i zmianie z Magdaleną Sową rozmawia Agnieszka Dryjańska 191 O studiach filologicznych przez pryzmat kształcenia literackiego z Anitą Staroń rozmawia Maciej Smuk 211 O kształceniu językowym i kształceniu nauczycieli na Uniwersytecie Warszawskim z Jolantą Urbanikową oraz Jolantą Choińską-Miką rozmawia Radosław Kucharczyk 227 O kompetencjach interpretacyjnych w badaniach i praktyce dydaktycznej z Bernadetą Wojciechowską rozmawia Marta Wojakowska 247 Sylwetka naukowa Profesor Jolanty Sujeckiej-Zając 261 Wykształcenie i praca w Instytucie Romanistyki UW 261 Funkcje pełnione na Uniwersytecie Warszawskim 262 Dorobek publikacyjny 263 Współudział w redakcjach naukowych tomów wieloautorskich 274 Wypromowani doktorzy 277 Wypromowani magistrzy 278 Bibliografia 289