0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Rola środowiska w rozwoju małego dziecka - metody badania

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2014

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Anna Izabela Brzezińska, Elżbieta Hornowska, Karolina Appelt, Katarzyna Kaliszewska-Czeremska

  • Wydawca: Scholar

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 27,00 zł
18,90 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Rola środowiska w rozwoju małego dziecka - metody badania

Kiedy fizyczne otoczenie sprzyja rozwojowi dziecka? Na ile powinno być ono zróżnicowane? Jakie działania rodziców są ważne dla rozwoju dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa? Na te i inne pytania dotyczące czynników rozwoju dziecka znajdzie Czytelnik odpowiedź w prezentowanej monografii.
Przedstawiono w niej wyniki badań, poświęconych rozpoznaniu fizycznych i społecznych stymulatorów i stabilizatorów rozwoju małych dzieci, a także badań dotyczących szczególnej roli dorosłego jako mediatora między dzieckiem a jego otoczeniem, zarówno fizycznym, jak i społecznym. Książkę zamykają rekomendacje dla psychologów, pedagogów, lekarzy, nauczycieli i rodziców, wskazówki i rekomendacje dla praktyki oraz dla przyszłych badań.
Wydawca przestrzega jednak: książka nie jest popularnym poradnikiem dla rodziców; wymaga od nich pewnej dojrzałości i refleksji.

„[…] moja krótka ocena tego przedsięwzięcia: nowatorskie, znakomicie udokumentowane, oddające istotę podejścia badawczego, o które chodzi we współczesnej psychologii rozwojowej: holistyczne (a nie tylko parcjalne), dynamiczne (a nie tylko statyczne), uwzględniające także tzw. diagnozę pozytywną (a nie tylko diagnozę negatywną), w ścisłym związku czynności diagnostycznych z procesem pomagania”.
Z recenzji prof. dr hab. Barbary Bokus

Autorki książki pracują w Instytucie Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja »
    3. Pedagogika specjalna
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia ogólna
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia kliniczna i psychoterapia
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia rozwoju człowieka
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia społeczna
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7383-722-5
  • ISBN druku: 978-83-7383-722-5
  • Liczba stron: 200
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Spis treści
Wprowadzenie  9
Część I. Metody stosowane w badaniach małych dzieci
Rozdział 1
Badania psychologiczne z udziałem dzieci 15
Wprowadzenie   15
Podejście parcjalne vs holistyczne    18
Podejście statyczne vs podejście dynamiczne  19
Diagnoza negatywna vs diagnoza pozytywna  19
Rodzaje badań z udziałem dzieci    20
Rola dziecka w badaniu psychologicznym    28
Specyfika relacji: badacz psycholog – dziecko jako osoba badana  28
Udział psychologa specjalisty a udział innych osób w procesie badawczym   31
Podsumowanie   34
Rozdział 2
Metody badania psychologicznego stosowane w ocenie rozwoju
małego dziecka 35
Wprowadzenie   35
Początki badań nad rozwojem małych dzieci (szkic historyczny)   36
Typy metod stosowane współcześnie w badaniach małych dzieci   40
Rozmowa psychologiczna/wywiad   40
Obserwacyjne metody badania dziecka   41
Metody eksperymentalne   44
Testowanie (testy inteligencji i zdolności, skale rozwojowe, kwestionariusze)  45
Zalety i ograniczenia metod badawczych stosowanych
w badaniach małych dzieci   50
Praktyka stosowania metod testowych w badaniach małych dzieci w Polsce   52
W stronę zintegrowanego (wieloaspektowego) podejścia
do badań diagnostycznych – metoda triangulacji   54
Triangulacja jako strategia metodologiczna   55
Triangulacja w badaniach własnych   57
Podsumowanie   60
Rozdział 3
Standardy etyczne w badaniach z udziałem dzieci jako osób
uczestniczących w badaniach naukowych  61
Wprowadzenie  61
Badania z udziałem dzieci – nowa perspektywa?  61
Standardy etyczne w badaniach z udziałem dzieci   64
Stosunek korzyści do ryzyka   65
Przygotowanie informacji dla dzieci biorących udział w badaniu   66
Uzyskanie zgody dziecka na udział w badaniu (tzw. zgoda świadoma,
oparta na wiedzy; informed consent)  67
Przygotowanie informacji dla osoby wyrażającej zgodę na udział dziecka
w badaniu  67
Uzyskanie zgody opartej na wiedzy od rodziców
lub prawnych opiekunów dziecka    68
Cofnięcie zgody przez dziecko i/lub rodziców dziecka  69
Kwestia poufności i anonimowości    70
Podsumowanie  71
Część II. Rola środowiska w procesie rozwoju
Rozdział 4
Kiedy środowisko wspiera rozwój dziecka? 75
Wprowadzenie  75
Teoria ofert Jamesa Gibsona   75
Czy badania empiryczne potwierdzają koncepcję ofert?   80
Czy oferty wspierają rozwój? 81
Nabywanie kompetencji w korzystaniu z ofert środowiska jako wyznacznik
rozwoju małego dziecka 84
Podsumowanie   86
Część III . Rola środowiska w procesie rozwoju:
wyniki badań polskich
Rozdział 5
Rola środowiska w procesie rozwoju: program badań   89
Wprowadzenie   89
Założenia teoretyczne badań   90
Problemy badawcze   92
Narzędzia badawcze    92
Kwestionariusz AHEMD/PL (Affordances in the Home Environment and Motor
Development in Children w polskiej adaptacji)    93
Inwentarz IT-HOME (Infant/Toddler Home Observation for Measurement of the
Environment)    99
Badana grupa   107
Podsumowanie   110
Rozdział 6
Organizacja fizycznego i społecznego środowiska uczenia się
dziecka: układ ryzyka rozwojowego i układ pomyślnego rozwoju   111
Wprowadzenie   111
Związki pomiędzy wymiarami kwestionariusza AHEMD/PL   111
Związki między skalami inwentarza IT-HOME/PL  114
Związki między wymiarami kwestionariusza AHEMD/PL
i inwentarza IT-HOME/PL  116
Typy środowiska rodzinnego  116
Podsumowanie   133
Część IV. Rekomendacje dla psychologów, pedagogów,
lekarzy, nauczycieli i rodziców
Rozdział 7
Rekomendacje i wskazówki 137
Wprowadzenie   137
Konsekwencje przyjęcia koncepcji ofert: nowe pytania, nowe problemy   138
Przyjęte założenia a adresaci rekomendacji  139
Najważniejsze rekomendacje   141
Wskazówki i rekomendacje dla praktyki  141
Wskazówki i rekomendacje dla przyszłych badań  144
Podsumowanie   145
Zakończenie   146
Literatura  149
Dodatek A
Podstawowe informacje o rozwoju dziecka
we wczesnym dzieciństwie  164
Dodatek B
Opis narzędzi stosowanych w badaniach małych dzieci na świecie  191
Dodatek C
Polecana literatura  199

Inni Klienci oglądali również

30,59 zł 33,99 zł
Do koszyka

Córka Szklarki, t. II /seria Blask Corredo/

Córka Szklarki, dwunastoletnia Mori ma niezwykłe zdolności - wie rzeczy, których nigdy się nie uczyła, widzi emocje innych ludzi w postaci kolorowych poświat, może przenosić przedmioty siłą woli. Nie potrafi jednak nawiązać porozumienia a...
24,20 zł
Do koszyka

Noni. Polinezyjski sekret zdrowia

Uzdrawiające właściwości noni, czyli morwy indyjskiej, są znane Polinezyjczykom od stuleci. Czas, abyś i Ty z nich skorzystał. Autorka przedstawia niesamowite walory lecznicze noni i produkowanego z niego soku. Jego spożywanie zalecane jest przy chorob...
25,20 zł 28,00 zł
Do koszyka

Dziecko w czasie

NAGRODZONA WHITBREAD PRIZE I PRIX FEMINA ETRANGERPOWIEŚĆ AUTORA BESTSELLEROWEJ „POKUTY”. STUDIUM BÓLU PO UTRACIE NAJBLIŻSZEJ OSOBY I RADZENIA SOBIEZ CIERPIENIEM, W KTÓRYM JEST TAKŻE MIEJSCE NA NADZIEJĘ....
9,00 zł 10,00 zł
Do koszyka

W trosce o zdrowie dziecka i Twoje. Spektrum Poalkoholowych Zaburzeń Płodu (FASD) – Profilaktyka

Autorzy monografii w sposób obszerny przedstawili problematykę FAS, a także częściowo FASD. Podjęty temat jest niezwykle ważny, gdyż spektrum poalkoholowych wrodzonych zaburzeń rozwojowych jest bardzo szerokie. Książka będzie stanowić ważną pozy...
28,07 zł 31,19 zł
Do koszyka

Ronalda Ingleharta Teoria rozwoju ludzkiego

Geneza, rozwój i miejsce teorii rozwoju ludzkiego Ronalda Ingleharta we współczesnej socjologiiTeoretyczne i metodologiczne założenia teorii rozwoju ludzkiegoMaterializm i postmaterializm jako elementy teorii rozwoju ludzkiego...
99,90 zł 111,00 zł
Do koszyka

Rola organów spółki kapitałowej w realizacji funkcji compliance

Implementacja systemów zarządzania zgodnością (Compliance Management Systems, CMS) to jedno z najdynamiczniej rozwijających się zjawisk w ostatnim czasie. Na płaszczyźnie globalnej podejmowane są działania w zakresie wypracowywania standard&o...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!