0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Pobierz fragment
Wybierz format pliku:
Pobierz

Psychologia tremy

(eBook)

Teoria i praktyka

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2022

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Julia Kaleńska-Rodzaj

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    ePub mobi (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 64,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 44,80 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

44,80 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Psychologia tremy

[Czuję] wyjątkowo przykry stan, tę okropną nie do opisania mękę, zwaną tremą. Odbiera ona nie tylko odwagę, ale i pozbawia sił – istna męczarnia.
Ignacy Jan Paderewski

Praca zawodowego muzyka jest jednym z najbardziej złożonych rodzajów działalności. Podstawą sukcesu są tu wieloletnie codzienne ćwiczenia, wymagające dużego wysiłku fizycznego i psychicznego. Można powiedzieć, że występ publiczny jest „wierzchołkiem góry lodowej” w życiu muzyka, na którym za każdym razem ważą się losy muzyka-wykonawcy i muzyka-osoby. Jeśli muzyk pozytywnie ocenia obie te sfery, owocuje to poczuciem dobrostanu psychicznego, co stwarza dobre warunki do dalszego twórczego rozwoju. Dlatego już sama myśl o możliwości niepowodzenia wzbudza lęk, który doprowadzić może do dezorganizacji procesu gry i radykalnego spadku jakości wykonania.
Zjawisko tremy z pewnością znane jest każdej osobie występującej publicznie, doświadczamy tego uczucia w najważniejszych dla nas momentach życiowych. Dla większości zawodów problem tremy nie jest tak istotny ze względu na to, że występy publiczne są w nich zjawiskiem okazjonalnym. Natomiast w zawodach artystycznych, wykonawczych umiejętność radzenia sobie z tremą jest często czynnikiem decydującym o możliwości wykonywania zawodu.
Julia Kaleńska-Rodzaj, doktor psychologii, psycholog-praktyk i zawodowy muzyk, poszukuje naukowych odpowiedzi na pytania: Czym jest trema? Czy jest wyłącznie zjawiskiem negatywnym, przeszkodą, którą należałoby usunąć z drogi, by występ był udany? Autorka eksploruje możliwości interpretacji tremy jako stanu podwyższonego pobudzenia, jako lęku społecznego oraz jako emocji złożonej. Dzieli się własnymi doświadczeniami wyniesionymi z pracy psychologicznej z muzykami: dwa ostatnie rozdziały książki mają praktyczny charakter − poświęcone są radzeniu sobie z tremą oraz optymalnemu przygotowaniu się wykonawcy do występu publicznego. Choć książka napisana jest głównie z myślą o muzykach – wykonawcach i pedagogach, to zaprezentowane w niej techniki mogą pomóc każdemu z nas w regulacji emocji podczas ważnych wydarzeń życiowych.

Mamy do czynienia z książką na wskroś nowoczesną, która dostarcza gotowych narzędzi do zrozumienia zjawiska tremy jako fenomenu umysłowego.
Z recenzji dr. hab. Kamila Imbira, prof. UW

Autorka wykazała się erudycją i w ciekawy sposób oraz dobrym językiem pomaga zrozumieć czytelnikowi psychologiczne mechanizmy tremy muzyków.
Z recenzji dr hab. Agaty Błachnio, prof. KUL

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia osobowości
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-01-22084-6
  • ISBN druku: 978-83-01-21944-4
  • Liczba stron: 260
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp IX
CZĘŚĆ I. Zjawisko tremy w opisach muzyków i psychologów muzyki 1
Rozdział 1. Doświadczanie tremy 3
	1.1. Trema w opisach doświadczeń znanych muzyków 4
	1.2. Trema w opisach doświadczeń młodych muzyków 7
	1.3. Trema jako specyficzny problem wykonawstwa muzycznego 9
	1.4. Psychologiczne definicje tremy 13
	1.5. Podsumowanie: porządkowanie terminologii – pobudzenie, stres, lęk, strach, trema 18
CZĘŚĆ II. Trema z perspektywy psychologii sportu 21
Rozdział 2. Trema jako wzrost pobudzenia 23
	2.1. Optymalny stan koncertowy 23
	2.2. Mechanizmy wyjaśniające powstawanie tremy – poziom pobudzenia a jakość wykonania 26
		2.2.1. Modele uwzględniające dynamikę czasową 27
		2.2.2. Teorie uwzględniające kontekst społeczny i trudność zadania 31
		Motywacyjne źródła efektu facylitacji społecznej 33	
		2.2.3. Struktura temperamentu: wyjaśnienie z obszaru różnic indywidualnych 36
		Temperament a pobudzenie 37
		Temperament a efektywne działanie na scenie 38
		2.2.4. Teorie uwzględniające ocenę poznawczą pobudzenia 42
	2.3. Podsumowanie: pobudzenie jako nieodłączny element występowania 46
CZĘŚĆ III. Trema z perspektywy psychologii klinicznej 49
Rozdział 3. Trema jako lęk 51
	3.1. Perspektywa kliniczna: triada objawów lęku 52
		3.1.1. Objawy fizjologiczne 53
		3.1.2. Objawy behawioralne 55
		3.1.3. Objawy poznawcze 59
	3.2. Podsumowanie: współwystępowanie objawów 64
Rozdział 4. Cechy zwiększające podatność na tremę 65
	4.1. Czynniki osobowościowe 65
		4.1.1. Neurotyczność, ekstrawersja i introwersja 66
		4.1.2. Lęk jako cecha i lęk jako stan 69
	4.2. Czynniki moderujące: wiek i płeć 72
	4.3. Czynniki motywacyjne 75
		4.3.1. Poczucie własnej skuteczności 75
		4.3.2. Samoocena i perfekcjonizm 80
	4.4. Podsumowanie: rozwojowy schemat powiązań 84
Rozdział 5. Trema jako lęk społeczny 87
	5.1. Trema a lęk społeczny: podobieństwa i różnice 89
	5.2. Trema a inne zaburzenia kliniczne 91
	5.3. Wieloczynnikowe modele wyjaśniające występowanie tremy 94
		5.3.1. Teoria i model tremy Alberta LeBlanca 94
		5.3.2. Model tremy Iouli Papageorgi, Susan Hallam i Grahama Welcha 98
		5.3.3. Model tremy Dianny Kenny 101
	5.4. Podsumowanie: profilaktyka lęku scenicznego (tremy) 104
CZĘŚĆ IV. Trema z perspektywy psychologii emocji 105
Rozdział 6. Trema jako złożone zjawisko emocjonalne 107
	6.1. Emocje przedkoncertowe z perspektywy psychologii emocji 107
		6.1.1. Emocje przedkoncertowe – proste czy złożone? 107
		6.1.2. Dlaczego rozpoznawanie i precyzyjne nazywanie emocji jest tak ważne? 111
		6.1.3. Zanim powstanie emocja: przekonania na temat emocji a rodzaj doświadczanych stanów emocjonalnych 114
	6.2. Poszerzenie perspektywy: wyjście poza lęk 117
	6.3. Trema jako złożony stan emocjonalny: wnioski z badań własnych 120
		6.3.1. Różnorodność emocji przedkoncertowych 122
		6.3.2. Struktura emocji przedkoncertowych – profile emocjonalne 122
		6.3.3. Emocje przedkoncertowe: przyczyny i konsekwencje 125
		6.3.4. Wnioski z badań i implikacje praktyczne 126
	6.4. Optymalny stan koncertowy i optymalne emocje. Korzyści z ujmowania tremy jako złożonego stanu emocjonalnego 128
		6.4.1. Pozytywna interpretacja wzrostu pobudzenia 128
		6.4.2. Nazywanie i akceptacja różnorodnych emocji 129
		6.4.3. Integracja doświadczanych emocji – „moja trema” 135
	6.5. Podsumowanie: trema z perspektywy psychologii emocji 136
CZĘŚĆ V. Radzenie sobie z tremą – regulacja emocji przedkoncertowych 139
Rozdział 7. Radzenie sobie z tremą – zastosowanie teorii w praktyce 141
	7.1. Ryzykowne strategie radzenia sobie z tremą 145
		7.1.1. Beta-blokery 145
		7.1.2. Maratony ćwiczeniowe 148
	7.2. Adaptacyjne strategie radzenia sobie z tremą demobilizującą 155
		7.2.1. Procesy poznawcze: techniki zarządzania uwagą i myśleniem 158
		Uwaga 158
		Styl myślenia 162
		7.2.2. Reakcja emocjonalna: techniki regulacji pobudzenia 169
		7.2.3. Oswojenie się z sytuacją: techniki stopniowanej ekspozycji i wizualizacji 175
	7.3. Podsumowanie: plan psychologicznego przygotowania się do występu 180
Rozdział 8. Psychologiczne przygotowanie wykonawcy do występu publicznego 183
	8.1. Budowanie tożsamości artysty – poczucie sensu 184
	8.2. Wspierające środowisko – poczucie wspólnoty 189
	8.3. Rozwijanie umiejętności dbania o kondycję psychiczną i fizyczną – poczucie skuteczności 193
	8.4. Podsumowanie: dobrostan psychiczny muzyka 198
Bibliografia 201
Indeks rzeczowy 229
Indeks nazwisk 235
O Autorce 243

Inni Klienci oglądali również

49,50 zł 55,00 zł
Do koszyka

Społeczne uwarunkowania bezpieczeństwa. Cz.3 Wybrane zagadnienia psychologii i socjologii

Monografia składa się z trzech części o następujących tytułach: "Podmiotowe i przedmiotowe składowe bezpieczeństwa narodowego", "Dysfunkcje społeczne jako zagrożenie dla bezpieczeństwa społecznego", "Stres jako identyfikator cz...
17,01 zł 18,90 zł
Do koszyka

Toksyczna psychologia i psychiatria. Depresja a samobójstwo

Czy samobójca jest chory psychicznie? Jaka jest przyczyna samobójstw? Czy depresja istnieje czy też jest ekonomicznym oszustwem, wielką manipulacją? Czy antydepresanty pomagają czy też są wręcz szkodliwe? Na te, i wiele innych pytań odpow...
22,50 zł 25,00 zł
Do koszyka

Mity polskiego patriotyzmu w psychologii zbiorowej (Perspektywa historyczna i współczesna)

Źródeł polskiego patriotyzmu, podobnie jak i innych patriotyzmów narodowych w Europie, poszukuje się dziś w wieku XIX, który przyniósł wielką falę ruchów narodowowyzwoleńczych i rozwój myśli narodowej w dziełac...
20,79 zł 23,10 zł
Do koszyka

Problem psychologii w filozofii pokantowskiej

"Książka skupia się na próbach interpretacji filozofii Kanta w świetle psychologii. Najbardziej trafnie bowiem dwa najważniejsze kierunki interpretacji Kanta ujmuje w formie wątpliwości Leonard Nelson, który na początku wieku dwudzie...
62,30 zł 89,00 zł
Do koszyka

Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 5

Psychologia. Kluczowe koncepcje to pięć tomów solidnej wiedzy psychologicznej, podanej w niezwykle przystępny i przyjazny sposób. Nowe wydanie zostało zaktualizowane o wyniki badań z ostatnich lat oraz najbardziej aktualne zagadnienia. Po...
36,00 zł 40,00 zł
Do koszyka

Psychologia Pedagogie postu

 Zbiór tekstów zawartych w tej książce dotyczy problemów szeroko pojętej edukacji w sytuacji gwałtownych zmian jej kontekstów politycznych, kulturowych i gospodarczych po 1989 roku w Polsce. Okres ten bywa nazywany ...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!