0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Pobierz fragment
Wybierz format pliku:
Pobierz

Psychologia rozwoju człowieka

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2019

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Redakcja naukowa: Janusz Trempała

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    ePub mobi (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 139,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 83,40 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

97,30 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Psychologia rozwoju człowieka

Nowoczesny polski podręcznik psychologii rozwojowej pokazujący ewolucję dyscypliny, stan obecny i perspektywy przyszłych badań.

Książka prezentuje:

teoretyczne podstawy badań nad rozwojem pozwalające zrozumieć i wyjaśnić zmiany w zachowaniu człowieka w ciągu życia,
obecny stan dyscypliny, najnowsze koncepcje, problemy i wyniki badań, a także klasyczne badania i teorie, które wywarły istotny wpływ na kształt współczesnej psychologii rozwoju człowieka,
zagadnienia stosowanej psychologii rozwojowej, pokazujące zastosowania wiedzy o rozwoju w wybranych obszarach praktyki społecznej,
rozwiązania dydaktyczne niezwykle przydatne w samodzielnej pracy studenta: bloki rozszerzające, podsumowania rozdziałów, słowa kluczowe, zadania kontrolne, słownik pojęć, dodatkowe lektury.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia kliniczna i psychoterapia
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia rozwoju człowieka
  • Redakcja: Janusz Trempała
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-01-21508-8
  • ISBN druku: 978-83-01-16394-5
  • Liczba stron: 544
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
PRZEDMOWA XI
I. PODSTAWY PSYCHOLOGII ROZWOJU CZŁOWIEKA redakcja Janusz Trempała 1
1. KSZTAŁTOWANIE SIĘ NAUKOWEJ PSYCHOLOGII ROZWOJU CZŁOWIEKA Maria Kielar-Turska 3
	1.1. Poglądy na dziecko i dzieciństwo 3
		1.1.1. Obraz dzieciństwa w okresie średniowiecza 4
		1.1.2. Obraz dzieciństwa w okresie Oświecenia i Romantyzmu 5
		1.1.3. Obraz dzieciństwa w XIX wieku 6
		1.1.4. Obraz dzieciństwa w XX wieku 6
		1.1.5. Obraz dzieciństwa na początku XXI wieku 7
	1.2. Prekursorzy badań nad rozwojem 8
		1.2.1. Początki naukowych badań w XIX wieku 8
		1.2.2. Prace okresu międzywojennego 12
		1.2.3. Początki koncepcji rozwoju człowieka w ciągu życia 16
		1.2.4. Prekursorzy badań nad rozwojem w Polsce 18
	1.3. Krótka historia podstawowych dylematów w rozważaniach nad rozwojem 22
	1.4. Przedmiot, zadania i działy współczesnej psychologii rozwojowej 23
	1.5. Podsumowanie 26
2. NATURA ROZWOJU PSYCHICZNEGO Janusz Trempała 28
	2.1. Pojmowanie rozwoju 28
		2.1.1. Pojęcie rozwoju 28
		2.1.2. Cechy zmian rozwojowych 31
	2.2. mian rozwojowych 36
		2.2.1. Zmiany ontogenetyczne 36
		2.2.2. Czas i zakres występowania zmian 37
		2.2.3. Klasyfikacja uogólniająca 38
	2.3. Mikro- i makroskopowe modele przebiegu zmian rozwojowych 38
		2.3.1. Mikro- i makrorozwój 38
		2.3.2. Poziom makroskopowy 39
		2.3.3. Poziom mikroskopowy 40
	2.4. W kierunku ogólnego modelu przebiegu zmian rozwojowych 42
		2.4.1. Indywidualny charakter zmian rozwojowych 43
		2.4.2. Relacyjność zmian rozwojowych 45
	2.5. Podsumowanie 48
3. MECHANIZM ZMIANY ROZWOJOWEJ Janusz Trempała 50
	3.1. Natura a kultura 50
		3.1.1. Dziedziczenie i dojrzewanie 50
		3.1.2. Środowisko i nabywanie doświadczeń 53
	3.2. Geny a środowisko 58
		3.2.1. Odziedziczalność cech zachowania 58
		3.2.2. Geny a środowisko w ciągu życia ludzkiego 60
		3.2.3. Współdziałanie genów i środowiska w ciągu życia 61
	3.3. W kierunku ogólnego modelu wyjaśniania zmian rozwojowych 63
		3.3.1. Rozwój jako funkcja ogólnej sytuacji 63
		3.3.2. Rozwój jako funkcjonowanie w procesie zmian o charakterze adaptacyjnym 64
		3.3.3. Neorealizm w poszukiwaniu ogólnego modelu rozwoju 68
	3.4. Podsumowanie 69
4. TEORIE ROZWOJU PSYCHICZNEGO Hanna Liberska 71
	4.1. Klasyfikacje teorii rozwoju psychicznego 71
	4.2. Wybrane teorie i koncepcje rozwoju człowieka 72
		4.2.1. Teorie psychoanalityczne 72
		4.2.2. Teorie behawiorystyczne i uczenia się 80
		4.2.3. Teorie poznawcze 85
		4.2.4. Teorie etologiczne 95
		4.2.5. Podejście humanistyczne 102
		4.2.6. Podejście socjologiczne 104
		4.2.7. Podejście ekologiczne 105
		4.2.8. Podejście kontekstualno-dialektyczne 107
	4.3. Koncepcje rozwoju człowieka w polskiej literaturze psychologicznej 113
		4.3.1. Koncepcja strukturacji i restrukturacji doświadczenia Tyszkowej 113
		4.3.2. Koncepcja rozwoju aktywności Przetacznik‑Gierowskiej 115
		4.3.3. Koncepcja rozwoju w cyklu życia indywidualnego Niemczyńskiego 117
		4.3.4. Temporalny model rozwoju Trempały 119
		4.3.5. Funkcjonalna koncepcja rozwoju Porębskiej 120
		4.3.6. Biograficzna koncepcja rozwoju człowieka Pietrasińskiego 121
		4.3.7. Koncepcja osobowości rozwojowej Obuchowskiego 123
	4.4. Podsumowanie 125
5. BADANIE ROZWOJU PSYCHICZNEGO CZŁOWIEKA Janusz Trempała i Marian Olejnik 127
	5.1. Podejścia badawcze w psychologii rozwojowej 127
		5.1.1. Podejście skoncentrowane na zmiennych vs. na osobie 127
		5.1.2. Podejście statyczne vs. dynamiczne 129
		5.1.3. Paradygmat ilościowy vs. jakościowy 132
	5.2. Plany badań rozwojowych 133
		5.2.1. Ogólny Model Rozwoju Schaie’go 133
		5.2.2. Strategie tradycyjne 134
		5.2.3. Strategie sekwencyjne 136
	5.3. Analiza danych o rozwoju: analiza różnic, analiza korelacji, dopasowanie modeli 137
	5.4. Problemy etyczne w badaniach nad rozwojempsychicznym 140
	5.5. Podsumowanie 142
II. ROZWÓJ PSYCHICZNY CZŁOWIEKA W POSZCZEGÓLNYCH OKRESACH ŻYCIA redakcja Maria Kielar-Turska 145
6. Okres prenatalny Dorota Kornas-Biela 147
	6.1. Embrionalny okres życia 147
		6.1.1. Biologiczne warunki poczęcia 147
		6.1.2. Embrionalny rozwój człowieka 149
	6.2. Płodowy okres życia 153
		6.2.1. Rozwój fizyczny 153
		6.2.2. Rozwój motoryczny 157
		6.2.3. Rozwój zmysłów 159
		6.2.4. Dojrzewanie układu nerwowego 163
		6.2.5. Komunikacja prenatalna 166
		6.2.6. Wykrywanie nieprawidłowości w rozwoju dziecka 169
	6.3. Narodziny jako etap rozwojowy 169
	6.4. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie prenatalnym 170
7. Wczesne dzieciństwo Marta Białecka-Pikul 172
	7.1. Wiek niemowlęcy. Pierwszy rok życia 172
		7.1.1. Noworodek 172
		7.1.2. Rozwój psychomotoryczny niemowlęcia 174
		7.1.3. Rozwój społeczny niemowlęcia: poznanie społeczne, komunikacja, przywiązanie 183
		7.1.4. Rozwój emocjonalny, temperament i samoświadomość niemowląt 187
	7.2. Wiek poniemowlęcy. Drugi i trzeci rok życia 189
		7.2.1. Rozwój fizyczny i motoryczny 189
		7.2.2. Rozwój poznawczy 190
		7.2.3. Rozwój komunikacji i języka 192
		7.2.4. Rozwój społeczny i emocjonalny 194
		7.2.5. Rozwój pojęcia Ja, temperament i aktywność 196
	7.3. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie wczesnego dzieciństwa 200
8. ŚREDNIE DZIECIŃSTWO – WIEK PRZEDSZKOLNY Maria Kielar-Turska 202
	8.1. Rozwój fizyczny i motoryczny 202
	8.2. Rozwój poznawczy 204
		8.2.1. Sprawności percepcyjne 204
		8.2.2. Funkcje zarządzające 205
		8.2.3. Pamięć 206
		8.2.4. Myślenie 208
		8.2.5. Reprezentacja poznawcza 212
	8.3. Sprawności językowe i komunikacyjne 215
	8.4. Rozwój emocjonalny 219
	8.5. Rozwój społeczny 221
	8.6. Dziecięca moralność 223
	8.7. Osobowość dziecka 224
	8.8. Formy aktywności 226
	8.9. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie średniego dzieciństwa 229
9. PÓŹNE DZIECIŃSTWO – MŁODSZY WIEK SZKOLNY Anna Kołodziejczyk 234
	9.1. Rozwój fizyczny i motoryczny 235
		9.1.1. Rozwój fizyczny 235
		9.1.2. Sprawność motoryczna 235
	9.2. Rozwój poznawczy 235
		9.2.1. Rozwój myślenia logicznego 235
		9.2.2. Zmiany rozwojowe w przetwarzaniu informacji 236
		9.2.3. Obraz świata 240
	9.3. Sprawności językowe i komunikacyjne 242
		9.3.1. Świadomość językowa i rozumienie wypowiedzi 242
		9.3.2. Sprawności komunikacyjne 242
		9.3.3. Język pisany 243
	9.4. Rozwój społeczny i emocjonalny 245
		9.4.1. Rozwój percepcji społecznej 245
		9.4.2. Rozwój relacji z innymi 245
		9.4.3. Rozwój rozumienia i wyrażania emocji 247
	9.5. Rozwój moralny 249
	9.6. Osobowość 251
	9.7. Formy aktywności 253
	9.8. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie późnego dzieciństwa 254
10. DORASTANIE Anna Oleszkowicz i Alicja Senejko 259
	10.1. Rozwój biologiczny 259
		10.1.1. Rozwój fizyczny i motoryczny, czyli osiąganie wyglądu człowieka dorosłego 259
		10.1.2. Rozwój seksualny – ku zachowaniom intymnym 261
	10.2. Rozwój poznawczy 263
		10.2.1. Przejście w myśleniu od prymatu rzeczywistości do prymatu możliwości 263
		10.2.2. Rozwój świadomości: od świadomości praktycznej do autorefleksji 264
		10.2.3. Rozwój poznawczy a myślenierelatywistyczne w okresie dorastania 264
		10.2.4. Rozwój poznawczy w okresie dorastania z perspektywy teorii przetwarzania informacji 265
		10.2.5. Pamięć w okresie dorastania 266
	10.3. Rozwój emocjonalny 266
		10.3.1. Od chwiejności do stabilizacji uczuciowej 266
		10.3.2. Rozwój ku wyższej uczuciowości 268
	10.4. Rozwój osobowości 269
		10.4.1. Przejście od niespójnego i niestabilnego Ja do Ja zintegrowanego 269
		10.4.2. Rodzaje sytuacji trudnych doświadczanych przez współczesnych dorastających 270
		10.4.3. Tożsamość indywidualna jako najistotniejszy czynnik integrujący osobowość dorastających 271
		10.4.4. Rozwój tożsamości 273
	10.5. Rozwój moralny 274
		10.5.1. Przejście od heteronomii do autonomii moralnej 274
		10.5.2. motywacja zaangażowana w zachowanie etyczne 275
		10.5.3. Płeć oraz kulturowe uwarunkowania rozwoju moralnego dorastających 277
	10.6. Rozwój społeczny 277
		10.6.1. Zmiany w relacjach z rodzicami i rówieśnikami 277
		10.6.2. Odnajdywanie swojego miejsca w społeczeństwie 279
	10.7. Zachowanie młodzieży – przegląd wybranych zagadnień 280
		10.7.1. Zachowania pozytywne 280
		10.7.2. Zachowania negatywne 281
	10.8. Podstawowe formy aktywności 283
	10.9. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie dorastania 283
11. WCZESNA DOROSŁOŚĆ Ewa Gurba 287
	11.1. Wkraczanie w dorosłość 287
	11.2. Pojęcie „dorosłości” w rozumieniu młodzieży i badaczy 289
	11.3. Rozwój fizyczny 292
	11.4. Rozwój emocjonalny i społeczny 293
		11.4.1. Rozwój emocjonalny 293
		11.4.2. Związki intymne 294
		11.4.3. Małżeństwo i rodzina 295
		11.4.4. Aktywność zawodowa 297
	11.5. Rozwój poznawczy 298
		11.5.1. Perspektywa psychometryczna 298
		11.5.2. Perspektywa genetyczno‑epistemologiczna 299
	11.6. Rozwój moralny 303
	11.7. Osobowość młodego dorosłego, czyli o dojrzałości psychicznej 305
		11.7.1. Zmiany w strukturze Ja 305
		11.7.2. Zmiana i ciągłość w obrębie cech osobowości 306
		11.7.3. Rozwój tożsamości 308
	11.8. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości 309
12. ŚREDNIA DOROSŁOŚĆ Marian Olejnik 312
	12.1. Rozwój fizyczny 312
		12.1.1. Funkcje czuciowe 312
		12.1.2. Funkcje psychomotoryczne 313
		12.1.3. Ogólny stan zdrowia 313
	12.2. Rozwój poznawczy 314
		12.2.1. Inteligencja psychometryczna 314
		12.2.2. Prywatne teorie inteligencji 315
		12.2.3. Myślenie postformalne 316
		12.2.4. Wiedza „ekspertywna” 316
	12.3. Rozwój emocjonalny i społeczny 317
		12.3.1. Kryzys wieku średniego 317
		12.3.2. Rozwój uczestnictwa w pracy zawodowej 318
		12.3.3. Aktywność społeczna w rodzinie 319
	12.4. Rozwój osobowości 320
		12.4.1. Modele stabilności 320
		12.4.2. Modele wzrostu 322
	12.5. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie średniej dorosłości 323
13. PÓŹNA DOROSŁOŚĆ Maria Straś-Romanowska 326
	13.1. Wkraczanie w okres późnej dorosłości 326
	13.2. Biologiczny wymiar starzenia się 327
		13.2.1. Mechanizmy starzenia się 328
	13.3. Społeczny wymiar starzenia się 330
		13.3.1. Style funkcjonowania ludzi starszych 331
		13.3.2. Role społeczne w późnej dorosłości 331
	13.4. Starzenie się w wymiarze życia psychicznego 333
		13.4.1. Zmiany dotyczące funkcji poznawczych 333
		13.4.2. Starzenie się w wymiarze osobowości 337
		13.4.3. Mądrość człowieka starego 342
	13.5. Jakość życia w późnej dorosłości 344
	13.6. Kres życia – umieranie 345
	13.7. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie późnej dorosłości 347
III. STOSOWANA PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA: WYBRANE ZAGADNIENIA redakcja Adam Niemczyński i Maria Czerwińska-Jasiewicz  351
Wiedza o rozwoju człowieka w sferze edukacji 352
14. PRAWIDŁOWOŚCI ROZWOJU SFERY METAPOZNAWCZEJ W TEORII I PRAKTYCE NAUCZANIA Maria Ledzińska i Ewa Czerniawska 353
	14.1. Zmiany w świecie, zmiany w nauczaniu 353
	14.2. Psychologia poznawcza jako kontekst analiz 354
	14.3. Uczenie się w ujęciu poznawczym 355
	14.4. Metapoznanie 356
		14.4.1. Istota, struktura, rozwój 356
		14.4.2. Związki metapoznania ze sferą poznawczą 357
		14.4.3. Kontrola jako istotne ogniwo metapoznania 358
	14.5. Metapoznanie w praktyce nauczania 359
		14.5.1. Zasady nauczania z perspektywy poznawczej 359
		14.5.2. Etapy nauczania 361
	14.6. Podsumowanie 363
15. PRAKTYCZNE IMPLIKACJE WIEDZY O ROZWOJU SPOŁECZNO-MORALNYM Adam Niemczyński 364
	15.1. Użyteczność wiedzy o rozwoju społeczno‑moralnym 364
	15.2. badań nad rozwojem społeczno-moralnym 365
		15.2.1. Natywizm i charakter moralny 365
		15.2.2. Empiryzm i moralny hedonizm 367
	15.3. Psychologia poznawczo-rozwojowa i jej intencjonalizm moralny 368
	15.4. Strategia stosowania wiedzy o rozwoju społeczno‑moralnym 373
	15.5. Podsumowanie 376
16. ZARZĄDZANIE EDUKACJĄ WSPIERAJĄCĄ ROZWÓJ INDYWIDUALNY UCZNIÓW Jan Łuczyński 379
	16.1. Obszary edukacyjnego wspierania rozwoju 379
		16.1.1. Nabywanie wiedzy 380
		16.1.2. Orientacja w świecie wartości 381
		16.1.3. Rozwijanie umiejętności interpersonalnych 383
		16.1.4. Rozwijanie umiejętności funkcjonowania w świecie społecznym 387
		16.1.5. Rozwijanie zdolności samopoznania i kierowania własnym rozwojem 388
	16.2. Zarządzanie edukacyjne 390
	16.3. Podsumowanie 391
Wiedza o rozwoju człowieka w sferze opieki psychologicznej 393
17. PRAKTYCZNA WIEDZA O ROZWOJU ŻYCIA RODZINNEGO Ludwika Wojciechowska 395
	17.1. Rodzina: definicje i właściwości 395
	17.2. Teorie rozwoju rodziny 396
	17.3. Przemiany w życiu rodziny na tle rozwoju jej członków 402
	17.4. Natura zmian w rodzinie w ciągu życia 405
	17.5. Podsumowanie 405
18. WSPIERANIE MŁODZIEŻY W ZAKRESIE SAMOPOZNANIA, PLANOWANIA WŁASNEGO ŻYCIA ORAZ PODEJMOWANIA DECYZJI DOTYCZĄCYCH WŁASNEJ PRZYSZŁOŚCI Maria Czerwińska-Jasiewicz 40
	18.1. Samopoznanie i samookreślenie jako główne zadania rozwojowe okresu dorastania 407
		18.1.1. Samopoznanie w procesie kształtowania się tożsamości młodzieży 407
		18.1.2. „Wrastanie” w społeczeństwo dorosłych a określanie siebie i swojej przyszłości przez młodzież 408
		18.1.3. Rozwój orientacji przyszłościowej młodzieży a samopoznanie 408
		18.1.4. Tworzenie koncepcji dotyczącej własnego życia oraz jego projektu 410
	18.2. Planowanie własnej przyszłości przez młodzież w okresie dorastania 411
		18.2.1. Style życia preferowane przez młodzież 411
		18.2.2. Cele i plany życiowe młodzieży 412
	18.3. Decyzje młodzieży dotyczące własnej przyszłości 412
		18.3.1. Główne rodzaje decyzji życiowych młodzieży 412
		18.3.2. Decyzje życiowe w kontekście teorii decyzji 413
	18.4. Przygotowanie młodzieży do planowania własnego życia i podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości 414
		18.4.1. Podstawy teoretyczne oddziaływań 414
		18.4.2. Oddziaływania dotyczące planowania własnego życia i podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości przez młodzież 415
	18.5. Podsumowanie 416
19. WSPOMAGANIE FUNKCJONOWANIA LUDZI STARZEJĄCYCH SIĘ Ludmiła Zając-Lamparska 419
	19.1. Możliwości pomyślnego starzenia się 419
	19.2. Wspomaganie funkcjonowania poznawczego osób starzejących się 421
		19.2.1. Selektywna optymalizacja procesów poznawczych 421
		19.2.2. Kompensacja w obszarze procesów poznawczych 424
		19.2.3. Mądrość jako nowe jakościowo zjawisko w funkcjonowaniu poznawczym osób starzejących się 425
	19.3. Wspomaganie funkcjonowania osób starzejących się na poziomie osobowościowym – samoocena i tożsamość 426
		19.3.1. Selektywna optymalizacja i kompensacja w zakresie samooceny 426
		19.3.2. Nowe jakościowo zjawiska w obszarze tożsamości 428
	19.4. Podsumowanie 430
Zastosowania kliniczne wiedzy o rozwoju człowieka 432
20. WSPOMAGANIE ROZWOJU OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ Małgorzata Kościelska 433
	20.1. Postacie niepełnosprawności intelektualnej 434
	20.2. Geneza niepełnosprawności intelektualnej 434
		20.2.1. Wady genetyczne 434
		20.2.2. Uszkodzenia układu nerwowego 435
		20.2.3. Choroby somatyczne i defekty percepcyjne w powstawaniu niepełnosprawności 435
		20.2.4. inne formy patologii środowiska 436
		20.2.5. Trauma psychiczna 436
		20.2.6. Zaburzenia intrapsychiczne 436
		20.2.7. Procesy inwolucyjne 436
		20.2.8. Proces patologizacji rozwoju prowadzący do niepełnosprawności intelektualnej 436
	20.3. Ogólne zasady wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną 437
		20.3.1. Wspomaganie biofizyczne 437
		20.3.2. Wspomaganie środowiskowe 437
		20.3.3. Wspomaganie pedagogiczne 438
		20.3.4. Wspomaganie psychologiczne 438
		20.3.5. Wspomaganie ogólnospołeczne 439
	20.4. Wybrane problemy i potrzeby osób niepełnosprawnych intelektualnie w różnych fazach życia 439
		20.4.1. Okres przed narodzeniem 439
		20.4.2. Narodziny 440
		20.4.3. Dzieciństwo 440
		20.4.4. Okres szkolny 441
		20.4.5. W kierunku dorosłości 442
	20.5. Podsumowanie 444
21. WSPOMAGANIE OSÓB Z ZABURZENIAMI NALEŻĄCYMI DO AUTYSTYCZNEGO SPEKTRUM W PERSPEKTYWIE PSYCHOPATOLOGII ROZWOJOWEJ Ewa Pisula 446
	21.1. Charakterystyka osób z zaburzeniami należącymi do autystycznego spektrum 446
	21.2. Wspomaganie rozwoju dzieci z autyzmem 448
		21.2.1. Wczesne wykrywanie i wczesna interwencja 449
		21.2.2. Wspieranie rozwoju dziecka z autyzmem w wieku szkolnym 450
		21.2.3. Trudności szkolne dzieci z autyzmem 451
	21.3. Wspomaganie rozwoju młodzieży i dorosłych 452
		21.3.1. Problemy związane z dorastaniem 452
		21.3.2. Problemy rozwoju osób z autyzmem od dzieciństwa do dorosłości 453
	21.4. Podsumowanie 453
SŁOWNIK SŁÓW KLUCZOWYCH 455
LITERATURA CYTOWANA 461
INDEKS NAZWISK 514
INDEKS RZECZOWY 527
WYKAZ ŹRÓDEŁ ILUSTRACJI 536
O AUTORACH 537

Inni Klienci oglądali również

17,91 zł 19,90 zł
Do koszyka

Zielona inkluzja, czyli o relacji człowieka z przyrodą, outdoor education i leśnej bajce

"Zielona inkluzja…" powstała z potrzeby zwrócenia uwagi na relację współczesnego człowieka ze światem natury. To książka o konieczności włączenia się do natury/ wyjścia z deficytu natury, gdzie mowa jest o relacji, miejs...
19,80 zł 22,00 zł
Do koszyka

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii

Małe dziecko z niepełnosprawnością wzroku wymaga wyjątkowo staranniezorganizowanej opieki, ukierunkowanej przede wszystkim na pomoc w wypracowaniumechanizmów kompensujących braki sensoryczne oraz zapobieganiezakłóceniom ...
28,70 zł 41,00 zł
Do koszyka

Psychologia języka i komunikacji

Pierwsze wydanie Psychologii języka uzyskało w 2004 roku Nagrodę im. Władysława Witwickiego, przyznawaną przez Wydział I Nauk Społecznych Polskiej Akademii Nauk Rozważania tej książki koncentrują się na dwóch podstawowych funkcjach...
27,00 zł 30,00 zł
Do koszyka

Transport wodny śródlądowy w zrównoważonym rozwoju

Transport wodny śródlądowy spełnia oczekiwania związane z rozwojem zrównoważonym. Celem monografii jest przedstawienie w sposób uporządkowany i spójny tematycznie znaczenia transportu wodnego śródlądowego w procesie z...
72,00 zł 80,00 zł
Do koszyka

Efekty ekonomiczne realizacji strategii zrównoważonego rozwoju transportu w Unii Europejskiej

Współczesna cywilizacja światowa konfrontowana jest z wieloma problemami, takimi jak degradacja środowiska naturalnego, perspektywa wyczerpania surowców energetycznych czy też ubóstwo oraz znaczna dysproporcja w poziomie życia mies...
45,00 zł 50,00 zł
Do koszyka

Strategiczny wymiar modeli biznesu w zarządzaniu wartością przedsiębiorstw – kierunki rozwoju

Burzliwe otoczenie rynkowe oraz dynamika zmienności zachodzących we wszystkich obszarach zarządzania przedsiębiorstwem determinuje mechanizmy decydujące o istnieniu przedsiębiorstw, ich zwycięstwie bądźporażce. Jednocześnie złożoność proces&oacut...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!