Okiem operatora
Zbiór tekstów pięciu
operatorów o tajnikach sztuki operatorskiej:
1. „Lato miłości” – założenia koncepcji wizualnej filmu i kilka słów wstępu, Ryszard Lenczewski
2. Prawda w sztuce operatorskiej. Na przykładzie filmu „Prymas – Trzy lata z tysiąca”, Piotr Wojtowicz
3. O filmowaniu w scenografii wirtualnej, Jerzy Zieliński
4. Stereoskopia na proscenium, Michał Bukojemski
5. Zdjęcia w głębinie. Film dokumentalny „Pod ciśnieniem”, Jacek Szymczak
„Okiem operatora” jest publikacją, która zawiera kilka indywidualnych wypowiedzi wybitnych polskich autorów zdjęć filmowych, które na wybranych przykładach z ich dorobku są analizą metod pracy, którą przyjęli i wyczerpują zakres problemów począwszy od propozycji reżysera, poprzez wzajemne inspiracje, do finalnego rezultatu ekranowego, a także – co może jest najważniejsze – refleksje po czasie, nieraz po długim czasie.
Zbigniew Wichłacz, fragment wstępu
Publikacja dofinansowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Wstęp 7
Ryszard Lenczewski - „Lato miłości” – założenia koncepcji wizualnej filmu i kilka słów wstępu 11
Piotr Wojtowicz - Prawda w sztuce operatorskiej. Na przykładzie filmu „Prymas – Trzy lata z tysiąca” 47
Jerzy Zieliński - O filmowaniu w scenografii wirtualnej 61
Michał Bukojemski - Stereoscopia na proscenium 81
Jacek Szymczak - Zdjęcia w głębinie. Film dokumentalny „Pod ciśnieniem” 145