Inscenizacja filmowa. Podręcznik reżyserii. Część 1
"
Inscenizacja filmowa" jest przejrzyście napisanym podręcznikiem do reżyserii, nie tylko dla początkujących. Ogólna koncepcja podręcznika oparta jest na systemie nauki inscenizacji filmowej w Szkole Filmowej w Łodzi.
Publikacji Witolda Szymczyka wróżę wielkie powodzenie u studentów szkół filmowych oraz u innych ludzi zmierzających ku filmowi i mających potrzebę uporządkowania wiedzy warsztatowej. Inscenizacja filmowa to niezwykle rzetelne orpacowanie "oświetlające" film jako dzieło komplemetarne i wielopłaszczyznowe. Ta książka będzie jak latarka podczas nocnej wyprawy w góry, pomoże znaleźć drogę...
Jan Jakub Kolski
Słowo o inscenizacji 17
Właściwości kadru filmowego 19
Słowo o inscenizacji 26
Rozdział 1. Podstawowe pojęcia i zasady inscenizacji 33
Inscenizacja filmowa 36
Zmiany kątowe ustawień kamery 38
Rodzaje inscenizacji filmowej 44
Pozycje dla dwóch aktorów 54
Oś akcji 58
Orientacja planu 66
Zasada trójkąta. Kontrplan 68
Aktor w kadrze. Sektory kadru 76
Napięcie kierunkowe 80
Przypadki nieregularne w inscenizacji dwóch aktorów 83
Przypadek szczególny Kontrplany z udziałem lustra 86
Kontrplan wewnętrzny 89
Różnice wysokości spojrzeń 91
Waga spojrzenia i kontaktu 99
Rozdział 2. Spektakl filmowy w konstrukcji trzyaktowej 107
Przestrzeń sceny filmowej 110
Temat 116
Więcej niż ujęcie 122
Spektakl trzyaktowy 128
Akt pierwszy. Ekspozycja 136
Wybór bohatera 142
Punkt widzenia w opowiadaniu filmowym 147
Pierwszy punkt zwrotny 169
Akt drugi. Konfrontacja 175
Drugi punkt zwrotny 178
Zakończenie. Akt III 184
Film jako jedno ujęcie 193
Rozdział 3. Scena dialogowa z udziałem dwóch aktorów statycznych 197
Dialog 200
Inscenizacja sceny dialogowej 213
Przypadek 1. Aktorzy stoją twarzami do siebie 205
Przypadek 2. Aktorzy stoją obok siebie 210
Przypadek 3. Równoległe ustawienia kamery 213
Przypadek 4. Ujęcie przeciwstawne 214
Przypadek 5. Aktorzy ustawienie w kształcie litery „L” 215
Przypadek 6. Aktorzy stojący w układzie jeden za drugim 220
Rozdział 4. Sceny dialogowe z udziałem trzech aktorów statycznych 231
Przypadki regularne 234
Przypadki nieregularne 247
Rozdział 5. Inscenizacja czterech aktorów i grup statycznych 255
Inscenizacja według zmian linii zainteresowania 303
Aktorzy usadzeni „przypadkowo” 317
Inscenizacja statycznej sceny zbiorowej w narracji opisowej 320
Inscenizacja konfliktu (akcji psychologicznej) w statycznej scenie zbiorowej 322
Podsumowanie 325
Filmografia 337
Bibliografia 341