Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa
Publikacja to suma odczytań twórczości Hasa oraz jego ludzkiej i artystycznej osobowości. Dorobek Hasa analizują nie tylko
filmoznawcy, ale także filozof (Bogdan Banasiak), antropolog (Beata Lisowska) oraz uczniowie i przyjaciele (Janusz Kijowski, Robert Gliński, Grzegorz Kędzierski, Stefan Czyżewski, Edward Zajiček i Jadwiga Kukułczanka). O reżyserze piszą autorzy należący do wszystkich generacji polskiego filmoznawstwa, a są to m.in. Tadeusz Lubelski, Piotr Zwierzchowski, Natasza Korczarowska, Joanna Preizner, Marcin Maron.
Z kręgu niemieckojęzycznego dołączyła Margarete Wach, z francuskiego Anne Guérin-Castell. Razem to dwadzieścia trzy artykuły ilustrowane screenami z filmów rozmieszczone w ośmiu rozdziałach, które skupiają się na analizach i interpretacjach wybranych filmów Hasa.
Słowo wstępne 9
I. Wspomnienia, rozstania, pożegnania 11
Edward Zajiček, Wspólny pokój i inne wspomnienia o Wojciechu Hasie 13
Janusz Kijowski, Mój profesor i książę 25
Robert Gliński, Trudna sztuka kręcenia „hasówek” 32
Anne Guérin-Castell, Has i ja 34
II. Osioł grający na lirze 37
Jadwiga Kukułcznka, Spotkania z Wojciechem J. Hasem. Współpraca autorska nad moim scenariuszem „Osioł grający na lirze”, produkcja Niezwykłej podróży Baltazara Kobera, światowa dystrybucja jego filmów 39
Tadeusz Lubelski, Film o rozpadzie świata 54
III. Szyfry pamięci, szyfry historii 73
Piotr Zwierzchowski, Jak być kochaną i Szyfry – wojna, pamięć i kino polskie lat 60. 75
Natasza Korczarowska-Różycka, …byliśmy jak z oleodruku – jak ze starego, familijnego albumu umarła fotografia. Czy Szyfry Wojciecha Jerzego Hasa to Pornografia? 89
Elżbieta Ostrowska, Jak być kochaną – (nie)pamięć wojny 111
IV. Poszukiwania, inspiracje, ślady 135
Kamila Żyto, Pętla Wojciecha Jerzego Hasa. Polskie rekonfiguracje kina noir 137
Beata Lisowska, Oczekiwanie na nieuchronne. Organizacja czasu teraźniejszego w filmie Pętla Wojciecha Jerzego Hasa i Uniesie nas wiatr Abbasa Kiarostamiego 161
V. Ścieżki czasu, meandry wyobraźni 173
Margarete Wach, W labiryncie wieloznaczności: strategie i funkcje „niepewnej narracji” (unrealiable narration) w Rękopisie znalezionym w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa 175
Anne Guérin-Castell, Gry z widzem w filmie Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa 201
Katarzyna Citko, Rękopis znaleziony w Saragossie jako ogród o rozwidlających się ścieżkach 216
Małgorzata Jakubowska, Okno-oko. Obsesyjna figura w filmach Hasa 232
Aleksandra Zagórska, Pod znakiem Saturna – rzecz o “atrakcyjnym pesymizmie” w filmach Wojciecha Jerzego Hasa 249
Joanna Spalińska-Mazur, Symptomatyczna funkcja interwałów czasowych w filmach Pętla, Jak być kochaną oraz Szyfry Wojciecha Jerzego Hasa 282
VI. Między księgą a tekstem 305
Joanna Preizner, (Nie)przetrwać w zapętlonym świecie – Hłaski i Hasa studium samotności 307
Bogdan Banasiak, W blasku Księgi (Has – Schulz) 321
Marcin Maron, Filmowy świat Hasa - czas, obraz, tekst 336
VII. Ujęcia, kadry, format, kolor 343
Stefan Czyżewski, Powroty do archiwum – Sanatorium pod Klepsydrą jako widowisko 345
Grzegorz Kędzierski, Opis filmu Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany. Czas i przestrzeń obrazu 364
Osioł grający na lirze – dni Hasa 20-22 październik 2010 (fotograficzne wspomnienie)