0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Ocena systemu awansu zawodowego nauczycieli w Polsce

(eBook)

Studium empiryczne

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2013

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Seria / cykl: Badanie edukacji

  • Autor: Anna Wiłkomirska, Anna Zielińska

  • Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 16,70 zł
Najniższa cena z 30 dni: 10,80 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

15,03 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Ocena systemu awansu zawodowego nauczycieli w Polsce

W książce przedstawiono wyniki pierwszego rzetelnego i obszernego problemowo badania funkcjonowania systemu awansu zawodowego nauczycieli. Zagadnienia związane z awansem zbadano, stosując metody ilościowe i jakościowe. Przeprowadzono badania ankietowe wśród nauczycieli i dyrektorów szkół, wywiady z przedstawicielami organów prowadzących, kuratoriów, ekspertami komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych, wywiady zbiorowe z wybranymi grupami nauczycieli. Analizie poddano rozwiązania prawne dotyczące awansu zawodowego nauczycieli: nowelizacje przepisów prawnych oraz ich konsekwencje dla nauczycieli i jakości pracy szkół. Przeprowadzono także studia przypadków szkół, żeby poznać praktyczne zastosowanie obowiązujących rozwiązań w zróżnicowanych społecznie, demograficznie i pedagogicznie środowiskach edukacyjnych.

Autorki podjęły próbę zweryfikowania zalet i wad systemu, jego znaczenia dla podnoszenia kwalifikacji nauczycieli i poprawienia jakości pracy szkoły oraz przedstawiły propozycje zmian. Na problematykę awansowania i promowania nauczycieli starały się spojrzeć możliwie szeroko, uwzględniając perspektywę wszystkich uczestników tego procesu.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-235-1825-9
  • ISBN druku: 978-83-235-1173-1
  • Liczba stron: 170
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp     9

ROZDZIAŁ 1. Założenia projektu     13

ROZDZIAŁ 2. Profesjonalizacja zawodu nauczyciela w Polsce – wprowadzenie nowego systemu awansu zawodowego i pierwsze oceny     19

ROZDZIAŁ 3. System awansu zawodowego – analiza pedagogiczno-prawna przyjętych rozwiązań     33

3.1. Próby reformowania systemu awansu zawodowego     46

ROZDZIAŁ 4. System rozwoju zawodowego nauczycieli – analiza opinii nauczycieli i dyrektorów szkół. Badanie ankietowe     51

4.1. Opis próby badanych     51
4.2. Procedura badania     54
4.3. Najważniejsze wyniki badania ankietowego     54
4.3.1. Motywy podejmowania awansu     54
4.3.2. Ocena awansu zawodowego     55
4.3.3. Wybrane uwarunkowania ogólnej oceny systemu awansu zawodowego nauczycieli     59
4.3.4. Ocena trafności wymagań awansu zawodowego nauczycieli     65
4.3.5. Awans a jakość pracy szkoły     73
4.3.6. Nabywanie kwalifikacji w miejscu pracy     76
4.3.7. Doskonalenie zawodowe nauczycieli     78
4.3.8. Ocena roli dyrektora i innych podmiotów w procesie awansu zawodowego nauczycieli     82
4.3.9. Rozwój zawodowy a poczucie satysfakcji zawodowej     86
4.3.10. Zmiany w systemie awansu zawodowego     88

ROZDZIAŁ 5. Badanie sondażowe techniką wywiadów zbiorowych     90

5.1. Opis próby     90
5.2. Scenariusz wywiadu zbiorowego i procedura     90
5.3. Wyniki wywiadów zbiorowych     91
5.3.1. Nabywanie kompetencji w miejscu pracy     91
5.3.2. Związek między systemem awansu zawodowego nauczycieli a jakością pracy     95
5.3.3. Ocena i modyfikacje systemu awansu     99

ROZDZIAŁ 6. Ocena systemu awansu zawodowego nauczycieli przez ekspertów, liderów i kuratorów     105

6.1. Perspektywa ekspertów komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych     105
6.1.1. Ocena mocnych i słabych stron systemu awansu     105
6.1.2. Ocena wymagań stawianych nauczycielom     108
6.1.3. Ocena przygotowania przez uczelnię     111
6.1.4. Ocena przygotowania nauczyciela w miejscu pracy     112
6.1.5. Ocena przygotowania nauczycieli na kursach i szkoleniach     112
6.1.6. Postulowane zmiany w systemie awansu     113
6.2. Perspektywa przedstawicieli organów prowadzących     114
6.2.1. Ocena słabych i mocnych stron systemu awansu     114
6.2.2. Ocena pracy dyrektora     117
6.2.3. Ocena znaczenia awansu dla poprawy jakości pracy szkoły     117
6.2.4. Ocena przygotowania nauczycieli na uczelniach, w miejscu pracy, przez szkolenia     118
6.2.5. Ocena możliwości rezygnacji z wymogów biurokratycznych systemu awansu     119
6.2.6. Ocena współpracy z innymi podmiotami w procedurze awansu     119
6.2.7. Postulowane zmiany     119
6.3. Perspektywa organu sprawującego nadzór pedagogiczny     120
6.3.1. Ocena mocnych i słabych stron systemu awansu     120
6.3.2. Wymagania awansu a doskonalenie zawodowe nauczycieli i poprawa jakości pracy szkoły     121
6.3.3. Ocena pracy komisji i możliwości rezygnacji z wymogów biurokratycznych     122
6.3.4. Ocena przygotowania przyszłych nauczycieli przez szkoły wyższe i w miejscu pracy     122
6.3.5. Postulowane zmiany     123
6.4. Ocena reform oświatowych po 2000 roku przez zewnętrzne podmioty     125

ROZDZIAŁ 7. Analiza studiów przypadków szkół     132

7.1. Analiza planowanych zadań na podstawie planów rozwoju nauczycieli     132
7.2. Analiza zrealizowanych zadań na podstawie sprawozdań z realizacji stażu na stopień awansu zawodowego     133
7.3. Analiza i ocena stopnia wykorzystania zadań i celów z programu wychowawczego i programu profilaktyki     134
7.4. Opinie dyrektorów z badanych przypadków szkół o systemie awansu     136
7.5. Opinie nauczycieli z badanych przypadków szkół o systemie awansu     138
7.6. Korzyści z systemu awansu     140

ROZDZIAŁ 8. Odpowiedź na pytania badawcze i rekomendacje     143

8.1. Czy i w jakim zakresie system awansu zawodowego w Polsce motywuje nauczycieli do rozwoju zawodowego?     143
8.2. Czy i w jakim zakresie system awansu zawodowego zapewnia rozwój kwalifikacji i kompetencji zawodowych nauczycieli?     144
8.3. Jaki jest związek między zdobywaniem stopni awansu zawodowego przez nauczycieli i samymi procedurami awansu a jakością wypełniania przez szkołę zadań wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych?     145
8.4. Jak jest oceniane przez nauczycieli wypełnianie zadań stawianych przez system awansu zawodowego dyrektorom szkół, organom prowadzącym szkoły i organom sprawującym nadzór pedagogiczny?     146
8.5. Jaki jest udział organów społecznych szkoły w osiąganiu przez nauczycieli stopni rozwoju zawodowego?     147
8.6. Czy i w jaki sposób system awansu wpływa na osiąganie przez nauczycieli satysfakcji zawodowej?     148
8.7. Jakie są korzyści i braki systemu awansu zawodowego w ocenie dyrektorów szkół i lokalnych władz oświatowych?     148
8.8. Jakie zmiany w systemie awansu zawodowego nauczycieli należy wprowadzić?     150
8.9. Rekomendacje     152

Aneks     155
Bibliografia     161
Posłowie     164
Spis ilustracji     165

Inni Klienci oglądali również

72,00 zł 80,00 zł
Do koszyka

Walec wojny w południowej Polsce 1944-1945

Praca „Walec wojny w południowej Polsce 1944-1945” poświęcona jest działaniom wojennym toczonym przez 1 Front Ukraiński przeciwko niemieckiej Grupie Armii „Północna Ukraina”, a później Grupie Armii „A” ...
20,61 zł 22,90 zł
Do koszyka

Husarskie skrzydła - Zdarzyło się w Polsce

Husarskie skrzydła – 10 opowiadań z czasów Rzeczypospolitej szlacheckiej to trzecia książka z serii „Zdarzyło się w Polsce”. W pięciu tomach współcześni autorzy książek dla dzieci i młodzieży, pasjonaci historii, ukazali...
99,00 zł 110,00 zł
Do koszyka

Administracja ochrony zdrowia w Polsce – między świadczeniem a reglamentacją

Książka prezentuje rolę i zakres administracji publicznej w sektorze ochrony zdrowia w Polsce. W opracowaniu omówiono tematy takie jak prywatyzacja ochrony zdrowia i odpłatność świadczeń zdrowotnych. Przedstawiono również zagadnienia dot...
15,03 zł 16,70 zł
Do koszyka

Hip-hop w Polsce

W niniejszej publikacji ukazano znaczenie kultury hip-hopowej dla kultury popularnej w Polsce oraz opisano reguły i konteksty hip-hopu oraz sposoby ich badania naukowego. Autorzy, reprezentujący różne dyscypliny naukowe (socjologia, antropologia...
30,60 zł 34,00 zł
Do koszyka

Przewodnik po Polsce z filozofią w tle. Tom III: Górny Śląsk

Tajemniczy Górny Śląsk, inny niż zazwyczaj.Górny Śląsk to nie tylko kopalnie i huty, lecz także fascynujące historie oraz zabytki warte podróży. Przewodnik ten zaprowadzi Cię do miejsc, z których pochodzili pisar...
34,20 zł 38,00 zł
Do koszyka

Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela

Niniejsze opracowanie ma służyć pomocą nauczycielom w ich pracy diagnostycznej i terapeutycznej.Część I zatytułowana Diagnoza i terapia uczniów – wybrane zagadnienia ma na celu przybliżenie nauczycielom treści związanych z najczęście...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!