Jak kupujesz różne rzeczy? Na przykład mleko. Chodzi Ci o coś, co można po prostu wlać do kawy czy miski z porannymi płatkami zbożowymi. Ale kiedy stoisz przed półką w sklepie, na której jest dziesięć rodzajów mleka, które wybierzesz? Co dzieje się w Twojej głowie moment przed tym, zanim sięgniesz po któryś z kartonów lub butelek? Kiedy masz do wyboru dziesięć produktów, które są de facto tym samym (jedno mleko nie różni się od innego), kosztują mniej więcej tyle samo i są tak samo dostępne (w końcu wszystkie stoją przed Tobą na półce), przestajesz myśleć o samym produkcie, a zaczynasz rozważać jego historię. Reklamodawcy dawno to zauważyli i zamiast namawiać Cię, byś kupił mleko, opowiadają o tym, jak szczęśliwe są krowy, które je dają.
Historie są jednym z najpotężniejszych narzędzi, jakie posiadamy. Mózg jest zaprojektowany tak, by reagować na opowieści. Baśnie, legendy i plotki kształtują nas od zarania dziejów. Reklamy, programy telewizyjne, książki i filmy – sprzedają się tak dobrze, bo oddziałują na nasze emocje w sposób, z jakiego nie do końca zdajemy sobie sprawę.
Książka ta zabierze Cię w fascynującą podróż do świata opowieści. Dowiesz się, dlaczego historie mają taki wpływ na Ciebie i innych ludzi. Skąd się wzięły? Czemu służą? Kiedy działają lepiej, a kiedy gorzej? Dowiesz się także, jak konstruować takie, które działają najlepiej. Wspólnie odkryjemy kod, dzięki któremu sam będziesz mógł sam takie opowieści tworzyć.
Czy ta książka jest dla Ciebie? Tak!
• Jeśli zajmujesz się promocją, reklamą, marketingiem, znajdziesz w niej konkretne wskazówki wspierające komunikację różnych działań.
• Jeśli pracujesz z grupami, jesteś trenerem, nauczycielem, znajdziesz inspirację, jak przekazywać skutecznie treści.
• Jeśli występujesz często w roli prelegenta, znajdziesz podpowiedź, w jaki sposób przygotować wystąpienie, aby wszyscy Cię słuchali.
To co, gotowy na podróż? Zapnij pasy, bo zaczyna się… od końca świata.
Paweł Tkaczyk – jak sam twierdzi – zarabia na życie opowiadaniem historii. Czasem opisuje je w książkach, jego „Zakamarki marki” zdobyły tytuł Marketingowej Książki Roku. Innym razem opowiada historie porywając tłumy – jego wystąpień można posłuchać na największych polskich i zagranicznych konferencjach. Onet wymienił go jako jedną z 50 czołowych osobowości polskiego internetu. Jednak najczęściej pomaga swoim klientom opowiadać ich historie – od 2000 roku prowadzi firmę, która zajmuje się budowaniem silnych marek.
Wstęp 7 Trzeci rodzaj rozmowy – opowieść 7 1. Koniec świata 9 2. Potwory i ludzie 13 3. Czym są emocje? 19 4. Zacznij od… stereotypu 22 5. Waluta społeczna 25 6. Za co zwolnisz… klienta? 28 7. Iskra opowieści 31 8. Napęd 34 9. Pewnego dnia… 39 10. Jedna baba drugiej babie… 42 11. Ramki i klej 46 12. Zanim Czerwony Kapturek dostała swoje imię 51 13. Pętla i nieuniknione – emocje w opowieści 57 14. Perypetie i anagnorisis 64 15. Arystoteles 69 16. Inny świat 75 17. Schemat bajki i wędrówki po schematach 77 18. Przemiana 83 19. Szablony, czyli dlaczego kura przeszła przez ulicę? 88 20. Etos. Zaginione arcydzieła 107 21. Patos. Emocje i słowa 113 22. Logos. Rdzeń opowieści 122 23. Sprzedam alfę romeo, czyli o wartości snobizmu 127 24. Medium. Relacja z odbiorcą 132 25. Ojciec Mateusz i formaty opowieści 137 26. Puste słowa 143 27. Klątwa wiedzy, czyli co wiesz o narzędziach chirurgicznych 149 28. Proces 153 29. Opowieść o dwóch krzywych 159