0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Narracja i jej zaburzenia w otępieniu alzheimerowskim

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Lublin, 2015

  • Autor: Aneta Domagała

  • Wydawca: UMCS

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 54,60 zł
49,14 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Narracja i jej zaburzenia w otępieniu alzheimerowskim

Swoją rozprawą habilitacyjną A. Domagała udowodniła, że jest nie tylko znakomitą badaczką, ale także osobą niezwykle empatyczną, zwracającą uwagę na podmiotowość pacjenta [...]. Jej monografia wyznacza nowe drogi badawcze w poznawaniu problemów lingwistycznych osób z otępieniem alzheimerowskim i z pewnością będzie podstawowym punktem odniesienia w dalszych badaniach tej skomplikowanej problematyki. [...] Nie do przecenienia są także walory praktyczne recenzowanej pracy. Opracowana przez autorkę "Skala pewności narracyjnych" może być znakomitym narzędziem logopedycznym do diagnozowania zaburzeń mowy u pacjentów z otępieniem oraz wyznaczania optymalnych sposobów postępowania postdiagnostycznego w odniesieniu zarówno do terapii bezpośredniej, jak i pośredniej. [...] Będzie ona bez wątpienia podstawową lekturą dla logopedów chcących specjalizować się z zakresu rodzącej się właśnie gerontologopedii. Zainteresują się nią zapewne także neurolodzy, neuropsycholodzy i inni specjaliści, którzy w kręgu swoich zainteresowań umieszczają osoby z otępieniem, nie tylko alzheimerowskim.
Z recenzji profesora Uniwersytetu Gdańskiego dra hab. Stanisława Milewskiego

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja »
    3. Logopedia
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7784-614-8
  • ISBN druku: 978-83-7784-614-8
  • Liczba stron: 575
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp    11
Rozdział I Otępienie alzheimerowskie w perspektywie logopedycznej    17
1. Otępienie    17
	1.1. Terminologia    17
	1.2. Definiowanie    21
		1.2.1. Na gruncie nauk medycznych    21
		1.2.2. Na gruncie neuropsychologii    29
		1.2.3. W perspektywie logopedycznej    36
2. Choroba Alzheimera jako przyczyna otępienia    44
	2.1. W perspektywie historycznej    44
	2.2. Koncepcje i ustalenia współczesne    50
		2.2.1. Defi nicja. Postaci choroby Alzheimera    50
		2.2.2. Epidemiologia, czynniki ryzyka i czynniki protekcyjne    52
		2.2.3. Neurodegeneracja w chorobie Alzheimera    58
			2.2.3.1. Etiopatogeneza    58
			2.2.3.2. Neuropatologia    60
			2.2.3.3. Stadia przebiegu choroby    63
3. Charakterystyka otępienia alzheimerowskiego    68
	3.1. Kryteria kliniczne otępienia alzheimerowskiego    68
	3.2. Obraz kliniczny otępienia alzheimerowskiego. Dynamika zaburzeń, fazy otępienia    72
4. Charakterystyka zaburzeń mowy w otępieniu alzheimerowskim    82
	4.1. Zaburzenia mowy w otępieniu alzheimerowskim – terminologia i ujęcia koncepcyjne    82
	4.2. Symptomatologia zaburzeń mowy w ujęciu stadialnym    89
		4.2.1. Mowa osób z otępieniem alzheimerowskim w fazie łagodnej    89
		4.2.2. Mowa osób z otępieniem alzheimerowskim w fazie umiarkowanej    100
		4.2.3. Rozpad mowy jako ostateczny rezultat procesu otępiennego 102
Rozdział II Sprawności narracyjne w diagnozie logopedycznej w warunkach otępienia    105
1. Zachowania językowe w otępieniu alzheimerowskim    105
2. Narracja – ujęcia koncepcyjne    107
3. Strukturyzacja wypowiedzi    113
	3.1. Poziomy strukturyzacji wypowiedzi    113
	3.2. Struktura wypowiedzi determinowanych gatunkowo    116
		3.2.1. Opowiadanie i jego struktura    116
		3.2.2. Opis i jego struktura    119
Rozdział III Metodologia badań własnych    127
1. Problematyka i cele badań    127
2. Procedura badania. Etapy postępowania badawczego    130
3. Skala sprawności narracyjnych    132
4. Przebieg badań empirycznych    135
5. Charakterystyka badanej populacji    139
6. Opis materiału empirycznego    144
Rozdział IV Wypowiedź w otępieniu alzheimerowskim. Ocena językowych sprawności systemowych    149
1. Sprawności leksykalne    149
	1.1. Sprawności leksykalne. Wyniki ogólne    149
		1.1.1. Rejestr trudności leksykalnych. Charakterystyka zjawisk    149
		1.1.2. Wyniki analizy ilościowej    207
	1.2. Sprawności leksykalne w populacji osób w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy
porównawczej    212
	1.3. Sprawności leksykalne w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej    217
2. Sprawności fleksyjne. Wyniki ogólne i analiza porównawcza międzygrupowa    222
	2.1. Charakterystyka trudności    222
	2.2. Wyniki analizy ilościowej    228
3. Podsumowanie i wnioski    229
Rozdział V Sprawności narracyjne – na poziomie makrostruktury oraz superstruktury wypowiedzi    237
1. Konstruowanie wypowiedzi na temat osób – ocena sprawności pacjentów    237
	1.1. Rejestr normatywnych i niepożądanych zachowań językowych. Charakterystyka jakościowa i ilościowa zjawisk – wyniki ogólne    237
		1.1.1. Określanie tematu wypowiedzi    237
		1.1.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi    239
		1.1.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym    266
	1.2. Konstruowanie wypowiedzi na temat osób – ocena sprawności pacjentów w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy porównawczej    276
		1.2.1. Określanie tematu wypowiedzi    276
		1.2.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi    277
		1.2.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym    283
	1.3. Konstruowanie wypowiedzi na temat osób – ocena sprawności w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej    285
		1.3.1. Określanie tematu wypowiedzi    285
		1.3.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi    286
		1.3.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym    292
	1.4. Konstruowanie wypowiedzi na temat osób – podsumowanie i wnioski    293
2. Konstruowanie wypowiedzi na temat miejsca – ocena sprawności pacjentów    299
	2.1. Rejestr normatywnych i niepożądanych zachowań językowych. Charakterystyka jakościowa i ilościowa zjawisk – wyniki ogólne    299
		2.1.1. Określanie tematu wypowiedzi    299
		2.1.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi    301
		2.1.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym    322
	2.2. Konstruowanie wypowiedzi na temat miejsca – ocena sprawności pacjentów w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy porównawczej    330
		2.2.1. Określanie tematu wypowiedzi    330
		2.2.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi    331
		2.2.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym    336
	2.3. Konstruowanie wypowiedzi na temat miejsca – ocena sprawności w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej    338
		2.3.1. Określanie tematu wypowiedzi    338
		2.3.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi    339
		2.3.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym    343
	2.4. Konstruowanie wypowiedzi na temat miejsca – podsumowanie i wnioski    345
3. Konstruowanie wypowiedzi na temat sytuacji – ocena sprawności pacjentów    350
	3.1. Rejestr normatywnych i niepożądanych zachowań językowych. Charakterystyka jakościowa i ilościowa zjawisk – wyniki ogólne    351
		3.1.1. Określanie tematu wypowiedzi    351
		3.1.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi    353
		3.1.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym    373
	3.2. Konstruowanie wypowiedzi na temat sytuacji – ocena sprawności pacjentów w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy porównawczej    380
		3.2.1. Określanie tematu wypowiedzi    380
		3.2.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi    380
		3.2.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym    386
	3.3. Konstruowanie wypowiedzi na temat sytuacji – ocena sprawności w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej    388
		3.3.1. Określanie tematu wypowiedzi    388
		3.3.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi    389
		3.3.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym    394
	3.4. Konstruowanie wypowiedzi na temat sytuacji – podsumowanie i wnioski    396
4. Konstruowanie wypowiedzi na temat zdarzeń – ocena sprawności pacjentów    401
	4.1. Rejestr trudności doświadczanych przez pacjentów. Charakterystyka jakościowa oraz ilościowa zjawisk – wyniki ogólne    401
	4.2. Konstruowanie wypowiedzi na temat zdarzeń – ocena sprawności pacjentów w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy porównawczej    420
	4.3. Konstruowanie wypowiedzi na temat zdarzeń – ocena sprawności w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej    421
	4.4. Konstruowanie wypowiedzi na temat zdarzeń – podsumowanie i wnioski    423
	4.5. Sprawności narracyjne – na poziomie makrostruktury oraz superstruktury wypowiedzi. Podsumowanie i wskazania    426
Rozdział VI Z perspektywy pacjenta. Samoocena zachowań językowych    431
1. Samoocena wypowiedzi    432
	1.1. Samoocena wypowiedzi. Wyniki ogólne    432
	1.2. Samoocena wypowiedzi w populacji osób w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy porównawczej    439
	1.3. Samoocena wypowiedzi w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej    441
2. Samoocena mowy    444
	2.1. Samoocena mowy. Wyniki ogólne    444
	2.2. Samoocena mowy w populacji osób w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy porównawczej    453
	2.3. Samoocena mowy w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej    455
3. Samoocena wypowiedzi a samoocena mowy. Wyniki ogólne i analiza porównawcza międzygrupowa    457
4. Uwarunkowania trudności – z perspektywy osób badanych    462
5. Podsumowanie i wnioski    471
Rozdział VII Interakcja w sytuacji badania. Ocena zachowania pacjenta    479
1. Funkcjonowanie w relacji: osoba badana – osoba badająca    480
	1.1. Funkcjonowanie w relacji: osoba badana – osoba badająca. Wyniki ogólne    480
	1.2. Funkcjonowanie w relacji: osoba badana – osoba badająca. Wyniki analizy porównawczej dla populacji osób w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia    491
	1.3. Funkcjonowanie w relacji: osoba badana – osoba badająca. Wyniki analizy porównawczej dla populacji kobiet
oraz populacji mężczyzn    493
2. Realizacja procedury badania    496
	2.1. Realizacja procedury badania. Wyniki ogólne    496
	2.2. Realizacja procedury badania. Wyniki analizy porównawczej dla populacji osób w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia    506
	2.3. Realizacja procedury badania. Wyniki analizy porównawczej dla populacji kobiet oraz populacji mężczyzn    510
3. Całościowa ocena zachowania pacjenta w sytuacji badania. Wyniki ogólne i analiza porównawcza międzygrupowa    515
4. Zasadnicze problemy w kontakcie z pacjentem    520
5. Podsumowanie i wnioski    522
Zakończenie    531
Bibliografia    535
Spis tabel    557
Spis wykresów   563
Wykaz skrótów    567
Summary    569

Inni Klienci oglądali również

20,21 zł 22,45 zł
Do koszyka

Zaburzenia sprawności leksykalno-semantycznej w otępieniu alzheimerowskim na tle starzenia się fizjologicznego

Głównym celem monografii jest ocena sprawności leksykalno-semantycznej oraz analiza językowych strategii zastępczych występujących w przypadku deficytów leksykalno-semantycznych u osób w różnych fazach rozwojowych otępienia ...
22,50 zł 25,00 zł
Do koszyka

Oblicza ojcostwa. Studium narracji ojców dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

Globalne zmiany na świecie sprawiają, że modyfikowane są nie tylko społeczne oczekiwania, lecz także konstrukty pojęciowe związane z rolami społecznymi i indywidualnymi. Wpływa to na redefinicję ojcostwa, roli ojca w rodzinie, stawianych mu wymagań spo...
32,40 zł 36,00 zł
Do koszyka

Dzieci z zaburzeniami łączonymi Trudne ścieżki rozwoju

Problematyka publikacji porusza zagadnienie współwystępowania zaburzeń rozwojowych u dzieci. Tematyka ta, coraz częściej staje się przedmiotem zainteresowań wielu badaczy, diagnostów i terapeutów, tym bardziej, iż w praktyce klinic...
15,12 zł 16,80 zł
Do koszyka

Wielkie Problemy Geriatryczne, t. 2. Zaburzenia stanu odżywienia u osób w starszym wieku diagnostyka i postępowanie terapeutyczne

Aktualnie można zaobserwować zjawisko starzenia się społeczeństwa i problem ten dotyczy lub będzie dotyczyć potencjalnie znacznej części populacji. Zaburzenia stanu odżywienia u osób w starszym wieku są niezwykle istotnym, a często lekceważonym ...
9,00 zł 10,00 zł
Do koszyka

Zaburzenia ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawność intelektualna. Aktualne wyzwania i propozycje wsparcia

Monografia stanowi próbę wyjaśnienia złożoności funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną, zawiera ciekawe wyzwania i propozycje dotyczące działań terapeutycznych i pomocowych. Stanowi cenne źró...
12,29 zł 13,65 zł
Do koszyka

Zaburzenia barwnikowe skóry – przyczyny, leczenie i profilaktyka

Zaburzenia barwnikowe skóry są dość powszechnie występującym problemem dermatologiczno-kosmetycznym związanym ze zmniejszonym (hipopigmentacje) lub zwiększonym (hiperpigmentacje) poziomem pigmentu w skórze. Wyjaśnienie i zrozumienie podło...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!