Kultura zabawy
Jednym z najważniejszych wyróżników aktualnej, kulturowej ponowoczesności jest zabawa, gra,
rozrywka. Wzrastające znaczenie tzw. przemysłu rozrywkowego, tabloidyzacja, rozwój marketingu doznań – zjawiska symptomatyczne dla ostatnich dziesięcioleci sprawiają, że w chaosie uprzyjemniania życia ginie gdzieś sama zabawa. Czy tak naprawdę w dzisiejszej kulturze mamy jeszcze do czynienia z zabawą? Czy bawimy się czy też szukamy rozrywki? Gdzie przebiega cienka linia między tym, co jest zabawą a co nią nie jest? Te pytania stały się punktem wyjścia do powstania niniejszego tomu. Zawarte w nim teksty, prezentując fenomen różnych form zabawy w kulturze współczesnej, zmagają się z pytaniami, które wyrażają troskę o egzystencję, człowieczeństwo, a wreszcie, sens życia. Pod banalnymi z pozoru pytaniami o rolę związanych z zabawą form aktywności kulturowej kryje się odwieczne dążenie człowieka do zrozumienia sensu swojego istnienia w świecie.
Magdalena Banaszkiewicz, Zabawa – i co z tego wynika? 7
Tadeusz Paleczny, Transgresyjne formy zabawy w świecie ponowoczesnym 19
Ryszard Kantor, Kultura konsumpcji zabawy. Kilka refleksji 39
Paweł Cieślarek, Tyrania przyjemności. Współczesna kultura w niewoli rozrywki 55
Krzysztof Wałczyk, Kult jako zabawa. O znaczącym niedopowiedzeniu koncepcji zabawy Johana Huizingi 67
Lilianna Dorak-Wojakowska, Współczesny teatr karnawału 87
Marzena Maciulewicz, Miejsce i znaczenie maski we współczesnych obchodach karnawałowych na przykładzie Rijeki 107
Magdalena Szalbot, Homo faber – homo ludens. O zabawie przy pracy 121
Edward Szkoda, Kompetencje ludyczne nauczycieli wczesnej edukacji w ich samoocenie 139
Tomasz Majkowski, Gra wideo jako model dobrego życia 153
Małgorzata Gaszyńska-Magiera, Czytanie – między powinnością a zabawą 167
Karolina Golemo, Medialna zabawa w epoce Berlusconiego. Włoska telewizja między rozrywką a polityką 185
Małgorzata Wrześniak, „Ale lala!” – zabawki świata konsumpcji 209
Elżbieta Wiącek, Razanne, Sara, Fulla, Dżamila... Lalka polem walki i nośnikiem muzułmańskiego stylu życia na obszarze Bliskiego Wschodu 227