0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Klimat szkoły a zachowania agresywne i przemocowe uczniów

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Łódź, 2011

  • Autor: Marek Kulesza

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 22,80 zł
20,52 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Klimat szkoły a zachowania agresywne i przemocowe uczniów

Rekomenduję bez żadnych zastrzeżeń rozprawę pana Marka Kuleszy do druku i szerokiego rozpowszechnienia. Ujawniono w pracy obszary dysfunkcji w środowisku szkoły i wynikające stąd konsekwencje rozwojowo-wychowawcze dla dzieci i młodzieży. Także proponowane możliwości zmiany – modyfikacji w formie publikacji powinny dotrzeć do środowisk naukowych, szerokich kręgów instytucji i osób odpowiedzialnych za politykę edukacyjną w kraju.

Z recenzji wydawniczej prof. zw. Dr hab. Krystyny Marzec-Holka

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7525-531-7
  • Liczba stron: 402
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Przedmowa do wydania książkowego                                            7 
Wstęp                                                                      9 

Rozdział 1. Agresja i przemoc w szkołach – teoretyczny zarys problematyki            13 
1. Zjawisko agresji i przemocy – zakres definicyjny                                  13 
1.1. Agresja, agresywność – zakres znaczeniowy                                  14 
1.2. Sposoby klasyfikacji agresji                                               15 
1.3. Przemoc – próby definicji                                                 17 
1.4. Bullying i mobbing – cechy zachowań agresywno-przemocowych                  19 
1.5. Zaburzenia, dewiacje, fala                                                 20 
1.6. Trudności metodologiczne wynikające z interpretacji pojęć                       22 
1.7. Próba definicyjnego określenia zjawiska agresji i przemocy w szkole               24 
2. Przegląd wybranych teorii wyjaśniających zjawisko agresji w szkołach                 26 
2.1. Wyjaśnienia biologiczne                                                  27 
2.2. Klasyczne teorie psychologiczne                                            29 
2.3. Klasyczne teorie socjologiczne                                             34 
2.4. Współczesne teorie psychologiczne                                         39 
2.5. Współczesne teorie pedagogiczno-socjologiczne                               43 
2.6. Teorie integracyjne                                                      45 
3. Zakresy badawcze nad agresją i przemocą w szkole                                53 
3.1. Podejścia metodyczne do problemu                                         53 
3.2. Stan międzynarodowych badań nad zjawiskiem agresji i przemocy w szkołach        57 
3.3. Stan badań nad agresją i przemocą w szkołach polskich                          69 
4. Podsumowanie i wnioski                                                     94 

Rozdział 2. Analiza pojęcia klimatu szkoły w literaturze                            96 
1. Teoretyczne podstawy rozważań nad klimatem w instytucji                          96 
1.1. Zakresy znaczeniowe pojęć charakteryzujących właściwości instytucji              96 
1.2. Klimat organizacji – cechy charakterystyczne                                  97 
1.3. Klimat organizacji – podstawy teoretyczne                                    98 
1.4. Trudności z ujęciem klimatu organizacji                                      101 
2. Analiza właściwości klimatu szkoły                                            106 
2.1. Podejścia koncepcyjno-badawcze do klimatu szkoły                            107 
2.2. Klimat szkoły a kultura szkoły                                             110 
2.3. Klimat szkoły a jakość szkoły                                              112 
2.4. Klimat szkolny na mikropłaszczyźnie klasy                                   115 
2.5. Cechy warunkujące kimat szkoły                                           116 
2.6. Determinanty klimatu szkoły                                               120 
3. Przegląd badań nad klimatem szkoły i klasy                                      122 
3.1. Problemy metodyczne z empirycznym ujęciem klimatu w szkołach                 123 
3.2. Wybrane badania nad klimatem szkoły i klasy                                 126 
3.3. Oddziaływanie klimatu szkoły w świetle badań                                134 
4. Klimat szkoły a zachowania przemocowe uczniów w świetle wybranych badań empi-    rycznych                                                                  138 
5. Podsumowanie i wnioski                                                     145 

Rozdział 3. Metodologia badań własnych                                         148 
1. Założenia teoretyczne                                                        148 
1.1. Socjoekologiczna koncepcja badawcza                                       148 
1.2. Klimat szkoły jako wynik doświadczanego środowiska szkolnego                  151 
1.3. Agresja i przemoc a szkolne uwarunkowania socjoekologiczne                    152 
2. Problematyka badań                                                         154 
2.1. Cele, zainteresowania i intencje badawcze                                    154 
 2.2. Klimat szkoły a zjawisko agresji – szczegółowe problemy i pytania badawcze        156 
3. Operacjonalizacja zmiennych                                                  157 
  3.1. Zjawisko agresji i przemocy                                                157 
3.2. Klimat szkoły                                                          163 
4. Metodyka badania                                                          166 
4.1. Zastosowane techniki                                                    166 
4.2. Dobór próby badawczej                                                   167 
4.3. Organizacja i przebieg badań                                               168 
4.4. Charakterystyka populacji uczniów                                          168 
4.5. Typy i sposoby analiz statystycznych                                        170 
5. Podsumowanie i wnioski                                                     171 

Rozdział 4. Klimat szkoły w opinii uczniów                                       173 
1. Relacje między uczniami                                                     173 
1.1. Konkurencja                                                           174 
1.2. Kohezja                                                               175 
1.3. Więzi społeczne                                                         176 
1.4. Dezintegracja                                                           177 
2. Relacja uczeń – nauczyciel                                                    178 
2.1. Kontakt i zaufanie                                                       179 
2.2. Akceptacja                                                             180 
2.3. Restrykcyjność                                                         181 
3. Atmosfera nauczania i wychowania w opinii uczniów                               183 
3.1. Wsparcie i zaangażowanie nauczycieli                                       183 
3.2. Współdecydowanie                                                      184 
3.3. Szanse na odniesienie sukcesu                                               185 
3.4. Procesy etykietowania                                                    186 
3.5. Wyobcowanie                                                          188 
4. Pomiar poszczególnych elementów klimatu szkoły                                 189 
5. Uczniowskie postrzeganie klimatu szkoły a typ szkoły, wiek ipłeć uczniów             191 
5.1. Postrzeganie klimatu a typ szkoły                                           191 
5.2. Postrzeganie klimatu a płeć uczniów                                         195 
5.3. Postrzeganie klimatu a wiek uczniów                                        196 
6. Podsumowanie i wnioski                                                     199 

Rozdział 5. Zjawisko agresji i przemocy w szkole w ocenie uczniów                   201 
1. Charakterystyka zjawiska agresji i przemocy z perspektywy sprawcy                   201 
1.1. Występowanie przemocowych, problemowych i przestępczych zachowań uczniów    201 
1.2. Dewiacyjne i przestępcze zachowania uczniów                                202 
1.3. Występowanie agresywnych i przemocowych zachowań uczniów                  204 
1.4. Nasilenie różnych form zachowań agresywnych i przemocowych w szkole           208 
1.5. Nasilenie stosowania agresji i przemocy a płeć i wiek sprawcy                    210 
1.6. Zmiany w strukturze i nasileniu stosowania przemocy w latach 1997–2003          217 
2. Charakterystyka zjawiska agresji i przemocy z perspektywy ofiary                    219 
2.1. Podleganie agresywnym i przemocowym zachowaniom przez uczniów              219 
2.2. Nasilenie podlegania agresji i przemocy w szkole                              225 
2.3. Płeć i wiek a podleganie agresji i przemocy                                   227 
2.4. Zmiany w strukturze i nasileniu podlegania przemocy w latach 1997–2003           233 
3. Sprawca a ofiara agresywnych i przemocowych zachowań w szkole                   234 
4. Uczniowie szczególnie obciążeni agresją i przemocą                               239 
4.1. „Twardy rdzeń” – notoryczni, intensywni i brutalni sprawcy                      240 
4.2. Najbardziej zagrożeni – notoryczne ofiary                                    242 
5. Podsumowanie oraz wnioski                                                  245 

Rozdział 6. Wpływ właściwości środowiska szkolnego na agresję i przemoc uczniowską  247 
1. Warunki organizacyjno-strukturalne szkoły a zjawisko agresji i przemocy               247 
1.1. Wielkość klasy                                                         247 
1.2. Wielkość miejscowości                                                   249 
1.3. Warunki lokalowe, stan budynku                                           251 
1.4. Typ szkoły                                                             256 
2. Klimat szkoły a zjawisko agresji i przemocy                                      263 
2.1. Percepcja klimatu szkoły a stosowanie przemocy przez uczniów                   264 
2.2. Klimat szkoły a przejawianie zachowań dewiacyjnych i przestępczych przez uczniów  275 
2.3. Percepcja klimatu szkoły a podleganie przemocy przez uczniów                   279 
2.4. Percepcja klimatu szkoły a typy doświadczeń przemocowych                     291 
2.5. Percepcja klimatu szkoły przez uczniów szczególnie zagrożonych                  297 
3. Klimatyczne determinanty stosowania i doświadczania przez uczniów agresji i przemocy – model regresyjny                                                          304 
3.1. Modele oparte na rozdzielczej analizie regresji wielokrotnej                      305 
3.2. Modele oparte na hierarchicznej analizie regresji wielokrotnej                    317 
4. Podsumowanie i wnioski                                                     324 

Rozdział 7. Działania profilaktyczne w szkołach zapobiegające występowaniu aktów agresji i przemocy                                                         333 
1. Działania profilaktyczne szkoły z perspektywy uczniów                             333 
1.1. Uczniowie na temat zajęć o agresji i przemocy w szkole oraz metod przeciwdziałania jej                                                            334 
1.2. Uczestnictwo w zajęciach a stosowanie i doświadczanie agresji i przemocy w szkole   340 
2. Interwencja i prewencja przemocy w szkole z perspektywy nauczycieli                 344 
2.1. Działania interwencyjne w ocenie nauczycieli                                 344 
2.2. Prewencja w szkole w ocenie nauczycieli                                     349 
3. Podsumowanie i wnioski                                                     359 

Rozdział 8. Klimat szkoły a profilaktyka przemocy w szkołach                       361 
1. Instytucja szkoły wobec problemu agresji i przemocy                               361 
2. Systematyka działań profilaktycznych w szkole                                   362 
3. Szkolne działania profilaktyczne w świetle badań ewaluacyjnych                      366 
4. Profilaktyka przemocy w szkole w ujęciu socjoekologicznym                        368 
5. Modyfikacja klimatu szkoły a profilakatyka przemocy                              370 
5.1. Relacje między uczniami                                                  370 
5.2. Relacje między uczniami i nauczycielami                                     373 
5.3. Atmosfera edukacyjno-wychowawcza                                       374 
6. Podsumowanie i wnioski końcowe                                             377 

Zakończenie                                                                378 
Literatura                                                                  385

Inni Klienci oglądali również

35,91 zł 39,90 zł
Do koszyka

Organizacja wycieczki i zielonej szkoły - 15 problemów z rozwiązaniami

Publikacja „Organizacja wycieczki i zielonej szkoły – 15 problemów z rozwiązaniami” to praktyczny, narzędziowy poradnik zawierający omówienie zasad organizacji wycieczek i wyjść szkolnych. Zapoznaj się z konkretnymi wska...
26,91 zł 29,90 zł
Do koszyka

Kłopotliwe zachowania dzieci

Dzieci, będąc istotami niedojrzałymi, delikatnymi, naiwnymi, traktowane są jako obiekt troski, opieki, pomocy. Posiadają jednak również zupełnie inne cechy. Bywają napastliwe, wymagające, bezkompromisowe. Potrafią stawiać zdecydowany opór...
45,00 zł 50,00 zł
Do koszyka

Edukacja wyzwolenia szkoły i nauczycieli

Świat, w którym funkcjonuje dzisiejsza szkoła – uczęszczający do niej uczniowie oraz zatrudnieni w niej nauczyciele – uległ radykalnej zmianie. Pandemia Covid-19, konieczność nauczania zdalnego i związane z tym zaburzenia zdro...
53,10 zł 59,00 zł
Do koszyka

Komisja Edukacji Narodowej 1773-1794. Tom 6. Szkoły w Wydziale Małopolskim

Przekazujemy Czytelnikom czternastotomową serię publikacji będących rezultatem badań zespołu historyków wychowania z kilku polskich ośrodków akademickich, prowadzonych w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, na temat Komi...
27,00 zł 30,00 zł
Do koszyka

Kultura uczenia się matematyki uczniów kończących II i II etap edukacyjny

W monografii przedstawiono raport z badania kultury uczenia się matematyki uczniów kończących II i III etap edukacyjny. Na kolejnych stronach określono pojęcie kultury uczenia się matematyki, przedstawiono metodologię i obszernie scharakteryzowa...
32,13 zł 35,70 zł
Do koszyka

Recepcja mediów, t. 4: Rola badań nad zachowaniami językowymi dzieci w wieku przedszkolnym we wdrażaniu edukacji medialnej

Publikacja poświęcona jest – zgodnie z tytułem – roli badań nad zachowaniami językowymi dzieci w wieku przedszkolnym we wdrażaniu edukacji medialnej. Stanowi ona t. 4 serii. Seria ta […] jest ważna i potrzebna jako forum zarów...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!