W książce Granice sprawiedliwości, sprawiedliwość ponad granicami dokonano próby ogólnego zdefiniowania pojęcia "sprawiedliwość" w rozumieniu współczesnej filozofii liberalnej oraz warunków jakie muszą być spełnione, by zastosować je do świata jako całości. Na tej podstawie przeprowadzona zostaje krytyczna analiza głównych koncepcji sprawiedliwości globalnej, jakie powstały na gruncie współczesnych sporów pomiędzy rozmaitymi nurtami liberalizmu. Obejmuje ona zarówno koncepcje odrzucające redystrybucję dóbr (koncepcje "nieczułe na położenie"), jak i koncepcje przyjmujące w różny sposób zakreśloną redystrybucję dóbr (koncepcje "czułe na położenie"). Celem tych analiz jest znalezienie miejsc wspólnych i miejsc spornych pomiędzy koncepcjami, co pozwala z kolei na sformułowanie pewnych ogólnych tez dotyczących tego, co liberalizm może zaproponować światu jeśli chodzi o sprawiedliwość.
Podziękowania str. 13 Wprowadzenie Sprawiedliwość i świat str. 17 Część I Granice sprawiedliwości str. 23 Wstęp str. 25 Rozdział pierwszy Źródła pojęcia sprawiedliwości str. 29 1. Cnota sprawiedliwości str. 29 2. Normatywne teorie sprawiedliwości i ich uzasadnienia str. 32 Rozdział drugi Pojęcie sprawiedliwości str. 40 1. Sprawiedliwość materialna, formalna i proceduralna str. 40 1.1. Sprawiedliwość formalna i materialna str. 41 1.2. Sprawiedliwość proceduralna str. 45 1.3. Materialna sprawiedliwość dystrybutywna i komutatywna str. 47 2. Kryteria sprawiedliwości str. 49 2.1. Zasługi (deserts i merits) str. 50 2.2. Potrzeby str. 57 2.3. Liberalna koncepcja równości str. 60 Rozdział trzeci Tło sprawiedliwości str. 62 1. Przetrwanie ludzi i ludzkości str. 64 2. Względna równość sił i kruchość ludzkiej egzystencji str. 65 2.1. Dysproporcje sił między jednostkami str. 66 2.2. Dysproporcje sił między aktorami globalnymi str. 69 2.3. Równość moralna istot ludzkich str. 73 2.4. Równość normatywna narodów str. 74 3. Umiarkowany altruizm i umiarkowany egoizm str. 79 4. Umiarkowany niedostatek zasobów na świecie str. 81 5. Moralna natura człowieka str. 84 6. Podsumowanie: wspólnota i konflikt interesów str. 85 Rozdział czwarty Cnoty towarzyszące sprawiedliwości str. 89 1. Prawość str. 89 2. Miłosierdzie: misericordia i caritas str. 94 Część II Sprawiedliwość ponad granicami str. 101 Wprowadzenie str. 103 Dział I Koncepcje "nieczułe na położenie" str. 109 Rozdział pierwszy Utylitaryzm nieosobowy w wersji klasycznej (globalny dobrobyt społeczny) str. 109 1. Założenia str. 112 2. Kontrowersje str. 113 2.1. Problem uzasadnienia i motywacji: globalny racjonalista kolektywny str. 113 2.2. Wartości nieutylitarne str. 116 3. Podsumowanie str. 121 Rozdział drugi Ekonomia neoklasyczna (globalna efektywność ekonomiczna) str. 123 1. Założenia str. 126 1.1. Homo oeconomicus str. 127 1.2. Efektywność str. 129 1.3. Dystrybucja str. 134 1.4. Model transakcji str. 137 2. Kontrowersje str. 138 2.1. Koszty zewnętrzne str. 139 2.2. Nierówna pozycja wyjściowa stron transakcji str. 142 2.3. Redystrybucja str. 144 2.4. Preferencje str. 146 3. Podsumowanie: konflikt efektywności z innymi wartościami str. 151 Rozdział trzeci Libertarianizm (koncepcja uprawnień Roberta Nozicka) str. 154 1. Założenia str. 155 1.1. Samoposiadanie i absolutne prawa własności str. 155 1.2. Dystrybucja str. 157 2. Kontrowersje str. 159 2.1. Pierwotne zawłaszczenie str. 159 2.2. Geneza str. 166 2.3. Równa wolność str. 170 2.4. Filantropia str. 174 2.5. Bezpieczeństwo str. 175 3. Podsumowanie str. 178 Dział II Koncepcje "czułe na położenie" str. 179 Rozdział czwarty Partykularyzm (kontekstualizm kulturowy) str. 179 1. Liberalny nacjonalizm str. 185 1.1. Założenia str. 188 1.1.1. Narodowość jako źródło tożsamości str. 188 1.1.2. Prawo do samostanowienia str. 190 1.1.3. Narodowość jako źródło zobowiązań moralnych str. 191 1.1.4. Zasady sprawiedliwości międzynarodowej str. 193 1.1.5. Narodowa odpowiedzialność zaradcza str. 195 1.2. Kontrowersje str. 197 1.2.1. Arbitralne kryterium narodowości str. 198 1.2.2. Odpowiedzialność narodowa i asymetria dystrybucji str. 201 1.3. Podsumowanie str. 205 2. Wielokulturowość i feminizm str. 206 2.1. Liberalna koncepcja uznania str. 208 2.1.1. Założenia str. 214 2.1.2. Kontrowersje str. 219 2.2. Etyka opiekuńczości str. 227 2.3. Podsumowanie str. 234 Rozdział piąty Słaby uniwersalizm (statyzm) - społeczność ludów str. 235 1. Założenia str. 239 1.1. Metoda uzasadnienia str. 240 1.2. Zasady sprawiedliwości str. 242 2. Kontrowersje str. 245 2.1. Ważność granic państwowych str. 246 2.2. Samowystarczalność i autonomia państw str. 251 2.3. Tolerancja str. 254 2.4. Status zasad prawa ludów str. 259 3. Podsumowanie str. 260 Rozdział szósty Mocny uniwersalizm (kosmopolityzm) str. 262 1. Globalna sprawiedliwość jako bezstronność (global justice as fairness) str. 264 1.1. Założenia str. 266 1.2. Kontrowersje str. 273 1.2.1. Nasycony i nienasycony treścią kosmopolityzm str. 274 1.2.2. Globalna struktura pierwotna i problem negatywnej odpowiedzialności instytucjonalnej str. 276 1.3. Podsumowanie str. 280 2. Koncepcja zdolności (capabilities) str. 280 2.1. Założenia str. 281 2.2. Kontrowersje str. 287 3. Globalna etyka utylitarna (utylitaryzm osobowy) str. 290 3.1. Założenia str. 291 3.2. Kontrowersje str. 297 3.2.1. Problem oceny moralnej wartości poświęcanego dobra str. 297 3.2.2. Problem nieograniczonej odpowiedzialności indywidualnej (globalny racjonalista uniwersalny) str. 302 3.3. Podsumowanie str. 306 Zakończenie Make Law, Not War str. 309 Bibliografia str. 325