Edukacja międzykulturowa przewodnik
W książce tej w zwięzły sposób zostały przedstawione i uporządkowane kategorie pojęciowe (m. in. Inni, Obcy, pogranicze, edukacja wielokulturowa, edukacja międzykulturowa, edukacja regionalna - niekiedy używane zamiennie, co sprawia problemy epistemologiczne) stosowane w badaniach naukowych oraz praktyce edukacyjnej związanej ze zróżnicowaniem kulturowym. Wraz z wykazami literatury przedmiotu oraz adresami stron internetowych instytucji, organizacji i projektów dotyczących edukacji międzykulturowej, stanowi praktyczny przewodnik po problematyce edukacji i pedagogiki międzykulturowej.
Podejmowana w niej problematyka jest obecnie „modna” nie tylko ze względu na coraz częstsze pojawianie się zjawisk związanych z występowaniem mniejszości kulturowych domagających się swoich praw, ale również z coraz liczniejszymi kontaktami z cudzoziemcami - np. podczas migracji.
Jak dotąd w Polsce nie ukazało się podobne opracowanie.
Wstęp
Rozdział 1
Kategorie pojęciowe
1.1. Zróżnicowanie kulturowe
1.1.1. Wielokulturowość
1.1.2. Międzykulturowość
1.1.3. Granice i pogranicza
1.2. Edukacja w warunkach zróżnicowania kulturowego
1.2.1. Edukacja wielokulturowa
1.2.2. Edukacja międzykulturowa
1.2.3. Edukacja regionalna
1.2.4. Edukacja obywatelska
1.2.5. Człowiek pogranicza i tożsamość międzykulturowa
Rozdział 2
Pedagogika międzykulturowa – od pedagogii do poddyscypliny pedagogicznej
2.1. Współpraca europejska w dziedzinie pedagogiki międzykulturowej
Bibliografia
Przydatne adresy
Wybór literatury przedmiotu