Dydaktyka szkoły wyższej o profilu medycznym
Przewodnik dla nauczycieli akademickich, edukatorów oraz osób zajmujących się dydaktyką medyczną. Podpowiada, w jaki sposób należy przygotowywać scenariusze zajęć, aby nauczanie było efektywne i skuteczne.
Ponadto w publikacji przedstawiono:
- planowanie programów kształcenia, cele ogólne i szczegółowe,
- dobór, metod, form i środków dydaktycznych oraz ewaluację procesu kształcenia
- zagadnienia pomiaru dydaktycznego: kontroli i oceny wyników oraz obiektywizacji różnych metod egzaminacyjnych
Spis treści
1. Wprowadzenie do dydaktyki szkoły wyższej o profilu medycznym – Katarzyna Herda-Płonka
2. Nauczyciel
Wybrane aspekty etyczne w pracy nauczyciela akademickiego – Bogusław Zapart
Psychologiczne aspekty uczenia się. Zakres kompetencji psychologicznych nauczyciela – Katarzyna Sitnik-Warchulska
Nauczyciel i student w procesie kształcenia – Katarzyna Herda-Płonka
Kompetencje medialne nauczyciela akademickiego – Katarzyna Herda-Płonka
3. Wybrane elementy procesu kształcenia
Klasyfikacja celów kształcenia. Koncepcje taksonomiczne celów kształcenia – Grażyna Krzemień
Autorski program nauczania a dobór treści kształcenia – Katarzyna Herda-Płonka, Grażyna Krzemień
Metody nauczania w dydaktyce szkoły wyższej o profilu medycznym – Katarzyna Herda-Płonka, Grażyna Krzemień
Formy nauczania – środki dydaktyczne – zasady nauczania – plakat konferencyjny – Katarzyna Herda-Płonka, Grażyna Krzemień
Kontrola i ocena procesu dydaktycznego – Katarzyna Herda-Płonka
4. Przykładowe scenariusze zajęć opracowane przez słuchaczy studiów doktoranckich Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach
Scenariusz I. Stwardnienie rozsiane jako przykład schorzenia demielinizacyjnego – Natalia Niedziela
Scenariusz II. Mszaki – treści uzupełniające dla przedmiotu botanika farmaceutyczna – Dorota Smolińska
Scenariusz III. Stosowanie substytutów cukru w produkcji żywności niskoenergetycznej – Justyna Nowak
Scenariusz IV. Niedomykalność zastawki mitralnej – Anna Leopold-Jadczyk
Scenariusz V. Tłuszcze w żywieniu człowieka – Aneta Koszowska
Scenariusz VI. Diagnostyka gruźlicy – Dagmara Jaworska
Scenariusz VII. Metody antykoncepcyjne – regulacja narodzin – Aleksandra Ruci
Scenariusz VIII. Interakcje leków z żywnością i suplementami diety jako problem społeczny – Magdalena Stafińska
Scenariusz IX. Wiem, co jem. Skład chemiczny żywności – Karina Wengel
Scenariusz X. Postępowanie lekarskie w migotaniu przedsionków (AF) – Beata Białkowska
Scenariusz XI. Metody łagodzenia bólu porodowego – Agnieszka Bąk
Scenariusz XII. Zapalenie naczyń – diagnostyka różnicowa i leczenie – Anna Krajewska
Piśmiennictwo
Aneks – przykładowe arkusze ewaluacji