0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Dogmatyka prawa administracyjnego. Bilans rozwoju, reformy i przyszłych zadań

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: 2022

  • Seria / cykl: Klasycy

  • Autor: Eberhard Schmidt-Aßmann

  • Tłumacz: Małgorzata Bochwic-Ivanovska

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 84,00 zł
75,60 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Dogmatyka prawa administracyjnego. Bilans rozwoju, reformy i przyszłych zadań

Małgorzata Bochwic-Ivanovska (tłumacz), Ziemowit Cieślik (redaktor naukowy tłumaczenia), Ilona Czechowska (redaktor naukowy tłumaczenia), Natalia Kohtamäki (redaktor naukowy tłumaczenia), Irena Lipowicz (redaktor naukowy tłumaczenia), Andrzej Wróbel (redaktor naukowy tłumaczenia)
Praca stanowi jedną z podstawowych pozycji współczesnej literatury z zakresu prawa administracyjnego w Niemczech. Tezy w niej zawarte są na tyle uniwersalne, że mogą być stosowane w procesie rozwijania metod badań administracyjnoprawnych także w innych krajach. Dzieło E. Schmidta-Aßmanna – ważne dla rozwoju europejskiego prawa administracyjnego i przydatne dla wszystkich badaczy prawa administracyjnego – pozostawało do tej pory mało znane wśród polskich ekspertów.
Autor prezentuje całościową koncepcję współczesnej dogmatyki prawa administracyjnego, która ma równoważyć wymagania stabilności i elastyczności systemu prawnego. Wskazuje również na ograniczenia tradycyjnej metody prawa administracyjnego i potrzebę jej modernizacji.
Opracowanie stanowi nie tylko istotny wkład do polskiej debaty z zakresu teorii prawa administracyjnego, lecz także daje niepowtarzalną szansę jej ożywienia, zwłaszcza najważniejszych założeń dogmatycznych i ich dynamicznych przekształceń w zmieniającym się świecie.
Pozycja zainteresuje sędziów, prawników oraz pracowników naukowych z zakresu prawa publicznego.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Wydawnictwa prawnicze
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-8286-598-1
  • ISBN druku: 978-83-8286-384-0
  • EAN: 9788382865981
  • Liczba stron: 282
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wykaz skrótów   | str.   11
Słowo wstępne do wydania polskiego   | str.   I
Wprowadzenie   | str.  15
Część pierwsza
 Dogmatyka i jej reforma: zagadnienia podstawowe
A. Zadania dogmatyki prawa administracyjnego    | str.   17
 
B. Reformowanie struktury dogmatyki   22
 
I. Opis stanu rzeczy w szczególnym prawie administracyjnym: „obszary referencyjne”    | str.   24
 
II. Dawne i nowe podejścia metodologiczne    | str.   27
1. Tradycyjna „metoda prawnicza”    | str.  27
2. Perspektywa aktu prawnego i perspektywa zachowania     | str.  31
 
III.   Założenia wstępne i idee wiodące    | str.   34
 
C. Nauka prawa administracyjnego jako nauka sterowania    | str.   38
 
I. Perspektywa nauki sterowania    | str.   39
1. Koncepcja analityczna    | str.   39
2. Związki i wzajemne oddziaływania   | str.   40
 
II. Uwzględnienie wiedzy pozaprawnej     | str.   42
1. Praktyka prawnicza a nauka prawa    | str.   42
2. Pojęcia pomostowe    | str.   45
 
III.   Nowa rola komparatystyki prawniczej    | str.   46
1. Praktyczne zadania dogmatyczne    | str.   47
2.  Perspektywa problemowa: „wspólne pozyskiwanie wiedzy”    | str.   48
Część druga
 Trzy klasyczne obszary tematyczne dogmatyki… prawa administracyjnego: źródła prawa, formy prawne, ochrona prawna
Rozdział 1
Nauka o źródłach prawa    | str.   55
 
A. Zadania nauki o źródłach prawa   | str.   55
 
I. Polityczne treści w nauce o źródłach prawa     | str.   55
1. Tradycyjne zwężenie perspektywy badawczej    | str.   56
2. Analiza krytyczna   | str.   56
 
II. Nauka o źródłach prawa jako „strukturze policentrycznej”   | str.     57
1. Różnorodność typów, reżimów i warstw   | str.   58
2. Różnorodność rodzajów regulacji i metod konkretyzacji   | str.   59
3. Monopole prawotwórcze, numerus clausus i nakaz adekwatności – problemy   | str.   61
 
B. Trzy przykładowe kategorie źródeł prawa    | str.   63
 
I. Ustawa parlamentarna jako konieczny filar   | str.     63
1. Skutki sterujące różnych typów normowania   | str.   64
2. Określoność i otwartość ustawy   | str.   66
 
II. Rosnące znaczenie prawa międzynarodowego dla administracji   | str.   69
1. Umowy międzynarodowe   | str.   71
2. Ogólne zasady prawa międzynarodowego    | str.   74
 
III.   Ogólne zasady prawa jako kategoria obejmująca wiele obszarów    | str.   76
1. Znaczenie w prawie niemieckim    | str.   76
2. Znaczenie w prawie unijnym    | str.   79
3. Funkcje pomostowe ogólnych zasad prawa    | str.   83
 
IV. Dygresja: soft law w prawie administracyjnym   | str.     85
1. Formy występujące w praktyce   | str.   86
2. O funkcji pojęcia w prawie administracyjnym   | str.   88
 
C. Związki między regulacjami i problemy hierarchii    | str.   90
I. Ustawa parlamentarna i prawotwórstwo administracyjne    | str.   92
 
II. Prawo Unii Europejskiej i prawo państw członkowskich    | str.   95
1. Pierwszeństwo i wzajemne oddziaływania    | str.   96
2. Granice uwspólnotowienia prawa   | str.   98
 
Rozdział 2
Nauka o formach: formy prawne, formy działania… i formy oddziaływania    | str.   100
 
A. Formy prawne: stan obecny i zmiany    | str.   103
 
I. Dywersyfikacje: przykład aktu administracyjnego    | str.   104
1. Instrument niezbywalny i możliwy do stosowania w wielu obszarach    | str.   104
2. Stabilizacja i elastyczność     | str.  106
 
II. Zmiany perspektywy: przykład aktów normatywnych administracji publicznej     | str.   108
1. Akty normatywne jako instrumenty działania administracji   | str.   110
2. Akty normatywne administracji publicznej jako źródła prawa administracyjnego   | str.   112
 
B. Formy działania – o dogmatyce działania administracji bez formy prawnej    | str.   114
 
I. Normalność działania administracji bez formy prawnej     | str.   115
 
II. Zarys dogmatyki    | str.   117
1. Ogólne warunki ramowe dla zwykłego działania administracji    | str.   117
2. Sytuacje szczególnego zagrożenia: „nieformalne działanie administracji”   | str.   118
 
III.   Funkcje porządkujące form działania   | str.     121
 
C. Formy oddziaływania: konteksty i wzajemne wpływy    | str.   123
 
I Formy oddziaływania oraz związki między instrumentami [administracyjnymi]   | str.   124
1. Reguły dotyczące związków między instrumentami [administracyjnymi]   | str.   125
2. „Uznanie co do opcji”    | str.   127
 
II. Formy oddziaływania w europejskim związku administracyjnym    | str.   129
1. Transnarodowe akty administracyjne    | str.   131
2. „Zaufanie międzyadministracyjne”    | str.   133
 
Rozdział 3
Ochrona prawna    | str.   137
 
A. Gwarancje ochrony prawnej jako związek oddziaływań   | str.   138
 
I. Nakaz wielowymiarowej skuteczności – spójność ochrony prawnej    | str.   139
 
II. Gwarancje ochrony prawnej w Ustawie Zasadniczej    | str.   140
1. Dokonania dostosowawcze art. 19 ust. 4 GG    | str.   141
2. Niepewności w ochronie prawnej w przypadkach z kontekstem zagranicznym    | str.   143
 
III.   Gwarancje ochrony prawnej w prawie Unii Europejskiej    | str.   146
1. Podział odpowiedzialności za ochronę prawną (art. 19 ust. 1 TUE)   | str.   148
2. Artykuł 47 KPP jako gwarancja wielowymiarowa    | str.   149
3. Przypadek szczególny: ochrona prawna wobec działań faktycznych administracji UE    | str.   151
4. Przypadek szczególny: ochrona prawna Unii wobec władczych aktów prawa międzynarodowego   | str.   152
 
IV. Gwarancje ochrony prawnej w prawie  międzynarodowym    | str.   153
1. Roszczenie o ochronę sądową zgodnie z art. 14 MPPOiP    | str.   154
2. Państwa-strony jako podmioty zobowiązane    | str.   155
 
B. Zmiany w parametrach ochrony prawnej    | str.   157
 
I. Ewolucja uprawnień do wniesienia skargi    | str.   158
1. Rola prawa podmiotowego    | str.   159
2. Nauka o normach ochrony prawnej: osiągnięcia i krytyka   | str.   160
3. Indywidualna i ponadindywidualna ochrona prawna: „dobro wspólne w procesie”   | str.   163
 
II. Intensywność kontroli sądowej    | str.   168
1. Kryteria prawne i inne „koordynaty normatywne”   | str.   168
2. Kontrola wedle kryterium prawa    | str.   171
3. Jednolity model struktury kontroli ograniczonej   | str.   174
 
III.   Zakres kontroli: kontekst niezgodności z prawem    | str.   176
1. Odniesienie do statusu prawnego skarżącego   | str.   177
2. Przeniesienie akcentu na wpływ błędu postępowania na skutek działania    | str.   178
 
C. Powiązania sieciowe, konkurujące i komplementarne formy ochrony prawnej   | str.   180
 
I. Ochrona prawna: powiązania sieciowe i formy konkurujące    | str.   180
1. Szeroko zakreślony nakaz jasności drogi prawnej    | str.   181
2. Krajowe kompetencje kontrolne wobec zagranicznych aktów władczych    | str.   183
3. Konkurencje ochrony prawnej oraz „konflikty jurysdykcji”    | str.   186
 
II. Komplementarne formy ochrony     | str.   188
1. Ochrona sądowa jako gwarancja standardowa   | str.   188
2. Formy komplementarne    | str.   189
 
III.   Ochrona prawna w konfliktach opartych na informacji: zarys problemu    | str.   193
Część trzecia
 Ustrojowe prawo administracyjne – między jednością…, różnorodnością a ideą związku
Uwaga wstępna: Wyzwanie, jakie stanowią sieci    | str.   197
 
A. Zadania regulacyjne, modele sterowania i metody   | str.   202
 
I. Polityczny charakter ustrojowego prawa administracyjnego    | str.   203
1. Podstawy kształtowania politycznego   | str.   203
2. Asymetryczne tworzenie systemu (Otto Mayer)    | str.   204
 
II. Kwestie metodologiczne ustrojowego prawa administracyjnego    | str.   206
1. Sterowanie kontekstem i argumentacja prawnicza w prawie ustrojowym    | str.   207
2. Szczególne osiągnięcia i granice osiągnięć koncepcji governance   | str.   210
 
B. Związanie zwrotne prawem konstytucyjnym ustrojowego prawa…administracyjnego   | str.     213
 
I. Prawo konstytucyjne jako główne medium recepcji    | str.   215
 
II. Kluczowe zagadnienie legitymizacji   | str.     217
1. Złożony charakter stawianych kwestii   | str.   218
2. Obszar materii: legitymizacja i legitymacja   | str.   219
3. Obszar struktury: legitymizacja w związku administracyjnym   | str.   224
4. Uwagi szczególne o legitymizacji administracji własnej UE   | str.   226
 
III.   Problemy legitymizacyjne agencji     | str.   227
1. Agencje administracji własnej UE   | str.   227
2. Niezależne agencje w administracjach państw członkowskich   | str.   230
3. Ogólne kwestie regulacyjne   | str.   234
 
C. Instytucjonalne i proceduralne komponenty ustrojowego prawa…administracyjnego    | str.   236
 
I. Jedność i wielość postaci administracji: refleksje konstytucyjnoprawne    | str.   237
1. Ambiwalentne pierwsze wrażenie    | str.   237
2. Demokratyczna otwartość   | str.   238
 
II.  Europejski związek administracyjny: różnorodność i proceduralna koordynacja działania    | str.   239
1. Związek jako schemat analityczny i idea porządkująca   | str.   240
2. Proceduralna koordynacja działania w związku administracyjnym    | str.   242
3. Prawo proceduralne odnoszące się do ustroju administracji jako perspektywa rozwoju    | str.   244
 
III.   Wybór między formami konstrukcyjnymi ustrojowego prawa administracyjnego    | str.   247
1. Wolność wyboru formy w ustrojowym prawie administracyjnym oraz jej granice   | str.   248
2. Uznanie w dziedzinie ustroju: institutional choice    | str.   252
 
Krótkie uwagi końcowe    | str.   255
Literatura    | str.   257
Glosariusz    | str.   271

Inni Klienci oglądali również

68,40 zł 76,00 zł
Do koszyka

Prawo medyczne dla lekarzy. Wybrane zagadnienia

Książka zawiera kluczowe zagadnienia prawne, związane z wykonywaniem zawodu lekarza w Polsce, w tym m.in. dotyczące:zasad prowadzenia dokumentacji medycznej,praw pacjenta i lekarza,tajemnicy lekarskiej,odpowiedzialności ka...
198,00 zł 220,00 zł
Do koszyka

MERITUM Prawo pracy 2021

18. wydanie cenionego przez czytelników kompendium wiedzy z zakresu prawa pracy, w którym w sposób przystępny omówiono zasady stosowania przepisów w praktyce. Czytelnik znajdzie tu kompleksowe informacje na temat indy...
76,50 zł 85,00 zł
Do koszyka

Koncepcja tworzenia prawa przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

Książka jest jedyną na rynku wydawniczym polską monografią poświęconą tworzeniu prawa przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Autor wyjaśnia znaczenie prawne unijnego orzecznictwa, pokazując w jaki sposób Trybunał, w drodze wykładni, w...
18,90 zł 21,00 zł
Do koszyka

Walerian Pańko: "O prawie własności i jego współczesnych funkcjach"

Prace polskiego agrarysty i cywilisty Profesora Waleriana Pańki zachowują do dziś swoją aktualność i cieszą się nieustanym zainteresowaniem doktryny prawa rolnego i prawa cywilnego. Do fundamentalnych dzieł naukowych należą monografie: "Własność g...
115,20 zł 128,00 zł
Do koszyka

Standardy współczesnej administracji i prawa administracyjnego

W opracowaniu podjęto rozważania na temat spełniania przez prawo administracyjne i administrację publiczną standardów służących dobru wspólnemu i innym zasługującym na ochronę prawną dobrom. Autorzy wskazują sposoby rozwiązywania dostrzeż...
18,00 zł 20,00 zł
Do koszyka

Deficyty w rozwoju somatycznym i motorycznym dzieci i młodzieży z dysfunkcją wzroku

Głównym problemem podjętym w pracy była identyfikacja deficytów w rozwoju somatycznym i motorycznym osób z dysfunkcją wzroku (DW), na podstawie oceny zmian podstawowych cech budowy ciała, a także kondycyjnych i koordynacyjnych zdol...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!