Cyfryzacja mediów. Przemiany w sektorze prasy. Edukacja Medialna
Książka dr Renaty Zarzyckiej pt. "
Cyfryzacja mediów. Przemiany w sektorze prasy.
Edukacja medialna", omawia przemiany związane z cyfryzacją mediów w ostatnich
trzech dekadach i powiązane z nimi pojęcie cyfryzacji oraz konwergencji w odniesieniu do różnych mediów. Dalej definiuje je ze szczególnym uwzględnieniem „cyfryzacji”, „konwergencji mediów” oraz „
mediatyzacji”. Porusza temat pracy
dziennikarzy, zwyczajów czytelników oraz danych ze statystyk w mediach prasowych, a także z zamieszczanych na ich łamach reklam. Prezentuje również wyzwania stojące przed współczesnymi mediami prasowymi.
Przedmiotem rozważań niniejszej pracy uczyniono zagadnienie cyfryzacji prasy. Praca obejmuje problematykę rozwoju prasy i wskazuje na jego przeobrażenia oraz perspektywy funkcjonowania na tle transformacji cyfrowej współczesnych mediów. Proces ten wpisuje się w kontekst innych współczesnych procesów m.in. ekonomia, gospodarka, polityka, zarządzanie, globalizacja, procesy, ekonomiczno-gospodarczego, socjologiczno-kulturowego, komercjalizacji,
marketingu, zarządzania i globalizacji. Efekty tych zmian można dostrzec również w obszarze informatyczno-technicznym, który w ostatnich trzech dekadach stopniowo przyspieszał. Szczególnie uwidocznił się on w czasie pandemii
COVID-19 podczas wielomiesięcznego
lockdown, ze skutkiem nieodwracalnych i długotrwałych zmian na rynku mediów, szczególnie związanych z prasą i reklamą.
Uzupełnieniem książki jest 473 przypisy źródłowe, bogata bibliografia, spis tabel, oraz dodatkowe materiały, związane z tematyką pracy.
O autorze:
Dr Renata Zarzycka - doktor Komunikacji Społecznej i Mediów, medioznawca, dyplomowany coach,
mediator i negocjator, Współautor kilkudziesięciu artykułów naukowych, poświęconych edukacji medialnej i społecznej komunikacji oraz ponad setki cyfrowych prac w formie audiobooków i ebooków.
Spis treści:
Recenzja 1 - prof. ucz. dr hab. Piotr Drzewiecki
Recencja 2 - prof. dr hab. Karol Klauza
Wstęp
1. Przemiany związane z cyfryzacją mediów
2. Pojęcie cyfryzacji i konwergencji w odniesieniu do różnych typów mediów
2.1. Wpływ techniki cyfrowego kodowania danych na rozwój komputeryzacji
2.2. Pojawienie się Internetu a kryzys prasy drukowanej
2.3 Zdefiniowanie cyfryzacji i digitalizacji
2.3.1. Zdefiniowanie pojęcia
digitalizacja
2.3.2. Frekwencja terminów
cyfryzacja i digitalizacja w Internecie
2.4. Procesy cyfryzacji prasy a postęp techniczny
3.
Konwergencja mediów – koncepcje, rodzaje, przejawy
3.1. Definicje i przyczyny konwergencji
3.2. Rodzaje konwergencji
4. Cyfryzacja i
konwergencja mediów a sektor prasy
4.1. Konwergencja a media i praca
dziennikarzy
4.2. Konwergencja a treści publikowane w mediach
4.3. Konwergencja a konsumpcja mediów i zwyczaje odbiorców
4.4. Konwergencja a dane statystyczne w mediach prasowych
5. Rola reklamy w mediach prasowych
5.1. Rola promocji w marketingu prasowym
5.2. Rodzaje reklamy tradycyjnej i cyfrowej
5.3. Statystyki reklamowe w mediach
Zakończenie
Bibliografia
Akty prawne
Monografie
Raporty i sprawozdania badawcze
Artykuły i prace naukowe
Artykuły prasowe
Słowniki i encyklopedie
Spis tabel
Streszczenie