Chrześcijańskie inspiracje w pedagogice
Zróżnicowanie tematyczne tekstów niniejszej książki nie jest duże, dotyczy bowiem tylko jej bezpośredniej warstwy. W swej głębi i istocie artykuły należą do obszaru myśli pedagogicznej, o której można powiedzieć, że łączy dwie wielkie tradycje - realizmu i chrześcijaństwa.
Chrześcijaństwo, jako niejednorodna wizja człowieka i świata, przejawia się tutaj w kulturze katolickiej (nieobecna jest tradycja bizantyjsko-prawosławna i protestancka). Autorzy podejmują jej wybrane wątki i dokonują ich oglądu, własnej interpretacji, prób oceny - czynią to z perspektywy młodego, współczesnego pedagoga usiłującego znaleźć uzasadnienie dla - najczęściej własnej - misji wychowania człowieka.
(Ze Wstępu)
Janina Kostkiewicz, Wstęp 9
ELEMENTY FILOZOFII CHRZEŚCIJAŃSKIEJ W MYŚLI PEDAGOGICZNEJ 11
Janina Kostkiewicz, Aksjologiczne podstawy katolickich koncepcji pedagogicznych 13
Dominika Skowrońska, Problem ideologii w wychowaniu z perspektywy personalizmu chrześcijańskiego 31
s. Magdalena Sęk CL, Wychowanie jako usprawnianie intelektu i woli w ujęciu św. Tomasza z Akwinu 53
Julia Kluzowicz, Pedagogika realistyczna Mieczysława Gogacza jako konsekwencja tomistycznej antropologii 65
Dorota Thel-Bielańska, Osoba jako podmiot wychowania w świetle koncepcji personalizmu integralnego ks. Wincentego Granata 79
Estera Twardowska-Staszek, Prawo rodziców do wychowania dzieci w doktrynie Kościoła katolickiego jako wyraz praw naturalnych człowieka 91
PEDAGOGIE KATOLICKICH ZGROMADZEŃ ZAKONNYCH - WYBRANE ZAGADNIENIA 107
Bartłomiej Gołek, Kulturotwórcze oddziaływanie instytutów zakonnych 109
Małgorzata Kozak, Nowatorstwo myśli pedagogicznej św. Józefa Kalasancjusza 121
Martyna Florczaj, Nauczyciel w ignacjańskim modelu pedagogiki 131
Wiktoria Wachowska, Opiekuńcza i wychowawcza działalność katolickich zgromadzeń zakonnych na terenie diecezji kijowsko-żytomierskiej 143