"Chowanna" 2009, R. 52 (65), Tom jubileuszowy: Modalne aspekty treści kształcenia - 01 Chowanna – w dwusetną rocznicę urodzin Bronisława F. Trentowskiego
Jubileuszowy tom, ukazujący się w 80 lat od daty publikacji pierwszego zeszytu „Chowanny”, poświęcony został problematyce modalnych aspektów kształcenia. Zbiór otwiera artykuł okolicznościowy, którego autor omawia dzieło filozofa i pedagoga Bronisława F. Trentowskiego, twórcy tryptyku pedagogicznego Chowanna, czyli system pedagogiki narodowej jako umiejętności wychowania, nauki i oświaty, słowem wykształcenia naszej młodzieży. Pozostałe teksty zostały zgrupowane w pięciu częściach wokół następujących zagadnień: pojmowania modalności, modalnościowych aspektów systemów edukacji, statycznych i dynamicznych aspektów treści kształcenia, pytań i modyfikacji treści w komunikacji edukacyjnej, edukacyjnych aspektów modalności znaku i znaczenia.
Wstęp (Wojciech Kojs) / 5
WIESŁAW ANDRUKOWICZ
Chowanna – w dwusetną rocznicę urodzin Bronisława F. Trentowskiego / 9
Artykuły
Pojmowanie modalności
WOJCIECH KOJS
Modalne aspekty edukacji i pedagogiki / 23
WIESŁAW WALENTUKIEWICZ
Logika modalna: analizy dla potrzeb dydaktyki / 39
AGATA CABAŁA, JADWIGA OLEKSY
Modalność w dydaktyce – wybrane zagadnienia, problemy / 47
Modalnościowe aspekty systemów edukacji
STANISŁAW JUSZCZYK
Aspekty modalnościowe edukacji medialnej / 55
WANDA WORONOWICZ
Edukacja refleksyjna w świetle koncepcji inteligencji społecznej / 69
JOLANTA SZEMPRUCH
W poszukiwaniu idei podmiotowości relacji edukacyjnych rodziny i szkoły / 79
WIESŁAW ANDRUKOWICZ
Różnojednia, czyli (po)nowoczesna koncepcja dydaktyki komplementarnej Bronisława F. Trentowskiego / 91
HANNA LANGER, AGNIESZKA BAJOR
Modele współpracy bibliotek szkolnych i pedagogicznych na rzecz edukacji ustawicznej nauczycieli bibliotekarzy / 111
IWONA SAMBORSKA, ADAM SAMBORSKI
Edukacja wobec wyzwań gospodarki opartej na wiedzy / 127
ALEKSANDRA MINCZANOWSKA
Paradygmat edukacji podmiotowej w kontekście analiz modalnościowych / 141
Statyczne i dynamiczne aspekty treści kształcenia
EUGENIUSZ PIOTROWSKI
Rola treści kształcenia w procesie nauczania / 153
MARIA KOZIELSKA
Style nauczania akademickiego w aspekcie treści kształcenia / 161
URSZULA MORSZCZYŃSKA
Tekst w działaniu pedagogicznym / 173
MACIEJ BERNASIEWICZ
Treści kształcące w popkulturze / 183
KATARZYNA HERDA
Nieco inne spojrzenie na treści kształcenia / 195
Pytania i modyfikacje treści w komunikacji edukacyjnej
EUGENIA ROSTAŃSKA
Edukacyjne odniesienia modalnych aspektów porozumiewania się w rozmowie dziecka i dorosłego / 207
BEATA OELSZLAEGER
Zmiana stopnia pewności podmiotu względem posiadanych i odbieranych informacji w toku kształcenia (wybrane aspekty analizy samorzutnych pytań i stwierdzeń uczniów klas młodszych) / 221
JOLANTA GABZDYL
O modalności (nauczycielskich) pytań i poleceń / 239
EWA KOCHANOWSKA
Modalny wymiar zadań typu „dlaczego” w edukacji wczesnoszkolnej / 259
AGNIESZKA HOLEWA
Modalność wyjaśnień w kontekście procesu kształtowania postaw dzieci w wieku przedszkolnym / 277
Edukacyjne aspekty modalności znaku i znaczenia
URSZULA SZUŚCIK
Modalność językowa (werbalna) i modalność rysunkowa dziecka a kształtowanie się znaku plastycznego w jego twórczości / 285
ANNA ŁOBOS
Słowo i muzyka w Śpiewniku dla dzieci – wpajanie postaw i przekazywanie dziedzictwa narodowego najmłodszym u schyłku XIX wieku / 297
RAFAŁ KOJS
Konieczność, możliwości i powinności w grach dydaktycznych / 307
JOANNA SKIBSKA
Modalność znaku / 321