0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Znajdź z polskim wspólny język

(eBook)

Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Poradnik metodyczny

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: 2016

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Michalina Biernacka

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    ePub mobi PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 19,95 zł
17,96 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Znajdź z polskim wspólny język

Prezentowana publikacja to praktyczny poradnik dla nauczycieli języka polskiego jako obcego/drugiego, a szczególnie dla młodych lektorów, rozpoczynających zawodową karierę, zarówno polonistów, jak i neofilologów. Informuje o spodziewanych trudnościach w nauczaniu podsystemu fonicznego (norma językowa, błąd i sposoby korekty, tzw. miejsca trudne), omawia rolę, jaką fonetyka odgrywa w przyswajaniu innych podsystemów języka i podsumowuje wiedzę z zakresu kształcenia kompetencji fonologicznej uczących się (wraz z czynnikami implikującymi jej nabywanie).Szczególnie przyjrzano się fonetyce korektywnej, opisano podstawowe zasady nauczania, wybrane metody i techniki kształcenia słuchu mownego oraz wymowy cudzoziemców, a także sposoby wykorzystania niestandardowych technik pracy, np. logopedycznych, opartych na tekstach kultury czy podejściu komunikacyjnym.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Filologia polska
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-8088-021-4
  • ISBN druku: 978-83-8088-020-7
  • Liczba stron: 240
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
WSTĘP	13

CZĘŚĆ I – ZAGADNIENIA TEORETYCZNE	17

1. KSZTAŁCENIE KOMPETENCJI FONOLOGICZNEJ UCZĄCYCH SIĘ JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO	19
1.1. Kompetencja fonologiczna	21
1.1.1. Kompetencja ortoepiczna	26
1.1.2. Kompetencja ortograficzna	28
1.2. Czynniki implikujące nabywanie kompetencji fonologicznej	29
1.2.1. Percepcja a percepcja mowy	29
1.2.1.1. Antycypacja	32
1.2.2. Słuch mowny	34
1.2.3. Pamięć	39
1.3. Wnioski	42

2. ROLA FONETYKI W PRZYSWAJANIU INNYCH PODSYSTEMÓW JĘZYKA 	43
2.1. Podsystem graficzny	45
2.1.1. Ortografia	46
2.1.1.1. Wymowa a zapis samogłosek nosowych [ę / q]	49
2.1.1.2. Wymowa a zapis tzw. samogłosek nosowych wtórnych [ę / q / I / U / Y / A]	52
2.1.1.3. Wymowa a zapis upodobnień	53
2.1.1.4. Wymowa a zapis uproszczeń artykulacyjnych	56
2.1.1.5. Wymowa a zapis geminat	58
2.1.1.6. Wymowa a zapis miękkości	59
2.1.1.7. Wymowa a zapis zakończeń typu -i, -ii, -ji	60
2.1.1.8. Wymowa a zapis połączeń liter typu ai, ei, oi, ii, ói, ui, yi	62
2.1.1.9. Wymowa a zapis połączeń liter typu au, eu	62
2.1.1.10. Wymowa a zapis połączeń liter typu ao, ae, eo, oa, ua, uo	63
2.1.1.11. Wymowa a zapis h /ch, ż / rz, ó /u	63
2.1.2. Interpunkcja	65
2.2. Podsystem gramatyczny	68
2.2.1. Morfologia	68
2.2.1.1. Słowotwórstwo	68
2.2.1.2. Fleksja	70
2.2.1.2.1. Czasowniki 	 70
2.2.1.2.2. Rzeczowniki	72
2.2.1.2.3. Pozostałe klasy leksemów 	73
2.2.1.3. Morfonologia	75
2.2.2. Składnia	77
2.3. Podsystem leksykalny	80
2.3.1. Homonimy	81
2.3.2. Synonimy i antonimy	84
2.3.3. Pola pojęciowe	85
2.4. Wnioski	86

CZĘŚĆ II – PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO	89

3. TRUDNOŚCI W NAUCZANIU FONETYKI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO 	91
3.1. Norma językowa a norma glottodydaktyczna	92
3.2. Błąd w nauczaniu fonetyki języka polskiego jako obcego	96
3.3. Cele i sposoby korekty błędów fonetycznych	99
3.4. Tak zwane miejsca trudne w obrębie systemu fonicznego	104
3.4.1. Typowe błędy w obrębie systemu wokalicznego	105
3.4.1.1. Samogłoski [i / y / e]	106
3.4.1.2. Samogłoski [o / u]	108
3.4.1.3. Samogłoski nosowe	109
3.4.2. Typowe błędy w obrębie systemu konsonantycznego	111
3.4.2.1. Spółgłoski trzech szeregów	111
3.4.2.2. Spółgłoski półotwarte	114
3.4.2.3. Spółgłoski wargowe	116
3.4.2.4. Spółgłoska [h]	117
3.4.3. Typowe błędy w obrębie półspółgłosek	118
3.4.4. Typowe błędy w obrębie połączeń głoskowych. .  119
3.4.4.1. Geminaty spółgłoskowe	119
3.4.4.2. Grupy spółgłoskowe	120
3.4.4.2.1. Uproszczenia artykulacyjne 	120
3.4.4.2.2. Upodobnienia	122
3.4.5. Typowe błędy w obrębie systemu prozodycznego	123
3.4.5.1. Intonacja w wypowiedzeniach pytajnych i żądających	124
3.4.5.2. Akcent wyrazowy	126
3.5. Wnioski	127

4. FONETYKA KOREKTYWNA 	129
4.1. Podstawowe zasady nauczania fonetyki języka polskiego jako obcego	130
4.1.1. Indywidualizacja nauczania	134
4.1.1.1. Motywacja	134
4.1.1.2. Modalność	136
4.1.1.3. Wiek	138
4.1.1.4. Predyspozycje i ograniczenia	140
4.1.2. Materiały fonodydaktyczne	144
4.1.2.1. Podręczniki	144
4.1.2.1.1. Podręczniki do nauczania fonetyki języka polskiego jako obcego	145
4.1.2.1.2. Podręczniki kursowe	146
4.1.2.2. Opracowania naukowe	146
4.1.3. Dobór treści nauczania	148
4.1.4. Problematyka transkrypcji fonetycznej	157
4.2. Metody nauczania fonetyki języków obcych	161
4.3. Typologia ćwiczeń fonetycznych	165
4.3.1. Fazy nauczania elementów fonicznych	165
4.3.1.1. Ćwiczenia kształtujące słuch mowny	169
4.3.1.1.1. Ćwiczenia dotyczące dźwięków mowy	170
4.3.1.1.2. Ćwiczenia dotyczące prozodii 	175
4.3.1.2. Ćwiczenia artykulacyjne	176
4.3.1.2.1. Ćwiczenia dotyczące dźwięków mowy	177
4.3.1.2.2. Ćwiczenia dotyczące prozodii	184
4.3.2. Ćwiczenia logopedyczne	186
4.3.3. Ćwiczenia z wykorzystaniem tekstów kultury 	191
4.3.3.1. Poezja i proza	192
4.3.3.2. Piosenki	195
4.3.3.3. Lingwołamki i zagadki	197
4.3.3.4. Dowcipy	200
4.3.4. Ćwiczenia komunikacyjne	202
4.4. Wnioski	206

ZAKOŃCZENIE	209
ALFABET FONETYCZNY	212
BIBLIOGRAFIA	217
WYKAZ TABEL I RYSUNKÓW	239

Inni Klienci oglądali również

15,12 zł 16,80 zł
Do koszyka

Duch dziejów Polski

Syntetyczny zarys historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem jej pozytywnych stron. Książka ta wzbudziła szerokie zainteresowanie i wywarła duże wrażenie nie tylko w Polsce. Została wkrótce przetłumaczona na niemiecki, francuski, angie...
21,00 zł 30,00 zł
Do koszyka

Nierówności społeczne w polskim dyskursie politycznym

Nierówności płacowe w długim okresie, mierzone stosunkiem dochodów górnego decyla do najniższego, w ostatnich dwóch dekadach wzrosły w Polsce najbardziej ze wszystkich krajów należących do OECD. Jednocześnie problemat...
18,72 zł 20,80 zł
Do koszyka

Dowody cyfrowe – teoria i praktyka kryminalistyczna w polskim postępowaniu karnym

Autor podejmuje próbę zmierzenia się z zagadnieniem wykorzystania dowodu cyfrowego w polskim postępowaniu karnym z perspektywy początku trzeciej dekady XXI wieku. Omawia zarówno zagadnienia natury technicznej, jak i karnoprocesowej, uwzgl...
99,00 zł 110,00 zł
Do koszyka

Kulinaria w polskim prawie własności intelektualnej

W prezentowanej publikacji autor udowadnia, że szeroko rozumiane kulinaria mogą być i często są przedmiotem ochrony w prawie własności intelektualnej. Zgodnie z tezą zawartą w książce wytwory człowieka nazywane kulinariami można próbować rozpat...
10,80 zł 12,00 zł
Do koszyka

Zadania testowe z języka polskiego dla pierwszej klasy gimnazjum

Zeszyt ćwiczeń składa się z jedenastu testów: sześciu zawierających zadania wyłącznie polonistyczne oraz pięciu - humanistycznych (o charakterze międzyprzedmiotowym). Pięć końcowych (humanistycznych) testów ma charakter bardzo zbliżony do...
37,80 zł 42,00 zł
Do koszyka

„Słowo Polskie” w latach 1918-1928. Organ prasowy Narodowej Demokracji

Praca stanowi monografię lwowskiego dziennika „Słowo Polskie”, które pełniło rolę politycznego organu prasowego Narodowej Demokracji. Badaniom poddano funkcjonowanie i zawartość dziennika w latach 1918-1928. Cezurą czasową badań nale...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!