W prezentowanej publikacji autor udowadnia, że szeroko rozumiane kulinaria mogą być i często są przedmiotem ochrony w prawie własności intelektualnej. Zgodnie z tezą zawartą w książce wytwory człowieka nazywane kulinariami można próbować rozpatrywać jako znaki towarowe, oznaczenia geograficzne, wynalazki, know-how czy wreszcie jako utwory.
W opracowaniu autor omawia w szczególności: – oznaczenia jakościowe kulinariów; – wynalazki kulinarne; – znaki towarowe w obszarze kulinariów; – możliwość ochrony kulinariów jako tajemnicy na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i kodeksu pracy.
Publikacja jest przeznaczona zarówno dla prawników praktyków: sędziów, adwokatów, radców prawnych, rzeczników patentowych, jak i pracowników naukowych, którzy zajmują się prawem własności intelektualnej, a także przedsiębiorców (w tym restauratorów, producentów wyrobów spożywczych), pracowników działów sprzedaży, marketingu i PR w branży wyrobów spożywczych, którzy chcą zrozumieć niełatwe zagadnienia z tej dziedziny prawa.
WPROWADZENIE ROZDZIAŁ PIERWSZY KULINARIA - ZAGADNIENIA PODSTAWOWE. I. Ustalenia terminologiczne 1. Słowo wstępne 2. Gastronomia 3. Sztuka kulinarna, kuchnia 4. Turystyka kulinarna 5. Dietetyka 6. Kulinaria – próba stworzenia definicji II. Kulinaria a własność intelektualna III. Rys historyczny IV. Kulinaria – warstwa źródłowa i wynikowa ROZDZIAŁ DRUGI OZNACZENIA JAKOŚCIOWE KULINARIÓW I. Słowo wstępne II. Oznaczenia jakościowe w prawie unijnym 1. Wprowadzenie 2. Chronione oznaczenia geograficzne A. Uwagi wprowadzające B. Produkty rolne i środki spożywcze C. Chronione nazwy pochodzenia i chronione oznaczenia geograficzne D. Nazwy wyłączone z rejestracji E. Kolizja zarejestrowanych oznaczeń ze znakami towarowymi 3. Gwarantowane tradycyjne specjalności 4. Jakościowe oznaczenia fakultatywne A. Istota określeń fakultatywnych B. Produkty górskie C. Produkty rolnictwa wyspiarskiego 5. Napoje alkoholowe A. Alkohol jako środek spożywczy B. Wyroby winiarskie a. Kategoria wyrobów winiarskich b. Wina c. Wina aromatyzowane C. Napoje spirytusowe 6. Wody mineralne i źródlane III. Oznaczenia jakościowe w prawie polskim 1. Zasada ogólna 2. Krajowa ochrona zwykłych oznaczeń geograficznych 3. Ochrona krajowa kwalifikowanych oznaczeń geograficznych A. Produkty rolne i środki spożywcze B. Wyroby winiarskie C. Napoje spirytusowe D. Wody mineralne i źródlane ROZDZIAŁ TRZECI ZNAKI TOWAROWE W OBSZARZE KULINARIÓW I. Wprowadzenie II. Zagadnienia podstawowe 1. Pojęcie znaku towarowego 2. Definicja znaku towarowego 3. Rodzaje znaków towarowych 4. Postacie normatywne znaków towarowych 5. Przeszkody rejestracji A. Słowo wstępne B. Bezwzględne przeszkody rejestracji C. Względne przeszkody rejestracji 6. Treść prawa z rejestracji III. Konwencjonalne znaki towarowe 1. Istota oznaczenia konwencjonalnego 2. Oznaczenia słowne 3. Oznaczenia graficzne 4. Oznaczenia słowno – graficzne IV. Niekonwencjonalne znaki towarowe 1. Istota oznaczenia niekonwencjonalnego 2. Znaki przestrzenne 3. Znaki ruchome 4. Hologramy 5. Kolor i zestawienie kolorów 6. Znaki pozycyjne 7. Znaki dźwiękowe 8. Gest 9. Znaki dotykowe 10. Smak 11. Zapach ROZDZIAŁ CZWARTY WYNALAZKI KULINARNE I. Wprowadzenie II. Wynalazek kulinarny 1. Istota wynalazku 2. Rozwiązanie o charakterze technicznym 3. Nowość 4. Poziom wynalazczy 5. Możliwość przemysłowego zastosowania 6. Wynalazki niepodlegające opatentowaniu 7. Wynalazki kulinarne III. Patent na wynalazek kulinarny 1. Treść patentu 2. Zakres patentu ROZDZIAŁ PIĄTY KULINARIA JAKO PRAWNIE CHRONIONA TAJEMNICA I. Wprowadzenie II. Kulinaria jako know – how 1. Pojęcie 2. Zakres kow – how 3. Kulinarne know - how III. Kulinaria jako tajemnica przedsiębiorstwa 1. Pojęcie i zakres kulinarnej tajemnicy przedsiębiorstwa 2. Przykłady kulinariów stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa IV. Sposoby naruszenia prawnie chronionej tajemnicy V. Tajemnica jako prawo podmiotowe ROZDZIAŁ SZÓSTY KULINARIA W PRAWIE AUTORSKIM I. Wprowadzenie II. Kulinaria jako utwór w prawie autorskim 1. Założenie podstawowe 2. Kulinaria jako idea 3. Przesłanki, których spełnienie pozwala uznać kulinaria za utwór A. Wstęp B. Oryginalność C. Indywidualny charakter D. Ustalenie 4. Utwór inspirowany i opracowanie 5. Pokrewieństwo między kulinariami a utworem muzycznym A. Wstęp B. Składniki C. Proporcje składników D. Harmonia składników E. Rytm III. Warstwa źródłowa 1. Przepis kulinarny jako utwór 2. Utwory zawierające przepisy kulinarne 3. Książki kucharskie, blogi kulinarne, cykliczne audycje telewizyjne A. Wstęp B. Książki kucharskie C. Blogi kulinarne D. Cykliczne audycje telewizyjne 4. Przepis jako subkategoria utworu użytkowego IV. Warstwa wynikowa 1. Potrawa jako utwór 2. Czy smak może być utworem? 3. Czy sposób podania potrawy może być utworem? 4. Przyrządzanie potraw jako artystyczne wykonie Zakończenie