Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Czy Kleopatra spędzała mnóstwo czasu na oglądaniu komedii i grze w kości?
Jak kobiety postrzegali starożytni teologowie i ludzie Kościoła w średniowieczu?
Na czym polegało nowatorstwo Christine de Pizan – prekursorki krytyki feministycznej swoich czasów?
Jak przedstawiane są i oceniane kobiety-zabójczynie w polskim dyskursie publicznym?
Książka przedstawia wyniki badań z zakresu studiów nad negatywnymi wizerunkami kobiet w różnych epokach historycznych. Autorzy zastanawiają się, czy postawy przypisywane „złym” kobietom zmieniają się na przestrzeni dziejów i czy takie same działania podejmowane przez mężczyzn i kobiety wartościowane są w taki sam sposób. W swych badaniach sięgają po różnorodne źródła – od filozofii starożytnej po współczesną prasę.
Tom jako całość jest spójny i potwierdza wiodącą tezę o tym, że zasadniczo kobiety postrzegane jako złe to te, które przekraczają granice dominującego w danej epoce historycznej wzorca kobiecości. Pragnę w szczególności podkreślić, że redaktorkom udało się także skutecznie uniknąć pokusy «skandalizowania», co jest powszechne w kontekście debaty o «złu» i wyobrażeniach kobiecości.
Z recenzji dr hab. Barbary Klich-Kluczewskiej
„Złe kobiety czy zła sława?” wpisują się po części w nurt herstorii. Co dodatkowo wyróżnia tę monografię? Przywołane przeze mnie powyżej trzy publikacje traktują o kobietach w ogóle, o czym pisałam, natomiast w „Złych kobietach czy złej sławie?„ poruszono niezbyt często eksplorowany temat negatywnej oceny bohaterek dziejów. Zatem nie mamy tu do czynienia z tematyką „od Sasa do Lasa”, ale z zagadnieniem skonkretyzowanym.
Z recenzji dr hab. Małgorzaty Delimaty-Proch, prof. UAM
******
Evil Women or Notoriety? Negative Images of Women Throughout History
The books presents the results of research on negative images of women in different historical periods. The authors deliberate whether the attitudes associated with “evil” women change throughout history and if the same actions taken by men and women are judged in the same way. The research is based on the variety of sources: from ancient philosophy to contemporary press.
Wstęp. Dlaczego płeć ma znaczenie? 7 Religia 11 Julia Borczyńska – Tu es diaboli ianua – kobieta jako przyczyna wszelkiego zła w pismach Tertuliana 13 Karolina Białas – „Płeć męska” i „płeć słaba”. Kobiety w Occupatio Odona z Cluny 26 Jakub Bakiera – Złe kobiety roku tysięcznego w dziele Rudolfa Glabera 46 Kultura i sztuka 57 Zofia Załęska – Średniowieczne tanecznice. O postrzeganiu kobiet w tańcu 59 Marcin Śrama – Czarna legenda królowej Bony w historiografii, teatrze, nauce i publicystyce 74 Agnieszka Pałucka – „Zła kobieta” jako rola – o kreacji tytułowej bohaterki Marii Stuart Juliusza Słowackiego 90 Kobiety same o sobie 101 Kalina Słaboszowska – Matka krytyki feministycznej? Christine de Pizan i jej „O Mieście Kobiet” 103 Paulina Fronczak-Chruściel – Współpodążająca żona czy niepokorna nazistka? Lina Heydrich (1911–1985) w świetle autobiografii 115 Beata Janicka – O obliczach zła w życiu i twórczości Elżbiety Szemplińskiej 127 Polityka 145 Radosław Domazet – O (nie)moralności kobiecej według filozofa: Plutarch z Cheronei o Kleopatrze 147 Antonina Pawłowska – Angielskie ślimaki w irlandzkim ogrodzie – poglądy polityczne i społeczne Constance Markievicz 165 Opinia publiczna 179 Agnieszka Goluch – „Dwulicowa istota”. Wizerunek Marii Kazimiery w dziewiętnastowiecznej prasie kobiecej 181 Igor Michał Niewiadomski – Złe emocje u znakomitych mistrzyń sportu, czyli o konflikcie między Haliną Konopacką a Jadwigą Wajsówną na arenach sportowych w dwudziestoleciu międzywojennym 192 Anna Suska – Kiedy kobieta zabija... Portrety zabójczyń w polskim dyskursie publicznym 210