Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Dzień, w którym dziecko rozpoczyna naukę w szkole podstawowej, jest wyzwaniem i dla świeżo upieczonego ucznia, i dla rodziców. Aby dobrze wybrać z bogatej oferty dostępnych opcji edukacyjnych (szkoły publiczne, prywatne, nauczanie domowe), warto być dobrze poinformowanym. Zespół specjalistów w zakresie edukacji przygotował przewodnik dla rodziców, który pomoże zorientować się w tym, czego mogą oczekiwać od szkoły, czego szkoła może wymagać od nich, co powinno już umieć dziecko u progu szkoły oraz jak pomóc dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wprowadzenie (STEFAN M. KWIATKOWSKI) 9 1 Znajomość prawa pomaga, czyli prawne aspekty posyłania dziecka do szkoły (AGNIESZKA PAWLAK) 13 Organizacja i sposób zarządzania oświatą w Polsce 15 Czy w Polsce trzeba chodzić do szkoły i po co 15 Jak to działa 21 Ile kosztuje szkoła i kto za nią płaci 21 Kto jest kim w oświacie i co może 32 Która szkoła jest lepsza? Czy można to sprawdzić 42 Prawo oświatowe w praktyce 46 Oświatowe know-how 46 Podręczny przegląd najważniejszych uregulowań (ważnych dla rodzica) 49 Czego rodzic może oczekiwać od szkoły 51 Czego i dlaczego szkoła powinna oczekiwać od rodziców 55 2. Charakterystyka rozwojowa dziecka rozpoczynającego naukę w szkole, czyli co mówi o dziecku u progu I klasy współczesna psychologia rozwojowa (AGNIESZKA OLECHOWSKA) 63 Twoje dziecko u progu szkoły 65 Co zadecyduje o powodzeniu Twojego dziecka w szkole 79 Jak dobrze zacząć – przygotowanie i adaptacja w klasie I wyzwaniem dla Twojego dziecka, Ciebie i szkoły 92 3. Publiczna szkoła podstawowa, czyli co nam gwarantuje państwo (ANNA BRZYWCA) 99 Polskie szkoły publiczne 101 Założenia prawne regulujące działanie szkół publicznych 101 Rodzaje publicznych szkół podstawowych 102 Co gwarantuje państwo, co zapewnia polski system oświaty? 106 Bezpłatne nauczanie w szkole podstawowej 107 Zasada powszechnej dostępności do edukacji w publicznej szkole podstawowej 113 Kwalifikacje nauczycieli zatrudnionych w publicznej szkole podstawowej 122 Programy nauczania realizowane w publicznej szkole podstawowej 127 Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w publicznej szkole podstawowej 132 Co jeszcze zapewnia publiczna szkoła podstawowa? 141 Źródła informacji o publicznych szkołach podstawowych 148 Wybierz publiczną szkołę podstawową dla swojego dziecka 151 Wybór szkoły podstawowej – etapy działania 155 4. Niepubliczne szkoły podstawowe, czyli alternatywa dla szkół publicznych (WANDA PAKULNIEWICZ) 183 Szkoła niepubliczna jako miejsce realizacji obowiązku szkolnego 185 Rodzaje niepublicznych szkół podstawowych 185 Szkoły publiczne a niepubliczne – podobieństwa 195 Uprawnienia szkoły publicznej. Świadectwa państwowe 185 Warunki do spełnienia przez niepubliczną szkołę podstawową 195 Przestrzeganie statutu szkoły. Prawo wewnętrzne 206 Prawa dziecka i prawa ucznia 207 Program wychowawczy szkoły i program profi laktyki 208 Indywidualne nauczanie. Indywidualny tok i program nauki 208 Bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki 209 Zajęcia dodatkowe i pozalekcyjne 210 Szkoły publiczne a niepubliczne – istotne rozbieżności 212 Wpis do ewidencji i jego wykreślenie. Cofnięcie uprawnień szkoły publicznej 212 Wymagania wobec dyrektora 213 Zasady rekrutacji 214 Skreślanie z listy uczniów 214 Autonomia szkoły niepublicznej 215 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna 219 Zasady współpracy z rodzicami 219 Pomoc materialna. Dowożenie uczniów 220 Religia i etyka 220 Nadzór nad szkołą 221 Źródła informacji o szkole niepublicznej 222 Ogląd bazy lokalowej szkoły, wyposażenia i terenu przyszkolnego 222 Formalne dokumenty szkoły - statut, regulaminy, procedury 223 Strona internetowa szkoły. Materiały promocyjne 223 Publikacje w mediach. Opinie rodziców 224 Informacje o wynikach sprawdzianu zewnętrznego 224 Informacje z nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty 224 Ewidencja szkół niepublicznych zbiór informacji 225 Jak czytać statut szkoły niepublicznej – na co zwrócić uwagę? 226 Podmiot prowadzący szkołę i organy szkoły - źródło informacji o stylu zarządzania 226 Nazwa szkoły - informacja o specyfi ce szkoły czy element gry marketi ngowej? 227 Cele i zadania szkoły - zbiór zobowiązań szkoły wobec uczniów i rodziców 228 Organizacja pracy szkoły - może zachęcić lub zniechęcić 228 Rekrutacja do szkoły - przegląd najczęściej stosowanych zasad 229 Prawa i obowiązki nauczycieli - zbiór zobowiązań szkoły wobec uczniów i rodziców 229 Skreślenie ucznia z listy - zgodne ze statutem i kodeksem postępowania administracyjnego 230 Umowa i opłata za kształcenie - oferta szkoły a wysokość czesnego 230 Egzekwowanie zobowiązań szkoły wobec rodziców 232 Składanie skarg na pracę szkoły do urzędów i instytucji zewnętrznych 232 Odpowiedzialność szkoły za bezpieczeństwo uczniów 234 5. Edukacja domowa, czyli inna forma spełniania obowiązku szkolnego (WANDA PAKULNIEWICZ) 237 Warunki uzyskania zezwolenia 241 Roczne egzaminy klasyfi kacyjne 246 Cofnięcie zezwolenia 253 Uprawnienia dziecka w edukacji domowej 254 Zalety i wady kształcenia poza szkołą 256 6. Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi idzie do szkoły, czyli jak dobrze wybrać ogólnodostępną lub integracyjną szkołę podstawową dla dziecka z trudnościami w rozwoju (AGNIESZKA OLECHOWSKA) 259 Czy Twoje dziecko ma specjalne potrzeby edukacyjne i czy w związku z tym przysługują Wam jakieś „specjalne” prawa w otwartym systemie edukacji 261 Między jakimi typami szkół (szkołami) możesz wybierać 269 Co, gdzie, kiedy – kryteria oceny szkół „Barometr Szkoły” i „Kalendarz” Twoich działań 273 Zakończenie (STEFAN M. KWIATKOWSKI) 293 Załącznik 1 Kwestionariusz obserwacji dziecka. Propozycja dla rodziców 295 Załącznik 2 Barometr – publiczna szkoła podstawowa 305 Załącznik 3 Barometr – niepubliczna szkoła podstawowa 309 Załącznik 4 Barometr szkoły dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 322 Bibliografia 325 O Autorach 327