W kręgu muzealnych przedmiotów
Autorka porusza jeden z zasadniczych problemów współczesnego muzealnictwa: kwestię statusu ontologicznego przedmiotów muzealnych i charakteru ich postrzegania. Nie tylko ukazuje dyskusyjny i niejasny status muzeów oraz różne aspekty spotkania widza z eksponatem, ale również obrazuje obecne sposoby rozumienia kultury i panujący między nimi dysonans. Współczesny sposób prezentowania obiektów odsłania wiele napięć związanych z kategorią autentyczności.
This creative and ground-breaking dissertation confronts one of the main dilemmas of contemporary museology: the issue of ontological status of museum objects and their perception. It shows a disputable and unclear status of museums and different aspects of the relationship between the public and the exhibits, it explains current approaches to understanding culture and the cognitive dissonance among them. It also analyses a modern style of exhibiting museum objects, revealing numerous problems connected with their authenticity and encourages using
museum education in pedagogy.
WSTĘP 7
1. POSTRZEGANIE PRZEDMIOTÓW MUZEALNYCH 15
1.1. Postrzeganie przedmiotów – fenomenologia w badaniu kultury 20
1.2. Postrzeganie przedmiotów przez wzgląd na muzealny charakter rzeczy 27
1.3. Rzecz w kontekście przestrzeni wystawowej – perspektywy publicznego dyskursu 36
1.4. Kurator i widz – różnice spojrzeń 49
2. DYLEMATY WOKÓŁ STATUSU ONTOLOGICZNEGO PRZEDMIOTÓW MUZEALNYCH 60
2.1. Rodzaje i cechy obiektów muzealnych w perspektywie sposobu ich istnienia 66
2.1.1. Dzieła sztuki oraz dzieła przed epoką sztuki i po niej 66
2.1.2. Fragmenty i rekonstrukcje 74
2.1.3. Podwójne znaczenie fotografii i problem autentyczności. Fotografia jako przedmiot i jako przedstawienie 91
2.1.4. Reprodukcje i symulakry w sferze materialnej i wirtualnej 100
2.1.5. Drażliwy materiał kulturowy – szczątki ludzkie 113
2.2. Przedmiot otwierający na świat i świat zamknięty w przedmiocie 133
3. ZAMYSŁ KULTURY W ŚWIETLE METANARRACJI PRZEDMIOTÓW
MUZEALNYCH 147
3.1. Problem pojęcia muzeum i rozumienia kultury w odniesieniu do różnorodności kolekcji 148
3.2. Muzeum i problem smaku 161
ZAKOŃCZENIE 173
BIBLIOGRAFIA 179
SPIS ILUSTRACJI 190
INDEKS NAZWISK 192
INDEKS RZECZOWY 197