0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Pobierz fragment
Wybierz format pliku:
Pobierz

Upowszechnianie Animacja Komercjalizacja kultury

(eBook)

Podręcznik akademicki

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2012

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Józef Kargul

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    ePub mobi (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 74,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 51,80 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

55,50 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Upowszechnianie Animacja Komercjalizacja kultury

Historia upowszechniania kultury w Polsce
Zmiany w postrzeganiu, traktowaniu, dystrybucji, udostępnianiu i praktykowaniu kultury
Koncepcje, formy i idee uczestnictwa w kulturze
Instytucje upowszechniania kultury
Znaczenie animacji kultury i rola animatorów w społeczeństwie
Wzory aktywności kulturalnej Polaków

Podręcznik przeznaczony dla:
- studentów pedagogiki, kulturoznawstwa, antropologii kultury, socjologii
- nauczycieli akademickich, pracowników naukowych zajmujących się rozwojem kultury w Polsce
- pracowników instytucji związanych z upowszechnianiem kultury, działalnością z zakresu animacji społeczno-kulturalnej
- wszystkich zainteresowanych kulturą w Polsce

Józef Kargul – profesor zwyczajny, kierownik Zakładu Pedagogiki Społecznej i Poradoznawstwa w Dolnośląskiej Szkole Wyższej, członek Senatu DSW. Członek rady redakcyjnej „Edukacji Dorosłych” oraz zespołu redakcyjnego „Biblioteki Edukacji Dorosłych”. Autor wielu prac z zakresu andragogiki, pedagogiki społecznej, problematyki kultury i jej upowszechniania, w tym książki Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-01-20402-0
  • ISBN druku: 978-83-01-16970-1
  • Liczba stron: 380
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Przedmowa 9
Wstęp 11

CZĘŚĆ I Wspólnota i kolektywizm – upowszechnianie i reglamentacja kultury 17

Rozdział 1 Praktyki upowszechniania kultury feudalnej  19
1.1 Upowszechnianie(?) kultury staropolskiej  19
1.2 Instytucje i formy upowszechniania kultury w Polsce w okresie odrodzenia i baroku 22
1.3 „Nowe” w upowszechnianiu kultury w oświeceniu  32

Rozdział 2 Upowszechnianie kultury po rewolucji przemysłowej  39
2.1 Życie kulturalne w epoce romantyzmu 39
2.2 Różnicowanie się idei upowszechniania kultury 49
2.3 Spełnianie idei upowszechniania – nowe instytucje kultury 58

Rozdział 3 Koncepcje upowszechniania kultury w okresie międzywojennym  71
3.1 Koncepcja agrarystów  72
3.2 Koncepcja narodowej demokracji  73
3.3 Koncepcja partii lewicowych  74
3.4 Koncepcje katolickie 77

Rozdział 4 Instytucje upowszechniania oświaty i kultury w okresie międzywojennym 80
4.1 Świetlice środowiskowe i społeczne  80
4.2 Uniwersytety ludowe, kluby młodzieżowe, domy kultury, domy społeczne  84
4.3 Pracownicy oświatowi  88
4.4 Amatorskie zespoły artystyczne 91

Rozdział 5 Kolektywizm naczelną ideą upowszechniania kultury w PRL 96
5.1 Agitacja i propaganda jako formuła upowszechniania kultury w latach 1948–1955  96
5.2 Spory o koncepcje upowszechniania kultury w PRL 99

Rozdział 6 Instytucje upowszechniania kultury w PRL  105
6.1 Domy kultury  105
6.2 Kluby  118
6.3 Świetlice systemu upowszechniania kultury  122
6.4 Pracownik kulturalno-oświatowy  127

Rozdział 7 Koncepcje ruchu amatorskiego w kolektywistyczno-modernistycznym modelu upowszechniania kultury 134
7.1 Koncepcja artystyczno-zadaniowa  135
7.2 Założenia koncepcji pedagogicznej – receptywno-ekspresywnej 136
7.3 Koncepcja spontaniczno-ekspresywna  137
7.4 Koncepcja naśladowcza 138

Rozdział 8 Wzory uczestnictwa w kulturze PRL  141
8.1 Edukacyjny wzór uczestnictwa propagowanym modelem zachowań kulturalnych  143
8.2 Konformistyczno-snobistyczny wzór wobec formalistyczno-akcyjnej strategii upowszechniania kultury w latach siedemdziesiątych  143
8.3 Wzór ludyczno-spontaniczny  145
8.4 Rytualno-konfesyjny wzór aktywności kulturalnej  147
8.5 Kontemplacyjno-eskapistyczny wzór uczestnictwa w kulturze – sprzeczności społeczno-kulturowe  149

CZĘŚĆ II Między kolektywizmem a indywidualizmem, czyli o animacji kulturalnej 153

Rozdział 9 Koncepcja animacji kultury 155
9.1 Animacja – rozumienie pojęcia  155
9.2 Animacja wyrazem kontestacji opresyjnego systemu społecznego 158
9.3 Animacja jako strategia udziału w życiu społeczno-kulturalnym 161
9.4 Spór: edukacja kulturalna czy animacja kulturalna? 168

Rozdział 10 Wokół animatora 175
10.1 Animator a pracownik kulturalno-oświatowy 175
10.2 Autorytet i dylematy animatora kultury  181
10.3 Animator kultury „gałganiarzem na ludzkim śmietnisku” 187
Rozdział 11 Rozczarowanie animacją kulturalną  196

CZĘŚĆ III Supermarket kultury w dobie dominującej idei komercjalizmu i indywidualizmu 203

Rozdział 12 Idea liberalizmu u podłoża „supermarketu kultury”  205

Rozdział 13 Idee (koncepcje) edukacji kulturalnej (Sylwia Słowińska)  219
13.1 Tradycyjne podejście do edukacji kulturalnej  219
13.2 Nietradycyjne ujęcie edukacji kulturalnej 232

Rozdział 14 Antropologiczno-kulturoznawcza idea (koncepcja) animacji kulturalnej  242
14.1 Geneza – „korzenie”  242
14.2 Teoretyczne założenia  246
14.3 Wizja animatora  249

Rozdział 15 Pedagogika kultury                                                                                      255
15.1 Klasyczna pedagogika kultury  255
15.2 Zabiegi o „restytucję” pedagogiki kultury 259
15.3 Pedagogika kultury dziś 262

Rozdział 16 Domy kultury – tradycja i nowoczesność?  271
16.1 Edukacyjno-ekspresyjna placówka upowszechniania kultury  273
16.2 Dom kultury ośrodkiem rozrywki i zabawy – ludyczny model instytucji 279
16.3 Lokalny supermarket kultury 281

Rozdział 17 Ośrodek kultury „do wynajęcia” – impresariat  287
17.1 Orientacja „prorynkowa” domów kultury 287
17.2 Impresariat  288

Rozdział 18 Instytucjonalne oferty aktywności kulturalnej „dla wyklucz(a)onych” 294
18.1 Resocjalizacja młodzieży o postawach aspołecznychnowym zadaniem placówek kultury 294
18.1.1 Podstawowe założenia 294
18.1.2 „Rutynowe” działania 296
18.2 Ośrodek kultury instytucją socjoterapeutyczną 299
18.2.1 Założenia  299
18.2.2 Działania  302
18.3 Przeciwdziałanie narkomanii – Trait d’Union 94 jako przykład działalności stowarzyszenia społeczno-kulturalnego we Francji  305
18.3.1 Konsultacje psychologiczne 307
18.3.2 Realizacja programów prewencyjnych w środowisku szkolnym 308
18.3.3 Rozmowy w grupie  309
18.3.4 Forum teatralne  309
18.3.5 Propaganda wizualna  309
18.3.6 Programy prewencyjne przeznaczone dla rodziców  310
18.3.7 Próba oceny działalności Trait d’Union 94 311

Rozdział 19 Inspiracje: artystyczna i edukacyjna 314
19.1 Akademia Wyobraźni  314
19.1.1 Założenia  314
19.1.2 Działania dla dzieci i wśród nich  315
19.1.2.1 Założenia ideologiczno-organizacyjne projektu  316
19.1.2.2 Założenia merytoryczne 317
19.2 Uniwersytet Uliczny 319
19.2.1 Geneza 319
19.2.2 Założenia ideologiczne                                                                                     320
19.2.3 Założenia organizacyjne  322
19.2.4 Działalność Uniwersytetu Ulicznego 323
19.2.5 Rezultaty i reperkusje 324

Rozdział 20 Aktualne wzory aktywności kulturalnej Polaków w supermarkecie kultury 327
20.1 O sensowności opisywania wzorów aktywności kulturalnej w wielozmysłowej kulturze iwentu  327
20.2 Ciągłość i zmiana wzorów aktywności kulturalnej z epoki PRL 329
20.3 Nowe wzory partycypacji kulturalnej w kulturze iwentu 333
20.3.1 Wzór snobistyczno-ludyczny  333
20.3.2 Wzór ekspresyjno-destrukcyjny 335
20.3.3 „Apsydalno”-eskapistyczny wzór aktywności kulturalnej  336

Zakończenie  345
Bibliografia  347
Indeks nazwisk 347
Indeks rzeczowy 347
Summary 362
Słowa kluczowe: Pedagogika kultura

Inni Klienci oglądali również

13,50 zł 15,00 zł
Do koszyka

Tekst jako kultura Kultura jako tekst. Tom 2

Niniejsza monografia jest już drugim tomem, który poświęcamy badaniom nad problematyką wzajemnych zależności pomiędzy tekstem a kulturą. Problematyka tomu – w odróżnieniu od pierwszej książki – skoncentrowana jest wokół...
22,68 zł 25,20 zł
Do koszyka

Aspekty kultury współczesnej

Pomysł na niniejszą publikację zrodził się podczas “Spotkań z kulturą współczesną”. [...] Oprócz różnorodności podjętych zagadnień (tradycja w kulturze, kultura słowa, kultura audiowizualna, reklama, komiks), teksty rep...
40,50 zł 45,00 zł
Do koszyka

Japonia w kulturze i sztuce polskiej końca XIX i początków XX wieku

Książka jest zapisem refleksji nad obecnością Japonii w kulturze i sztuce polskiej końca XIX i początków XX wieku. Podejmuje kolejno zagadnienia definicji i zakresu pojęć japonizmu i „japońszczyzny” (japonisme, japonaiserie), kształt...
22,50 zł 25,00 zł
Do koszyka

Taniec narodowy w polskim kanonie kultury. Źródła, geneza, przemiany

Książka stanowi próbę ukazania panoramy dziejów kanonu polskich tańców narodowych, obejmującego współcześnie pięć gatunków (polonez, mazur, krakowiak, kujawiak, oberek), choć w przeszłości tylko niektóre z nich...
19,85 zł 22,05 zł
Do koszyka

O kulturze strachu i przemysle bezpieczeństwa

Medialne „niusy” o terroryzmie, toczących się wojnach, zagrażających Polsce konfliktach zbrojnych czy wzrastającej przestępczości z pewnością utrudniają budowanie kultury zaufania i otwartości wobec innych ludzi. Czy jednak są szanse na stw...
12,60 zł 14,00 zł
Do koszyka

Kultura książki w zakonach męskich Wielkiego Księstwa Litewskiego XV–XVIII wieku

Praca nie tylko podsumowuje dotychczasowe analizy kultury piśmienniczej i literackiej Wielkiego Księstwa Litewskiego, ale także stanowi duże osiągnięcie badawcze, które wzbogaca wiedzę o kulturze zakonnej epok dawnych.

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!