Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Monografia wprowadza czytelnika w zagadnienia zaawansowanych systemów spalania niskotemperaturowego HCCI (ang. homogeneous charge compression ignition) w silnikach tłokowych. HCCI jest to nowa technika spalania umożliwiająca poprawę sprawności silników oraz znaczące ograniczenie emisji substancji szkodliwych. W książce najwięcej uwagi poświęcono rozwiązaniu, w którym wykorzystano wewnętrzną recyrkulację spalin oraz bezpośredni wtrysk paliwa do cylindra. Scharakteryzowano zjawiska wymiany ładunku, tworzenia mieszanki, reformowania paliwa, spalania, powstawania związków toksycznych oraz zmienności cyklicznej procesów roboczych. Zawarto opisy badań empirycznych, modeli matematycznych oraz szczegółowe analizy wyników. Treści zaprezentowano w aspekcie ich praktycznego wykorzystania do sterowania procesami roboczymi w rzeczywistych silnikach. Przedstawione wyniki i rozwiązania mogą być przydatne do zrozumienia i analiz innych szeroko pojmowanych systemów spalania niskotemperaturowego. W monografii tej wiedza jest przedstawiona w sposób ciekawy i zrozumiały dla czytelnika. Książka może być uznana za cenną pomoc dydaktyczną dla studentów, doktorantów i pracowników naukowych, a także za wartościową publikację dla inżynierów pracujących w jednostkach badawczo-rozwojowych. Monografia będzie zatem bardzo ciekawą pozycją o nowatorskim podejściu do zagadnienia. Prof. dr hab. inż. Jerzy Merkisz (z recenzji) Autor jest autorytetem w sprawach spalania paliw w silnikach, zwłaszcza zapłonu samoczynnego mieszanki jednorodnej. Wyniki badań dra hab. inż. Jacka Hunicza są pionierskie nie tylko w skali kraju, lecz także w skali światowej, a przedstawienie tych wyników w manuskrypcie i ich krytyczna ocena stanowią cenne źródło wiedzy. Prof. dr hab. inż. Zdzisław Chłopek (z recenzji)
Wykaz skrótowców i oznaczeń 7 1. Wstęp 11 Bibliografia 13 2. Wprowadzenie do systemów spalania niskotemperaturowego 15 2.1. Idea spalania niskotemperaturowego 15 2.2. Systemy spalania niskotemperaturowego 16 2.3. Korzyści w zakresie sprawności silnika i emisji zanieczyszczeń 21 2.4. Wyzwania związane z rozwojem systemów spalania niskotemperaturowego 22 Bibliografia 23 3. Paliwa silnikowe w kontekście spalania niskotemperaturowego 27 3.1. Dostępne surowce, ścieżki technologiczne i właściwości paliw 27 3.2. Wymagania stawiane paliwom 32 3.3. Właściwości samozapłonowe paliw 34 Bibliografia 37 4. System spalania HCCI z wewnętrzną recyrkulacją spalin 41 4.1. Sposoby realizacji spalania HCCI 41 4.2. Ujemne współotwarcie zaworów 43 4.3. Obieg rzeczywisty silnika 45 4.4. Zakres pracy silnika HCCI z wewnętrzną recyrkulacją spalin 47 Bibliografia 49 5. Wymiana ładunku w silniku o ujemnym współotwarciu zaworów 51 5.1. Przebieg wymiany ładunku 51 5.2. Obliczanie wymiany ładunku 54 5.3. Doświadczalna metoda wyznaczania ilości wewnętrznie recyrkulowanych spalin 56 5.4. Przepływy przez zawory 58 5.5. Charakterystyki wymiany ładunku 59 5.6. Niejednorodność ładunku 65 Bibliografia 68 6. Dostarczanie paliwa i przygotowanie mieszanki 71 6.1. Sposoby zasilania silników HCCI w paliwo 71 6.2. Reformowanie paliwa 72 Pojęcie reformowania oraz sposoby realizacji 72 Teoretyczny opis procesu reformowania paliwa 73 Badania empiryczne efektów chemicznych reformowania paliwa 75 Badania modelowe efektów chemicznych reformowania 82 Efekty termiczne przemiany fazowej i reformowania paliwa 85 Badania efektów cieplnych wtrysku paliwa w czasie UWZ 87 6.3. Uwarstwienie mieszanki 92 Bibliografia 94 7. Procesy spalania niskotemperaturowego 97 7.1. Uproszczony opis spalania paliw węglowodorowych 97 7.2. Fenomenologiczny opis spalania w silniku HCCI 99 7.3. Badania empiryczne na podstawie ciśnienia indykowanego w cylindrze 102 7.4. Uwagi dotyczące modelowania spalania 105 7.5. Cele i metody sterowania spalaniem 107 7.6. Czynniki wpływające na proces spalania 109 Reaktywność paliwa 109 Nadmiar powietrza i reformowanie paliwa 111 Fazy rozrządu i współczynnik recyrkulacji spalin 116 Doładowanie silnika 120 Bezpośredni wtrysk paliwa w czasie UWZ 123 Uwarstwienie ładunku 125 7.7. Spalanie HCCI wspomagane wyładowaniem iskrowym 126 7.8. Szybkość narastania ciśnienia 133 Bibliografia 139 8. Emisja toksycznych składników spalin 143 8.1. Składniki spalin oraz czynniki sprzyjające powstawaniu związków toksycznych 143 8.2. Mechanizmy powstawania związków toksycznych 144 Tlenki azotu 144 Cząstki stałe 146 Tlenek węgla i niespalone węglowodory 148 8.3. Wpływ warunków pracy na emisję toksycznych składników spalin 149 8.4. Wpływ parametrów sterujących na emisję toksycznych składników spalin 152 Nadmiar powietrza i recyrkulacja spalin 152 Doładowanie 154 Reformowanie paliwa w cylindrze 155 Uwarstwienie ładunku 157 Zapłon iskrowy 161 8.5. Wpływ paliwa na emisję toksycznych składników spalin 163 Bibliografia 168 9. Sprawność silników HCCI 171 9.1. Konwersja energii w silniku i źródła strat 171 9.2. Sprawność spalania 172 9.3. Sprawność termodynamiczna 174 9.4. Charakterystyki wybranych strat energetycznych 178 Straty pompowania 178 Straty cieplne 180 Straty związane z bezpośrednim wtryskiem paliwa w czasie UWZ 183 Straty wynikające z przedmuchów czynnika roboczego 187 Bibliografia 190 10. Zmienność cykliczna pracy silnika 191 10.1. Objawy i przyczyny zmienności cyklicznej 191 10.2. Wskaźniki zmienności cyklicznej 192 10.3. Zmienność cykliczna w silnikach HCCI 193 10.4. Deterministyczny charakter zmienności cyklicznej 201 10.5. Identyfikacja mechanizmów zmienności cyklicznej 205 Bibliografia 208 11. Podsumowanie 211 12. Załącznik 215 Bibliografia 225 13. Wykaz rysunków 227 14. Wykaz tabel 235