Strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim w oparciu o zrównoważoną kartę wyników
Książka Strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim w oparciu o zrównoważoną kartę wynikówpodejmuje problematykę pomiarów dotyczących strategicznego zarządzania kapitałem ludzkim. Omówiono w niej m.in. metody pomiaru kapitału ludzkiego oraz trudności z tym związane. Przedstawiono przykłady przekładania strategii biznesowej na personalną z wykorzystaniem mierników wynikających ze zrównoważonej karty wyników. Opisano rozwiązania informatyczne wspomagające pomiary aktywów niematerialnych, a także zasady gromadzenia, przetwarzania i interpretacji danych użytecznych w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Ukazano również praktyczną implementację zagadnienia w postaci modelu i procedury wdrażania mierników użytecznych w strategicznym zarządzaniu kapitałem ludzkim. Uzyskane wyniki badań pozwoliły na klasyfikację mierników stosowanych w zarządzaniu kapitałem ludzkim przedsiębiorstwa, ocenę ich użyteczności, identyfikację zakresu stosowania pomiarów w polskich spółkach giełdowych oraz identyfikację uwarunkowań ułatwiających i utrudniających stosowanie mierników użytecznych w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Zebrane dane mają zastosowanie praktyczne. Posłużyły do opracowania narzędzi (modelu i procedury wdrażania mierników użytecznych w zarządzaniu kapitałem ludzkim przedsiębiorstwa), które wspierają zwiększanie kapitału intelektualnego w polskich warunkach rynkowych.
Wstęp 5
ROZDZIAŁ I
KAPITAŁ LUDZKI W PRZEDSIĘBIORSTWIE I METODY JEGO POMIARU 9
1.1. Pojęcie i istota kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwie 9
1.2. Pomiary kapitału ludzkiego – istota, cele, znaczenie
dla przedsiębiorstwa 15
1.3. Metody pomiaru kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwie i stosowane
mierniki 22
1.4. Problemy metodyczne związane z pomiarem kapitału ludzkiego
w przedsiębiorstwie 41
ROZDZIAŁ II
POMIAR KAPITAŁU LUDZKIEGO W OPARCIU O ZRÓWNOWAŻONĄ
KARTĘ WYNIKÓW ?BSC? 48
2.1. Zrównoważona karta wyników – istota, struktura
i jej zastosowanie w przedsiębiorstwie 48
2.2. Pomiar kapitału ludzkiego jako nieodzowny element strategicznego
zarządzania zasobami ludzkimi 57
2.3. Przykłady przekładania strategii biznesowej na personalną
z wykorzystaniem zrównoważonej karty wyników 66
2.4. Klasyfikacja mierników użytecznych w zarządzaniu kapitałem ludzkim
przedsiębiorstwa w oparciu o zrównoważoną kartę wyników 73
ROZDZIAŁ III
ORGANIZACJA POMIARU KAPITAŁU LUDZKIEGO
W PRZEDSIĘBIORSTWIE 81
3.1. Rozwiązania informatyczne wspomagające gromadzenie i pomiar
danych użytecznych w zarządzaniu kapitałem ludzkim 81
3.2. Sposoby gromadzenia, przetwarzania i interpretowania danych
wykorzystywanych w strategicznym zarządzaniu kapitałem ludzkim 88
3.3. Przykłady oddziaływania pomiarów kapitału ludzkiego na decyzje,
działania i ocenę polityki personalnej firmy 97
ROZDZIAŁ IV
ZASADY I WARUNKI SKUTECZNEGO WDROŻENIA W PRZEDSIĘBIORSTWIE
MIERNIKÓW UŻYTECZNYCH W STRATEGICZNYM ZARZĄDZANIU
KAPITAŁEM LUDZKIM 107
4.1. Zakres stosowania mierników użytecznych w zarządzaniu kapitałem
ludzkim przedsiębiorstwa 107
4.2. Ocena użyteczności mierników stosowanych w przedsiębiorstwach
w strategicznym zarządzaniu kapitałem ludzkim 115
4.3. Model wdrażania mierników użytecznych w strategicznym
zarządzaniu kapitałem ludzkim 119
4.4. Czynniki utrudniające i sprzyjające skutecznemu wdrożeniu
mierników użytecznych w strategicznym zarządzaniu kapitałem
ludzkim 130
Zakończenie 136
Bibliografia 138
Spis tabel 144
Spis rysunków 146
Załączniki 147