0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Stawanie się recydywistą

(eBook)

Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Łódź, 2015

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Renata Szczepanik

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Stawanie się recydywistą

W książce zawarto zagadnienia z obszaru pedagogiki resocjalizacyjnej (więziennej) i podjęto próbę odpowiedzi na pytanie o to, czy w karierze instytucjonalnej recydywisty istnieją „punkty”, które pozwalają (jemu, społeczeństwu, systemowi) zapobiegać powrotowi do przestępczości. Przedmiotem analiz jest odkrywanie sposobów, w jaki recydywiści interpretują własne doświadczenia i w jaki przenoszą te interpretacje na swoją aktywność życiową (głównie w obrębie rzeczywistości izolacji więziennej). Gromadzenie oraz podążanie za danymi empirycznymi (metodologia teorii ugruntowanej) spowodowało wyłonienie się obrazu doświadczeń i działań, które składają się na wieloletni proces stawania się recydywistą, tj. bycia beneficjentem specyficznej kariery instytucjonalnej prawno-społecznego systemu zapobiegania przestępczości. I to właśnie proces ten stanowi zasadniczy przedmiot analiz i rozważań niniejszego opracowania. Przyjęta w nim perspektywa interakcyjna ułatwia spojrzenie na warunki, które rzutują na dynamikę „pięcia się” przestępcy po kolejnych szczeblach instytucjonalnego systemu zapobiegania przestępczości i dokonujący się w jego obrębie proces kształtowania społecznej tożsamości recydywisty. Zgodnie z ideą symbolicznego interakcjonizmu, zamierzeniem autorki nie jest jednakże wyjaśnienie procesu stawania się recydywistą, ile próba jego zrozumienia.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Socjologia
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7969-686-4
  • ISBN druku: 978-83-7969-685-7
  • Liczba stron: 412
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp  9

Rozdział I. Nauki prawne i społeczne wobec problemu osób powracających do przestępstwa  15
1.1.	Przestępczość powrotna w ujęciu prawnym  17
1.2.	Społeczno-demograficzna i kryminologiczna sylwetka osób powracających do przestępczości  24
1.3.	Przeobrażenia wychowawczej funkcji kary pozbawienia wolności. Dylematy polskiej „pedagogiki więziennej”  34

Rozdział II. Teoretyczno-metodologiczne podstawy badań procesu stawania się recydywistą  45
2.1.	Rodowód jakościowych metod badań nad przestępczością  49
2.2.	Założenia paradygmatu interpretatywnego. Symboliczny interakcjonizm jako perspektywa teoretyczna  52
2.2.1.	Podejście dramaturgiczne  56
2.2.2.	Model rytuału interakcyjnego i interakcji strategicznej  58
2.3.	Interakcyjne ujęcie procesu stawania się przestępcą  60
2.4.	Metodologia teorii ugruntowanej w badaniu karier instytucjonalnych  67
2.4.1.	Sposoby zbierania materiału empirycznego  73
2.4.2.	Więzienie jako teren badań naukowych  87
2.4.2.1.	Formalno-organizacyjne trudności prowadzenia badań w zakładzie karnym  88
2.4.2.2.	Badanie jako osobiste doświadczenie  92
2.4.3.	Opis Uczestników badań  102

Rozdział III. Kariera instytucjonalna osób powracających do przestępstwa  107
3.1.	Progresywny porządek doświadczania instytucji  108
3.1.1.	Selekcyjny wymiar kariery instytucjonalnej  109
3.1.1.1.	Reguła „drugiej szansy”  116
3.1.1.2.	Podwójna diagnoza  121
3.1.2.	Dynamika izolacji społecznej  129
3.2.	Partycypowanie na obrzeżach  136
3.2.1.	Partycypujący poprzez środowisko  136
3.2.2.	Partycypujący utrzymujący dystans  144
3.2.2.1.	Partycypujący-ofiara  144
3.2.2.2.	Partycypujący poprzez incydent  146
3.2.2.3.	Partycypujący poprzez wytwarzanie środowiska  147
3.3.	Karierowicze instytucjonalni i Partycypujący na obrzeżach w warunkach izolacji więziennej  147

Rozdział IV. Oswajanie więzienia  151
4.1.	Pokonywanie miejsca  152
4.1.1.	Emocje towarzyszące byciu umieszczonym w więzieniu po raz pierwszy  153
4.1.1.1.	Lęk a cechy instytucji totalnej  154
4.1.1.2.	Lęk w relacjach z innymi osadzonymi  156
4.1.1.3.	Inne odczucia towarzyszące lękowi  157
4.1.2.	Typy nowo przybyłych  158
4.1.3.	Taktyki unikania opresji i wytwarzania środowiska opresji  162
4.1.3.1.	Szukanie sojuszników (popleczników)  164
4.1.3.2.	Otwarta konfrontacja  170
4.1.3.3.	Wyczulenie  172
4.1.3.4.	Autoagresja  174
4.1.3.5.	Postawienie się  174
4.1.3.6.	Odnalezienie chłopca do bicia  177
4.1.3.7.	Testowanie pozycji  179
4.1.3.8.	Sterowanie uwagą  181
4.1.3.9.	„Grypsowanie”  183
4.1.4.	(Re)negocjowanie swojego statusu  186
4.1.4.1.	Eksponowanie atrybutów  187
4.1.4.2.	Dzielenie się  189
4.1.4.3.	Wchodzenie w koalicje z „bardziej doświadczonymi”  190
4.1.4.4.	Błaznowanie  192
4.1.5.	Taktyki wspierające  194
4.1.5.1.	Agresywne zaczepki  195
4.1.5.2.	Ekspresja złości  197
4.2.	Pokonywanie czasu  198
4.2.1.	Neutralizowanie  205
4.2.1.1.	Unikanie  207
4.2.1.2.	Uchylanie się  208
4.2.1.3.	Wymiana definicji  209
4.2.1.4.	Kibicowanie  210
4.2.1.5.	Przetrzymanie  211
4.2.1.6.	Ustępowanie  212
4.2.1.7.	Przeniesienie się  213
4.2.1.8.	Zarządzanie estymą podkultury więziennej  214
4.2.1.9.	Szukanie sojuszników (kompanów)  214
4.2.2.	Porządkowanie  218
4.2.2.1.	Szukanie sojuszników (wspólników)  219
4.2.2.2.	Eksponowanie atrybutów  224
4.2.2.3.	Zarządzanie estymą kultury grypsowania  230
4.3.	Relacje Pokonujących  236
4.3.1.	Relacja oparta na antagonizmach  237
4.3.2.	Relacja „uczeń – mistrz”  238
4.3.3.	Relacje oparte na respekcie  241

Rozdział V. Oswajanie wolności  245
5.1.	Uwarunkowania przyjętego stylu życia w więzieniu  245
5.1.1.	Życie życiem więziennym  246
5.1.2.	Życie wizją życia na wolności  253
5.1.3.	Punkt zwrotny w karierze instytucjonalnej Recydywistów  257
5.2.	Autoprezentacja Zasługującego na wolność  261
5.2.1.	Strategie autoprezentacji  268
5.2.1.1.	Lokowanie się w roli ofiary systemu  269
5.2.1.2.	Odwoływanie się do wartości uznawalnych społecznie  272
5.2.1.3.	Nawrócenie religijne  273
5.2.1.4.	Zakotwiczenie na wolności  277
5.2.1.5.	Definiowanie przestępczości przez pryzmat choroby  278
5.2.2.	Zarządzanie dowodami zmiany  278
5.2.2.1.	Odcinanie przeszłości „grubą kreską”  278
5.2.2.2.	Realizacja wartości pożądanych społecznie  280
5.2.2.3.	Demonstrowanie zaplecza na wolności  282
5.2.2.4.	Zrywanie ze wspólnikami  283
5.2.2.5.	Manifestowanie sukcesu pedagogicznego personelu  284
5.2.2.6.	Eksponowanie nowych kompetencji  286
5.2.2.7.	„Księgowanie” zmiany  289
5.3.	Strategie unikania i opóźniania powrotu do więzienia  293
5.3.1.	Koncepcje wolności  293
5.3.1.1.	Brak planu  294
5.3.1.2.	Posiadanie planu  297
5.3.2.	Nadrabianie straconego czasu  310
5.4.	Partnerki życiowe Recydywistów oraz ich rola w rozwoju i hamowaniu kariery instytucjonalnej mężczyzn powracających do przestępczości  314
5.4.1.	Ratowniczka  315
5.4.2.	Terapeutka  318
5.4.3.	Resocjalizatorka  321
5.4.4.	Ofiara współczucia  322
5.4.5.	Stabilizatorka  323
5.5.6.	Zakładniczka  327
5.5.7.	Wspólniczka  327
5.5.8.	Facylitatorka  328
5.4.9.	Destabilizatorka  329
5.4.10.	Kobiety ze środowiska  329
5.4.11.	ety współuzależnione  332
5.4.12.	Kobiety lojalne i „kolejnej szansy”. Kobiety porzucone  334
5.4.13.	Rodzaje relacji z kobietą w próbach zerwania z wizerunkiem Recydywisty  339
5.4.14.	Rodzaje relacji z kobietą w procesie rozwoju Recydywy  341

Rozdział VI. Kontekst pedagogiczny i resocjalizacyjny procesu stawania się recydywistą i kariery instytucjonalnej  345
6.1.	Wzory karier instytucjonalnych recydywistów w perspektywie pedagogicznych przesłanek prawno-społecznego systemu zapobiegania demoralizacji i przestępczości  345
6.2.	Wizerunkowe gry Karierowiczów instytucjonalnych  356
6.2.1.	Konstruowanie wizerunku Recydywisty w relacjach z innymi Karierowiczami w wymiarze problemów adaptacyjnych do warunków resocjalizacji więziennej i „drugiego życia” instytucji  357
6.2.2.	Zarządzanie „regułami gry” więziennej resocjalizacji  368
6.3.	Strategie powstrzymywania się Recydywistów przed powrotnością do przestępczości  373
6.4.	„Kasowanie” tożsamości dewiacyjnej z perspektywy „nowej” pedagogiki resocjalizacyjnej  381

Zakończenie  387
Bibliografia  395
Od Redakcji  411

Inni Klienci oglądali również

28,71 zł 31,90 zł
Do koszyka

Kiedy wieś staje się miastem

Praca Krzysztofa Lisowskiego, mieszcząca się w nurcie badań socjologii miasta, porusza ważny poznawczo i doniosły społecznie problem, jakim jest proces łączenia miasta i gminy Zielona Góra w jeden organizm administracyjno-społeczny. Monografia m...
44,80 zł 64,00 zł
Do koszyka

Kiedy trauma innych staje się własną

Profesjonaliści pracujący z ofiarami traumy, w tym terapeuci, pracownicy socjalni, kuratorzy sądowi i personel medyczny wspierają osoby, które doświadczyły przemocy, uległy wypadkowi, straciły bliskich, przeżyły konflikt zbrojny lub katastrofę. ...
47,25 zł 52,50 zł
Do koszyka

O czym mówią prawnicy, mówiąc o podmiotowości

Publikacja wielopłaszczyznowo charakteryzuje problematykę podmiotowości, prezentując ją jednocześnie z wielu punktów widzenia. Dzięki temu książka może okazać się pomocna w rozważaniach nie tylko teoretyków prawa, ale też przedstawicieli ...
31,50 zł 35,00 zł
Do koszyka

Nowe media w komunikacji wewnętrznej uczelni publicznych.

Niniejsza książka podejmuje zagadnienie związane z komunikacją wewnętrzną w publicznych uczelniach akademickich. Głównym jej celem jest próba określenia zasadności i sposobu stosowania mediów społecznościowych w komunikacji w...
44,91 zł 49,90 zł
Do koszyka

Jak sen staje się udręką

Takiej książki o śnie jeszcze nie było!Nie jest to poradnik ani reportaż, ani typowa praca popularnonaukowa.To pasjonująca opowieść o niewiarygodnych wręcz prawdziwych ludzkich cierpieniach, w której wybitny ekspert odsłania mr...
17,10 zł 19,00 zł
Do koszyka

Sztuka staje się życiem a życie sztuką

Urodzona w Sankt Petersburgu niemieckojęzyczna pisarka Lou Andreas-Salomé (1861–1937) była postacią ze wszech miar samodzielną i oryginalną. W życiu prywatnym przyjaźniła się z Friedrichem Nietzsche, była muzą i powierniczką poety Rainera ...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!