Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
W drugim tomie Rozmów obrazów obrazy połączono są ze sobą za sprawą artystycznych wyzwań i środków wyrazu. Są to nie tylko kwestie koloru, światła i faktury, ale też perspektywa oraz optyczne i iluzjonistyczne triki. Zabawy polegające na oszukaniu widza, tak aby nie wiedział, gdzie kończy się świat realny, a gdzie zaczyna namalowany. Przedstawione są popisy artystycznej wirtuozerii wykonane za pomocą anamorfozy, a także próby namalowania niemożliwego, jak o odwzorowywaniu burzy napisał Pliniusz Starszy.
Kluczem doboru obrazów w pierwszym tomie były tematy, motywy i ich reinterpretacje, w drugim natomiast są to głównie środki malarskie. To jednak tylko arbitralny klucz, sposób na połączenie ze sobą dzieł powstałych w różnych ośrodkach lub w odległych od siebie epokach. W istocie bowiem tematu i sposobu jego wykonania nie da się rozdzielić. Emocje widza są budowane zarówno za pomocą tego, co jest przedstawione, jak i tego, jak to jest zrobione.
Zebrane w obu tomach eseje są zaproszeniem do samodzielnego patrzenia i gry skojarzeń. W historii sztuki nie ma jednej właściwej interpretacji poszczególnych dzieł. Jest tyle obrazów, ilu odbiorców. Sztuką należy się cieszyć niezależnie od posiadanej wiedzy. Wystarczy tylko mieć odwagę, żeby patrzeć.
Grażyna Bastek – historyczka sztuki i publicystka. Specjalizuje się w historii europejskiego malarstwa i badaniu technik dawnych mistrzów. Pracuje w Muzeum Narodowym w Warszawie; w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego prowadzi zajęcia poświęcone malarstwu nowożytnemu. Zajmuje się popularyzacją historii sztuki. Jej eseje o malarstwie były publikowane w „Art And Business”, „Dwutygodniku.com”, „Przekroju”. Prowadzi stałą rubrykę o sztuce w „Newsweek Historia”, a w II programie Polskiego Radia współtworzyła audycję „Jest taki obraz”.
WSTĘP 7 I. GDZIE JEST OBRAZ? 9 Obraz obrazu 16 Amor i dziewczyna 21 II. PERSPEKTYWA. UPRAWNIONA KONSTRUKCJA 29 Lichwa i sztuka 36 Arcydzieło w ruinie 43 III. ANAMORFOZA. PRODUKT UBOCZNY PERSPEKTYWY 51 Sprawy ziemskie i niebiańskie 58 Cudowna kaseta 65 IV. WEDUTY I KAPRYSY 71 Wenecja Canaletta 78 Kaprysy ambitnego malarza 84 V. LUSTRZANE MIRAŻE 91 W zwierciadle mistrza 98 „Na co patrzysz, Madonno bufetu?” 104 VI. AKT I POTĘGA SCHEMATU 111 Pochwała małżeńskiej miłości 118 Sen Jadwigi 124 VII. SZTUKA I MATERIA 131 Ambicje brugijskich złotników 137 Ważenie życia 143 VIII. GŁOS I RUCH W OBRAZIE 149 Anielski śpiew kastrata 156 Odchylony kolczyk, czyli studium ruchu 162 IX. JAK NAMALOWAĆ BURZĘ? 169 Burze wokół Burzy 176 Burza nad miastem 182 X. WODA I MGŁA 187 Spektakl ponad chmurami 194 Panorama wody i nieba 200 XI. GEST MALARSKI 207 Gwałtowny pędzel Tintoretta 213 Nr 1, czyli Lawendowa mgła 220 XII. TKANKA MALARSKA 227 Materia obrazu 233 Obrazy odbierające apetyt 241 XIII. POTĘGA KOLORÓW 249 Kwiaty w piekielnym kolorze 256 Wielki błękit 262 XIV. NIEMYTE PIĘKNOŚCI 269 Dama w czerni 277 Najbardziej irytujący obraz świata 284 XV. SŁYNNI FAŁSZERZE 291 Małpa Giorgionego 299 Genialne fałszerstwo czy zbiorowa halucynacja? 305 XVI. NAJDROŻSZE OBRAZY ŚWIATA 311 Kogo błogosławi Zbawiciel świata? 320 Wiedeńska Mona Liza 326 Źródła ilustracji 335