Przegląd Socjologiczny t. 60 z. 4/2011
OD REDAKCJI JAK KSZTAŁCIĆ SOCJOLOGÓW? Niniejszy zeszyt Przeglądu Socjologicznego jest poświęcony problemom dydaktycznym. Jakkolwiek dydaktyka dominuje w codziennej działalności nauczycieli akademickich, rzadko jest przedmiotem debaty ponadlokalnej (czyli dotyczącej bieżących spraw organizacyjnych), analizującej sens i charakter studiów socjologicznych. Jesteśmy w trakcie przemian szkolnictwa wyższego ze względu na nowe Ustawy oraz wdrażanie doświadczeń i ustaleń Unii Europejskiej (proces boloński, krajowe ramy kwalifikacyjne). Przemiany te są odpowiedzią na wyzwania współczesności. Są też przedmiotem dyskusji w środowisku socjologów, w ramach Konferencji Instytutów Socjologii, na konferencjach (m.in. w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej – listopad 2010) i na Zjeździe w Krakowie (wrzesień-2010). Takie właśnie są źródła prezentowanych tekstów.
SPIS TREŚCI
Od redakcji ................................................................................................................................. 7
ARTYKUŁY
Krystyna Szafraniec – Jak i po co kształcimy socjologów? ................................................. 9
Mieczysław W. S o c h a – Proces Boloński: perspektywa jakości kształcenia ........................ 39
* * *
Anna J a w o r, Jerzy S z c z u p a c z y ń s k i – Efekty kształcenia jako centralna
idea Krajowych Ram Kwalifikacji ..................................................................................... 67
Jacek N o w a k – Kształcenie socjologów w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji .......... 87
* * *
Mariola F l i s – O filozofii Krajowych Ram Kwalifikacji ....................................................... 107
Anna B u c h n e r - J e z i o r s k a – Krajowe Ramy Kwalifikacji dla szkolnictwa
wyższego: rewolucja czy face-lifting programów studiów?! ............................................. 117
* * *
Piotr W i e n c h – E-learning w socjologii ................................................................................ 129
RECENZJE
„Proces Boloński – ideologia i praktyka edukacyjna”, pod redakcją
Anny Buchner-Jeziorskiej, Agnieszki Dziedziczak-Foltyn – rec. Teresa Bauman ............ 143
„Transformacje uniwersytetu. Zmiany instytucjonalne i ewolucje polityki edukacyjnej
w Europie” Marek Kwiek – rec. Izabela Grabowska-Lusińska ......................................... 149
„Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Nauka i edukacja w uniwersytecie
XXI wieku” Kazimierz Denek – rec. Agnieszka Dziedziczak-Foltyn ............................... 153
KRONIKA
Konferencja Instytutów Socjologii ............................................................................................ 159
LIST OF CONTENTS
ARTICLES
Krystyna S z a f r a n i e c – How are we teaching sociologists and what for? ................ 38
Mieczysław W. S o c h a – The Bologna Process. Higher Education Quality Perspective ...... 64
* * *
Anna J a w o r, Jerzy S z c z u p a c z y ń s k i – Learning outcomes as the central idea
of the National Qualifications Framework ......................................................................... 86
Jacek N o w a k – Education of sociologists in the context of the National Qualifications
Framework .......................................................................................................................... 106
* * *
Mariola F l i s – On the Philosophy Underlying the National Qualifications Framework ....... 115
Anna B u c h n e r - J e z i o r s k a – National Qualifications Framework for tertiary
education: a revolution or face-lifting of curriculum development?! ................................ 127
* * *
Piotr W i e n c h – E-learning in sociology ................................................................................ 142