Przegląd Socjologiczny t. 56 z. 1/2007
Od Redakcji Niniejszy tom Przeglądu Socjologicznego poświęcony jest sondażowym badaniom opinii publicznej, a przede wszystkim sondażom wyborczym. Ich wzrastająca rola w dyskursie publicznym i marketingu politycznym wpływa na wizerunek wszelkich socjologicznych badań empirycznych i samej socjologii. Warto więc pogłębiać rozważania nad ich rolą we współczesnym społeczeństwie i metodologicznymi problemami ich stosowania. Przedstawione teksty zostały przygotowane przez przedstawicieli różnych ośrodków akademickich, instytutów badawczych i analitycznych. Prezentują różnorodne rozważania dotyczące: historii zmian zapisów prawnych regulujących możliwość publikowania sondaży preferencji wyborczych; roli sondaży w procesie politycznym i w życiu społecznym z perspektywy komunikowania społecznego; postulatów modyfikacji technik badawczych; wykorzystywania wiedzy o populacji badanej do wyboru odpowiedniej techniki doboru próby i psychologii poznawczej do interpretacji rezultatów sondaży przedwyborczych i wyników wyborów; analizy rynku sondaży przedwyborczych; roli sondaży w marketingu politycznym; ewolucji procesu akulturacji badań sondażowych;nowych modeli respondenta (obywatela, wolontariusza, konsumenta, internauty) oraz analiz porównawczych w badaniach sondażowych.
SONDAŻE WYBORCZE – WIEDZA CZY TOWAR
Spis treści
ARTYKUŁY
Od redakcji ............. 7
Polska demokracja sondażowa
Antoni S u ł e k – Walka o wolność publikacji wyników sondaży wyborczych w Polsce ........ 9
Lena K o l a r s k a - B o b i ń s k a – Rola sondaży w procesie politycznym ............. 31
Marek C z y ż e w s k i – Sondaże: polityka, media, wiedza. Katalog wątpliwości ........... 39
Anna K u b i a k – Destrukcja procesu akulturacji badań sondażowych w Polsce..................... 61
Marek J e z i ń s k i – Elity, marketing polityczny, wybory. Uwagi na marginesie
wyborów prezydenckich i parlamentarnych......... 79
O metodzie badań sondażowych
Miroslaw S z r e d e r – O roli informacji spoza próby w badaniach sondażowych .................. 97
Wojciech J a b ł o ń s k i – Rynek sondaży przedwyborczych w Polsce ..................... 109
Wiesława D ą b a ł a – Próby CBOS oraz szacowanie na ich podstawie parametrów
populacji w badaniach sondażowych po roku 2000- 129
Agnieszka K r e t e k - K a m i ń s k a – Wolontariusz, konsument, internauta – nowe formy
partycypacji obywatelskiej, nowy model respondenta.................................. 145
Katarzyna G r z e s z k i e w i c z - R a d u l s k a – Obywatel jako respondent?......... 175
Aneta K r z e w i ń s k a – Wykorzystanie psychologii poznawczej do interpretacji
rezultatów sondaży przedwyborczych i wyników wyborów....................... 203
O badaniach porównawczych
Paweł D a n i ł o w i c z – Problemy badań i analiz porównawczych. Zarys problematyki.... 221
Maria Z i e l i ń s k a – Pogranicze i centrum. Wybrane problemy analiz porównawczych
w badaniach sondażowych.................... 245
RECENZJE
Dominika Maison, Artur Noga-Bogomilski (red.), Badania marketingowe. Od teorii
do praktyki, Gdańsk 2007, GWP – rec. Wojciech Jabłoński ........ 265
Adele E. Clarke: Situational Analysis. Grounded Theory After the Postmodern Turn,
Thousand Oaks, CA: Sage 2005 – rec. Anna K a c p e r c z y k.................... 267
KRONIKA
Włodzimierz W i n c ł a w s k i – Wyimki z kalendarza socjologii polskiej ............... 273
List of contents
Articles
Antoni S u ł e k – A battle over freedom to publish election poll results in Poland ...... 30
Lena K o l a r s k a - B o b i ń s k a – The role of surveys in the political process ........ 38
Marek C z y ż e w s k i – Surveys: politics, media and knowledge. A catalogue of doubts ...... 59
Anna K u b i a k – The decline of survey acculturation in Poland ............... 77
Marek J e z i ń s k i – Elites, political marketing, elections. Sideline remarks
on presidential and parliamentary elections................................. 96
Miroslaw S z r e d e r – Surveys and information beyond the sampling frame ............ 108
Wojciech J a b ł o ń s k i – The market of pre-election polls in Poland............... 128
Wiesława D ą b a ł a – CBOS samples as a source of population parameter estimations
in post-2000 surveys .......................... 143
Agnieszka K r e t e k - K a m i ń s k a – A volunteer, consumer and Internet user:
new forms of civic participation, a new respondent type............................... 174
Katarzyna G r z e s z k i e w i c z - R a d u l s k a – A citizen as a respondent?............................ 202
Aneta K r z e w i ń s k a – Interpretation of pre-election poll findings and election results
from the perspective of cognitive psychology...........220
Paweł D a n i ł o w i c z – Comparative studies and analyses. The scale of a problem......... 243
Maria Z i e l i ń s k a – The centre and borderlands. Comparative survey studies
- a range of issues........................... 264