Przywództwo nie jest tym, co lider narzuca pracownikom, lecz tym, co osiąga wspólnie z nimi.
Skuteczne przywództwo to proces wywierania wpływu, w którym liderzy poprzez konsekwentne wdrażanie zdroworozsądkowych praktyk pomagają ludziom i organizacjom odnosić sukcesy. Niestety, w większości miejsc pracy z niezrozumiałych przyczyn ignoruje się te podstawowe zasady. Dlatego w niniejszej książce legendarny ekspert w dziedzinie przywództwa i autor bestsellerów Ken Blanchard oraz jego współpracownik Randy Conley postanowili podzielić się 52 prostymi wskazówkami, które pomogą liderom uczynić zdroworozsądkowe przywództwo powszechną praktyką.
Proste prawdy o przywództwie jest dwuczęściową kompilacja przemyśleń Blancharda i Conleya na temat servant leadership i budowania zaufania. To świadectwo przenikliwej, zapadającej w pamięć, a miejscami sprzecznej z intuicją mądrości przywódczej. Czytelnicy dzięki niej odkryją:
•Kiedy należy stosować różne podejścia (style przywódcze) do różnych – i do tych samych osób,
•Co sprawia, że przywódcy służebni są gotowi przyjąć odpowiedzialność za swoje błędy,
•Jak zachęcać ludzi do autonomii poprzez wyznaczanie granic,
•Co jest wyznacznikiem skuteczności zaufanego przywódcy służebnego ,
•Dlaczego kluczem do wspierania rozwoju ludzi jest „przyłapywanie” ich na robieniu czegoś dobrze.
Proste prawdy o przywództwie pozwolą każdemu liderowi wzbogacić swój styl przywódczy o proste, lecz nieodzowne praktyki, budować zaufanie poprzez servant leadership i wywierać pozytywny wpływ na otaczających go ludzi.
Spis treści Wprowadzenie: Proste prawdy Część I. Przywództw o służebne Istota przywództwa służebnego 1. Przywództwo służebne to najlepszy sposób na osiągnięcie zarówno wspaniałych wyników, jak i wspaniałych relacji 2. Każda wybitna organizacja ma porywającą wizję 3. Przywódcy służebni odwracają tradycyjną piramidę hierarchii do góry nogami Sekrety jednominutowego menedżera 4. Podstawą skutecznego działania są jasne cele 5. Nic tak nie rozwija pracownika jak przyłapanie go na robieniu czegoś dobrze 6. Chwal za postępy! 7. Kiedy ludzie zbaczają z drogi, nie udzielaj im reprymendy, przekieruj ich na właściwe tory 8. Najlepiej wykorzystana minuta w przywództwie służebnym to ta, w której lider inwestuje w ludzi Sytuacyjne podejście do przywództwa służebnego 9. Skuteczni przywódcy służebni wiedzą, że każdy człowiek wymaga indywidualnego podejścia 10. Skuteczni przywódcy stosują różne podejścia nie tylko do różnych osób, ale też do tych samych osób Tworzenie motywującego środowiska 11. Zysk to twoja premia za stworzenie motywującego środowiska pracy, w którym twoi ludzie będą dobrze dbać o klientów 12. Zachęcaj do autonomii w określonych granicach 13. Dostajesz od ludzi to, czego oczekujesz 14. Najlepszym wykorzystaniem władzy jest służba na rzecz innych 15. Nigdy nie zakładaj, że wiesz, co kogoś motywuje Cechy przywódców służebnych 16. Ludzie, którzy mają w sobie pokorę, nie myślą o sobie gorzej lecz rzadziej 17. Czasami nie ma niczego złego w byciu zadowolonym z siebie 18. Nie pracuj ciężej, pracuj mądrzej 19. „Nikt z nas nie jest tak mądry, jak my wszyscy razem” 20. Odpowiedzią jest miłość. Jak brzmi pytanie? Co powinni wiedzieć przywódcy służebni 21. Przywódcy służebni nie wydają ludziom rozkazów zapraszają ich do wspólnego działania 22. Nie planuj bitwy w pojedynkę, a nie staniesz do samotnej walki 23. Przywódcy służebni uwielbiają dostawać informację zwrotną 24. Ludzie, którzy osiągają dobre wyniki, odczuwają satysfakcję z pracy 25. „Tu nie chodzi o ciebie” 26. Wielcy przywódcy chcą przede wszystkim służyć CZĘŚĆ II. BUDO WANIE ZAUFANIA Zaufanie w przywództwie 27. Przywództwo zaczyna się od zaufania � 28. Budowanie zaufania to umiejętność, którą można nabyć i rozwijać 29. „Zaufanie do siebie samego jest głównym sekretem powodzenia” 30. Ktoś musi podjąć ryzyko i zaufać. Pierwszy krok należy do lidera 31. „Ludzie podziwiają twoje mocne strony, ale szanują twoją szczerość w kwestii niedoskonałości” Zaufanie w relacjach 32. Do zaufania, jak do tanga, trzeba dwojga 33. Strach jest wrogiem zaufania 34. Relacja bez zaufania jest jak telefon komórkowy bez zasięgu i dostępu do internetu – jedyne, co możesz robić, to grać 35. Ludzie nie dbają o to, ile wiesz, jeśli wiedzą, że nie dbasz o nich 36. „Ludzie zapomną, co powiedziałeś, zapomną, co zrobiłeś, ale nigdy nie zapomną, jak dzięki tobie się czuli” Cechy liderów cieszących się zaufaniem 37. „Twoje czyny mówią tak głośno, że nie słyszę, co mówisz” 38. Mów prawdę. Zawsze. To naprawdę takie proste 39. Nigdy nie składaj obietnic, których nie możesz dotrzymać 40. „Nie ma większej nierówności niż równe traktowanie nierównych” 41. Zaufanie zawsze będzie na topie. Robienie właściwych rzeczy nigdy nie wychodzi z mody 42. Prawdziwi przywódcy służebni przyznają się do błędów 43. Ponieważ dostaliśmy dwoje uszu i tylko jedne usta, powinniśmy więcej słuchać, niż mówić Zaufanie i kontrola 44. Najważniejszą częścią przywództwa jest to, co się dzieje, kiedy cię nie ma 45. Przeciwieństwem zaufania nie jest nieufność, lecz kontrola 46. Ludzie nie opierają się zmianom; opierają się kontroli 47. Ludzie pozbawieni właściwych informacji nie mogą działać odpowiedzialnie; ludzie mający dostęp do właściwych informacji czują się zobowiązani do odpowiedzialnego działania Odbudowywanie zaufania 48. Budowanie zaufania to podróż, a nie cel 49. Skuteczne przeprosiny są niezbędne do odbudowania zaufania 50. Przeprosiny niekoniecznie są przyznaniem się do winy, ale z całą pewnością są przyznaniem się do odpowiedzialności 51. Odmówić komuś przebaczenia, to jak zażyć truciznę i czekać, aż ktoś inny umrze 52. Przebaczenie to porzucenie wszelkiej nadziei na lepszą przeszłość Zdrowy rozsądek w przywództwie i w codziennym życiu Proste prawdy o przywództwie. Scenariusz dyskusji Literatura Podziękowania Dostępne usługi Dołącz do nas online O autorach