Prasowa wizja dziewczyny (analiza konfrontatywna polskich i rosyjskich czasopism młodzieżowych) - 07 Zakończenie; Bibliografia
Media masowe, będące obecnie jedną z najbardziej rozpowszechnionych form bytowania języka, nie tylko opisują otaczający człowieka świat i oferują sposoby jego interpretacji, lecz często go konstruują. Celem przekazów medialnych jest coraz częściej kształtowanie postaw odbiorców, narzucanie określonego światopoglądu i hierarchii wartości. Stanowiąc swego rodzaju filtr między człowiekiem a rzeczywistością, środki masowego przekazu mają moc modyfikowania indywidualnych obrazów świata oraz zachowań komunikacyjnych. Żyjąc w epoce mediów masowych, nie sposób ignorować ich roli w kształtowaniu poglądów człowieka na otaczający go świat, zwłaszcza, gdy idzie o formowanie świadomości nastolatków. W świetle powyższych uwag zasadne wydaje się zrekonstruowanie wizji dziewczyny (i odpowiednio девушки), propagowanej przez współczesne czasopisma młodzieżowe. Zamierzeniem autorki jest ukazanie językowych mechanizmów kreujących pożądane przed nadawców prasowych stany rzeczy, a więc poszczególne elementy składowe odtwarzanego wizerunku dziewczyny. Heterogeniczność prasowej wizji dziewczyny/девушки pozwala na traktowanie jej nie w kategoriach utrwalonego stereotypu, ale raczej w kategoriach performansu. W monografii zwrócono uwagę na korelacje między językowym obrazem kobiety, kulturowo utrwalonymi stereotypami płciowymi a prasową wizją młodej kobiety. Ukazana została zależność między językiem przekazu prasowego a jego potencjalnym odbiorcą. Wyniki analizy stanowią podstawę do zabrania głosu w kwestii roli prasy w kształtowaniu świadomości młodzieży, w kreowaniu i redefiniowaniu wzorców płciowych. Publikacja adresowana jest nie tylko do językoznawców, lecz także do szerokiego grona czytelników zainteresowanych daną problematyką.
Spis treści
Wprowadzenie / 7
Rozdział pierwszy
Teoretyczne podstawy rekonstrukcji obrazu DZIEWCZYNY/ДЕВУШКИ w prasie /17
Prasa młodzieżowa / 17
Stan badań na temat prasy młodzieżowej i obrazu dziewczyny w prasie / 20
Pojęcie językowego obrazu świata / 22
Założenia badawcze / 41
Rozdział drugi
Nazwy DZIEWCZYNY/ДЕВУШКИ w czasopismach / 49
Nominaty pełniące w czasopismach funkcję referencyjną / 52
Nominaty pełniące w czasopismach funkcję predykatywną / 54
Punkt widzenia a nominacja / 75
Podsumowanie / 78
Rozdział trzeci
Charakterystyka społeczna DZIEWCZYNY/ДЕВУШКИ / 81
Obraz relacji z rodzicami / 82
Obraz relacji z rówieśnikami / 91
Obraz relacji damsko-męskich / 103
Rozdział czwarty
Charakterystyka fizyczna DZIEWCZYNY/ДЕВУШКИ. Perswazyjność tekstów prasowych o urodzie, zdrowiu i modzie / 141
Rozdział piąty
Specyfika języka w prasie młodzieżowej i jego rola w kształtowaniu prasowego wizerunku dziewczyny / 171
Zakończenie / 189
Bibliografia / 197
Summary / 213
Резюме / 214